Mat och kroppsvård

Lika lycklig som jag blir av att hitta en fantastisk kräm blir jag av att tillverka något dundermedel av saker jag har hemma! Det finns oanade möjlig i närmsta skafferi eller livsmedelsbutik.

Ren honung som ansiktsmask! Honung är antiseptiskt, läkande, mjukgörjande och tar skonsamt bort döda hudceller. Smörj in ansiktet precis som med en ansiktsmask. Honungen skall täcka men inte rinna. Låt sitta så länge du önskar.

Honung är också bra att stryka på sår, nariga läppar, finnar m m.

Bikarbonat är användbart till mycket. Borsta tänderna med lite bikarbonat på tandborsten. Det slipar lagom mycket och är basiskt vilket neutraliserar syran i munnen. Man känner sig helt ny efteråt!

Blanda med valfri olja och du har en riktigt bra ansiktsskrubb! Använd gärna ricinolja som drar ut smuts och fett ur porerna extra effektivt.

Askorbinsyra skall vara ännu effektivare än bikarbonat mot oren hud. Har provat båda och det fungerar oväntat bra. Låt gärna skrubben sitta ett tag. Askorbinsyra är ju ren C-vitamin- vips har du din egen C-vitaminmask!

Bikarbonat fungera också som deodorant. Tänkte pröva ihop med kokosfett, alunsalt och eteriska oljor. Återkommer! Många så kallade no pooers använder bikarbonat istället för schampo. Se länken för att se hur man gör.Bikarbonat är också en väldigt bra att använda vid städning men det tar vi en annan gång.

Kaffesump som kroppsskrubb är en riktig höjdare. Så ekonomiskt som det kan bli, skrubbar och åtterfettar fantastiskt bra. Blir enklare att hantera om man tillsätter lite olja men det är inte nödvändigt. Koffeinet sägs dessutom sätta igång cirkulationen och ha effekt på celluliter.Använd kaffesump som handskrubb och du får mjuka fina händer.

Socker blandat med olja blir också riktig bra skrubb. Använd florsocker till ansiktet!Kolla in den här mumsiga skrubben så får du både kaffe, socker, kokos och kakao!

Potatismjöl eller annan stärkelse fungerar som kroppspuder både till vuxna och barn. Lindrar vätskande eksem och blåsor. Tydligen väldigt effektivt mot blöjeksem och även kliande vattkoppor. Det finns många fler möjligheter och blandningar man kan göra av saker från köket. Kolla länkarna till Shenet där det finns mer fakta och tips.
Har ni några supertips?
11 comments
  1. Agnes said:

    Jätte bra tips! Kaffesump som skrubb har jag dock aldrig testat eftersom att ingen dricker kaffe här hemma, så det blir ju lite svårt. Men jag har alltid tyckt att kaffe luktar gott så det skulle säkert vara en riktig höjdare!

    Jag brukar göra en ansiktsmask av en halv dl hett vatten och 2 msk havregryn som jag låter stå i en 10 minuter och sen blanda i en klick honung. Sen är såklart mandelolja som intimtvätt och som makeup remover till ögonen som jag berättade om förut en av mina favoriter!

    Är väldigt nyfiken på kokosolja som hårinpackning, för det ska tydligen vara jätte bra. Så den står absolut på ”att testa – listan”🙂

  2. Att borsta tänderna med bikarbonat låter väldigt intressant, det måste jag testa. Honung på finnar skall jag också testa.🙂
    Jag brukar också precis som Agnes blanda ihop en havremask ibland och sen brukar jag också skrubba ansiktet med florsocker och olja. Honung brukar jag också använda som hårinpackning ibland, det funkar förvånansvärt bra och håret känns verkligen mjukt efteråt.

    • Har hört att det ska vara bra med honung som hårinpackning. Använder du det rent eller blandar med något? Honung, äggula och olja har jag hört är en bra blandning.

      På shenet står det såhär om honung och finnar: ” Lite honung på en inflammerad finne lär få den att mogna.” Jag brukar använda det på finnar som spruckit och skall läka. Finnar som håller på att ploppa upp brukar jag badda med tea tree och lavendel eller GoW Majik Anti-PopUp Blemish Gel. Den fungerar riktigt bra.

      I vilket fall är ju honung bakteriedödande och läkande så det kan ju inte vara fel att ta på en färsk finne heller.

  3. magdalena said:

    jag har planer på att börja använda produkter utan tillsatser i sig.. att använda bikarbonat är ju hur bra som helst! men jag undrar lite…. om jag tvättat håret med bikarbonat så måste jag spraya i lite tex citron? kan man inte blanda bikarbonat med citron för samma effekt? o sen har jag läst att bakpulver är bikarbonat blandat med nåt surt. kan man då inte bara använda bakpulver? o är de något man kan använda varje dag ellr bara en gång i veckan? o om jag blandar bikarbonat med citron. hur länge håller de sej? eller blandar man så mycke man ska precis innan? kanske fel inlägg att kommentera detta på men har läst igenom allt här om bikarbonat o kända att de va dags att fråga lite😛

    • Här finns inte rätt och fel! Välkommen!

      Om man blandar bikarbonat med syra (bas+syra) reagerar de och ger en vulkaneffekt och båda neutraliseras. En del av tvättförmågan försvinner så det vill man inte. Samma logik med bakpulver (=mycket riktigt bikarbonat med surt+stärkelse).

      Vanligast är att man först tar bikarbonat och sedan sköljer med något surt, vanligast är äppelcidervinäger. De flesta blandar lite varje gång. Om du är ute efter att tvätta håret med just bikarbonat är detta en bra sida. http://www.nopoo.se/har/tvatta/44

      Om du allmänt vill börja använda naturkosmetik har jag guider för hur man börjar:
      https://ingridbbeautiful.wordpress.com/naturkosmetik-for-nyborjare/

      Fråga på om du undrar mer!

Kommentera

