Lavera Intense Volumizing Mascara black

Köpt från Bio-Naturel.de för 9,95 EUR, finns också bl a i Laveras egen svenska webbshop och även här.

Jakten på den perfekta naturkosmetiska mascaran är snårig och full av kladdiga kinder och ögonlock. Har hittat en hållbar och pålitlig mascara men jakten fortsätter ändå..

Borsten är ganska tjock och något svårarbetad i mitt tycke, typsik volymborste. Konsistensen är lagom tunn. Det tar tid att få till fina fransar men när man väl fått det är det värt all möda. Fransarna håller sig fina hela dagen utan tillstymelse till smul eller smet.

Det gäller att ta flera lager och att använda sina allra bästa applicerinsteknik. Det som fungerat bäst för mig är att göra zig-zag rörselser samtidigt som man vrider borsten uppåt- sådär som jag aldrig gör annars men vet att man ”skall” gör.

Den påminner ganska mycket om Lavera Double Black Mascara men man slipper att böka med två borstar. Fransarna blir lite stela men det stör inte mig alls. Inte superenkel att få bort men inte svår.

För min del är hållbarhet och slutresultatet det viktigaste vilket gör det här till en favoritmascara!

Bäst: Hållbarheten!

Sämst: Tar tid att få till snyggt.

INCI: Water (Aqua), Alcohol*, Stearic Acid, Beeswax (Cera Alba)*, Hydrolyzed Jojoba Esters, Algin, Argania Spinosa Kernel Oil*, Glycyrrhiza Glabra (Licorice) Root Extract*, Silk (Serica), Shellac, Jojoba Esters , Hippophae Rhamnoides Fruit Extract*, Butyrospermum Parkii (Shea Butter)*, Tocopherol, Theobroma Cacao (Cocoa) Seed Butter*, Cocos Nucifera (Coconut) Oil*, Helianthus Annuus (Sunflower) Seed Oil, Olea Europaea (Olive) Fruit Oil*, Camelina Sativa Seed Oil, Vegetable Oil (Olus Oil), Hydrogenated Lecithin, Tilia Cordata Flower Extract*, Rosa Centifolia Flower Extract*, Malva Sylvestris (Mallow) Flower Extract*, Ascorbyl Palmitate, Fragrance (Parfum)**, Citronellol**, Geraniol**, Limonene**, Linalool**, +/- Iron Oxides (CI 77499), Ultramarines (CI 77007)

* ingredients from certified organic agriculture
** from natural essential oils

9 comments
  1. Agnes said:

    Laveras mascaror verkar vara riktigt bra. Har fortfarande inte bytt ut min mascara, men snart så 🙂

  2. Pingback: Ingrid B Beautiful

  3. Den här blir jag sjukt nyfiken på! Har du testat den från Lotus som är så populär? Vore intressant med en jämförelse – den från Lotus är ju nästan tre gånger så dyr… Drar mig alltid för att köpa dyra mascaror då jag ”på den konventionella tiden” kunde få lika snygga fransar med mascaror från Maybelline som från Dior…

    • Jag har testat den innan jag började med bloggen. Kan skriva ett omdöme ur minnet så att fler får veta vad jag tycker.

      Tyckte mycket om effekten av lotus mascara också men hållbarheten va inte alls lika bra. Den kladdade av sig på huden och gav svarta utkladdade rester under ögonen. Gick lätt att torka bort men ganska irriterande.

Kommentera

