Olja som olja?

Inte då! Vegetabiliska oljor har mycket gemensamt men skiljer sig också åt på många sätt.

Alla kan använda olja, det gäller bara att hitta rätt sort och använda rätt mängd. Ett vanligt misstag är att ta för mycket på en gång. Till ansiktet räcker det för det mesta med ett par droppar. Om man skall smörja in kroppen är det enklast att smeta ut några milliliter i handen och ta det pö om pö- gärna när huden är fuktig.

Några bra och prisvärda oljor som jag ofta använder:

Jojobaolja – Som jag skrivit tidigare passar jojobaolja de flesta hudtillstånd. Den balanserar både torr, känslig, fet och oren hud. Kan användas som återfuktare till ansikte och kropp, som serum i håret, till naglar och nagelband, till barn m m.  Prisvärd men inte billig.

Kokosolja/kokosfett – I rumstemperatur är kokosolja fast och i mitt tycke enkel att hantera. Fungerar som återfuktare på hela kroppen och sägs även bleka pigmentfläckar. Väldigt bra och billig hårinpackning är koksoljan också. Passar torr hy, inte fet med stora porer då de mättade fettsyrorna kan täppa till och göra dem ännu större. Det gäller att prova sig fram. Billig!

Sesamolja – Utmärkt på huden men skall också vara en av de bästa oljorna på att återfukta nagelplattan. Själv använder jag den så gott som varje kväll till händerna innan jag smörjer in ansiktet. På så vis får händer och naglar en välbehövlig omgång och krämen/oljan jag skall ha i ansiktet sugs inte upp av handflatorna. Jag använder den också som nässpray för torra slemhinnor. Luktkänsliga bör se upp för kallpressad sesamolja då den doftar starkt av nöt. Passar till både, torr och fet  hud och till bebisar. Billig!

Rapsolja – Finns alltid att få tag på i matvarubutiker och så billig att man kan slösa med gott samvete. Jag använder den till OCM.  Passar torr hud  men de flesta kan använda den till kroppen. Tokbillig!

Det finns så många fler oljor som är lika fantastiska! Vågar inte tänka på hur många olika jag har :O. De flesta har jag köpt från Crearome men också en hel del från iherb.com. Crearomes oljor finns bl a i hälsokostbutiker, i deras egen webbshop och på andra ställen på nätet.

Försök att använda kallpressade ekologiska oljor så långt som möjligt och experimentera!

15 comments
  1. Agnes said:

    Mandelolja är en favorit hos mig. Jag använder den till att ta bort ögonmakeup men även som intimtvätt. Funkar utmärkt! Kanske inget att ha i ansiktet eftersom att det är en ganska fet olja, men den har många användningsområden och luktar gott och är ganska billig. Perfekt!

    Jojobaolja är jag väldigt nyfiken på, särskilt som ansiktsolja då jag har hört att den ska funka bra till blandhy. Och även sesamolja till kroppen och kokosolja till håret. Ska absolut testas någon gång! 🙂

    Oljor är dunderbra tycker jag!

    • Verkligen! Gillar också mandelolja men den flaskan har av någon outgrundlig anledning inte hamnat bland de oljor jag använder mest. Ska nog ta fram och ställa i duschen och använda som intimtvätt.

      Du måste testa jojoba! Har du beställt från iherb någon gång? Där finns prisvärd jojoba.
      http://www.iherb.com/Jojoba-Oil#p=1&sr=1

      I dagarna tänkte jag göra en guide hur man beställer från iherb och svara på alla frågor folk brukar ha.

      • Agnes said:

        Gör så! Mandelolja är toppen! Särskilt eftersom att den inte luktar särskilt mycket, jag har alltid haft svårt för t.ex olivolja eftersom att den luktar så mycket.

        Nej det har jag inte, men känns som att jag borde göra det! Tull verkar inte vara någon risk om man beställer lite åt gången vad jag har förstått. Jojobaolja brukar ju vara ganska dyrt i Sverige så det verkar smart att beställa det från Iherb!

        Det ser jag fram emot!

        • Håller med dig om olivolja, Det luktar gott men det luktar mat, inget jag vill ha i duschen,

          Beställer man för lite är chansen att man slipper mkt större men å andra sidan blir det alltid billigare i vilket fall.

          Ska försöka hinna göra guiden imorgon med skrämdumpar så det blir riktigt pedagogiskt. Annars blir det till helgen!

          Roligt att du kommenterar förresten!

  2. Louise said:

    Arganolja är min absoluta favorit. Förstår inte hur jag klarat mig utan i alla dessa år. Scratch nail food är också en favorit, den innehåller bla sesamolja.

    • Nä ibland undara man hur man har klarat sig utan vissa saker. Argan är verkligen superbra!

      Har hört mycket gott om nailfood. Sugen på att testa den någon gång. Som den lilla hemkokerska jag är har jag blandat en egen variant med sesamolja, myrraholja och lavendelolja. Funkar det med!

  3. Louise said:

    Det är precis de ingredienserna som är i nailfood. Misstänker att du lyckats blanda ihop dem betydligt mer prisvärt
    än Scratch 🙂

    • Billigt blir det men mängden av de olika ingredisenserna är ju heller inte lika bra utprovad. Myrrah-oljan är tyvärr ganska dyr i inköp så om man inte använder den till något annat, vilket jag iofs gör, blir det dyrt. Man kan också använda någon annan svamp- och baketeriedödande olja som tea tree eller citron.

  4. Malin said:

    Jag är väldigt förtjust i jojobaolja! 🙂 Jag använder den i perioder för att lugna huden. Bra när man testat allt för många roliga produkter och huden behöver en paus… 😉

  5. Malin said:

    Jo, jag såg det. Frågan är bara hur mycket man ska bunkra upp?

    • Jag tänker köpa två flaskor á 118 ml. Ren olja håller ju ett tag om man förvarar den rätt.

  6. Pingback: Ingrid B Beautiful

Kommentera

