Kommer inte riktigt överrens med Nvey Eco Fluid Foundation och lite webbshoptips

Jag lever som jag lär så i skrivande stund sitter jag med honung över hela anletet. Fläskade på med nästan en hel matsked. För er som inte testat- gör det! Nog om detta och till saken. Jag behöver nämligen hjälp!

Jag skrev ju om att jag gillade provet av Nvey Eco Cream Deluxe Foundation (nya formulan) väldigt mycket men den flytande varianten (gamla formulan) har jag mer delade känslor kring. Efter att ha läst fantastiska recensioner hos Ellinor och Hannah kunde jag ju inte ha annat än höga förväntningar.

Glad i hågen över vad  som verkade vara en riktig höjdarfoundation lyckades jag få tag på den till reducerat pris här för 19,60 £!!! Pundet står i strax över 10 SEK så det var verkligen ett fynd. Haffade samtidigt underbara Nvey ECO Certified Organic Erase Corrector och Nvey ECO Certified Organic Lipstick i Real Red Shine för 12,60 £ respektive 13,30 £. Frakten kostar 7,08 £ och skatt 9,01 £. In alles alltså 54 £, d v s ca 550 kr.  Detta var i början av juni. Även om de inte har reducerat pris på dessa saker nu kan jag rekommendera The Natural Skincare Company. Paketet dök upp efter en vecka och allt var välpackat och fint.

Åter till mina foundation problem. Jag gillar att applicera flytande foundation med fingrarna och det har inte varit några problem med t ex Dr Hauschkas foundation. Hur välinsmord, peelad och fräsch jag än är i huden blir det små korvar av pigment av denna foundation. Dessutom har den en tendens att bli randig. Har testat att ta både mycket, lite och mittemellan. Det blir bättre av att blanda med lite olja eller kräm men då blir täckningen desto sämre och resultatet lite för blankt.

Häromdagen använde jag foundationborsten från Eco Tools ovan och det blev lite bättre men fortfarande randigt och några små korvar.

Jag vill så gärna tycka om denna foundation för den är skön på huden och ger ett utmärkt skydd. Täckningen är inte så kraftig men man skall kunna bygga på men inte heller det har jag lyckats med på ett bra sätt. Den sista utvägen är att använda svamp men det vill jag helst inte. Gillar inte alls att hålla på med sådana.

Vad skall jag göra? Har ni några tips?

19 comments
  1. Jag blandar ut lite jojobaolja i min NveyEco Foundation, det funkar bra. Jag har ännu inte inskaffat en foundationpensel utan applicerar med fingrarna. Bästa resultat får man dock om man använder en riktig foundationpensel.

    Jag upplever dock inte att det blir randigt eller kornigt. Just nu har jag problem med väldigt irriterad och torr hy. Precis vid applicering så kan de se lite torrt ut men om jag låter foundation går in i huden ordentligt så ser det bättre ut och känns bättre efter en stund. Men absolut, satsa på en foundation pensel det underlättar appliceringen.

    • Penseln ovan är en foundationpensel. Nveys egen pensel är plattare och fungerar säkert bättre med just deras egen foundation.

      Olja funkar för oss båda iaf 🙂

      • jag tyckte borste såg så rund ut därför kopplade jag inte att det var en foundation borste 😉

        Jag tror nog en platt variant är bättre men som sagt även om en foundation är jätte bra för en person är det ju inte givet att den funkar för alla 😉

    • Förresten Jeanette. Vad roligt att du hittat hit! Du är ju en pionjär i grön-skönhet-blogg-världen. Alla läsare är lika välkomna men det är ändå lite kul att du läser vad jag skriver nu. Så länge som jag följt det du skriver.

      • Tack söta du. Det värmer att att höra 🙂

  2. louise said:

    Har tyvärr inget tips eftersom jag upplevde liknande problem med denna foundation. Det var ett år sedan jag köpte den så det var den gamla formulan, nu ska den tydligen vara bättre. Istället för korvar så blev den grynig/smulig på mig. Inte alls snyggt. Har testat både med pensel, borste, fingrar och beauty blender. Deluxevarianten är helt annorlunda och passar mig mycket bättre. Jag gillar lite mer täckande underlag. Har även testat foundation från Zuii och den blev precis som nveys flytande i mitt ansikte. Kanske mig det är fel på.

    • Det är fel på min hud också i så fall 😦 Upplever inte det här problemet med Dr H:s iaf.

      Håller helt med dig om Deluxe-varianten. Gillar också när det täcker mer. Har sällan foundation över precis hela ansiktet utan använder det mest i mitten för att jämna ut, nästan som en concealer. Med Nveys flytande har jag testat alla möjliga varianter men inget fungerar riktigt.

  3. Agnes said:

    Oj, vilken otur! Detta har jag aldrig hört talas om förut faktiskt, har bara hört positiva saker om denna foundationen! Det enda jag varit lite osäker på är färgen eftersom att den ljusaste nyansen verkar ha en gul underton medans jag är mer neutral (antagligen mer åt det rosa hållet), sen är ju priset lite i överkant också så det är inte direkt något jag skulle köpa på impuls bara sådär.

    Du kanske kan testa att applicera den direkt efter ansiktskrämen? Huden brukar ju vara lite mer fuktig då och foundationen kanske glider runt bättre (möjligtvis med någon olja under för att göra basen ännu mer fuktig/glidig). Svamp tycker jag att du ska testa även om det kanske inte är det första alternativet man väljer, jag menar, är väl bättre än att den bara står och samlar damm. Håller tummarna för och hoppas att att du får in den rätta tekniken! 🙂

    • Jag har den ljusaste med gula undertoner, nr 510. Den är inte särskilt gul utan jag upplever den ganska neutral men har man mycket kalla pigment kan det nog bli märkligt. Min hud är riktigt ljus med lite fräknar och både kalla och varma toner. Blir lätt röd i ansiktet (ytliga blodkärl antar jag) så jag föredrar att alltid använda varma nyanser. Så länge den inte är olivtonad så ser det inte konstigt ut på mig i alla fall. Här får du en hint av min hudton: http://www.rosellaecobeauty.se/2011/03/gastrecension-dr-hauschka-intermezzo-mascara/

      Nee tyvärr är den väldigt dyr. Var superglad när jag hittade den så ”billigt”. Jag skickar gärna ett prov till dig från min flaska som iofs är gamla formulan men du kan ju prova nyansen i alla fall.

      Det lär nog bli svamp nästa. Testat direkt efter ansiktskrämen också men inte heller det blev toppen, då flöt den mest omkring ovanpå och blev smetig. Nu funderar jag på om jag skall testa att blanda med en torr olja (solros eller tistel) så att det inte blir lika blank. Oljegrejen har fungerat bäst hittills.

      • Agnes said:

        Aha, okej. Då kanske det inte skulle se helt tokigt ut endå! Jag är också väldigt blek, har en del fräknar kring näsan och i pannan. Jag använder aldrig ”rosa” foundation, det är inget jag vill framhäva. Min hudton syns tydligare i inlägget där jag swatchade rouget från Lily Lolo (om man kollar på halsen t.ex, där jag inte har rouge dvs.).

        Gud vilka långa ögonfransar du har! Var bara tvungen att säga det, jätte fina! 🙂

        Åh, vad snällt! Det får du gärna göra, skulle vara jätte roligt att testa! 🙂

        Okej. I för sig har jag aldrig ägt en foundationpensel, så jag vet varken hur de ”ska” se ut eller hur de fungerar. Men du tycker inte att den är för tjock? Jag tycker nästan att den ser lite rund ut. Tror du att det hade fungerat bättre om den var plattare/smalare? Typ såhär http://www.sminkmaria.ratata.fi/data/sminkmaria/images/xl/xl_foundation-brush.jpg

        Får hoppas att använda en svamp eller blanda ut den med en torrare olja går bättre! Du kan ju avsluta med ett puder för att ”matta ner” 🙂

  4. Håller med, det spelade ingen roll hur fuktad eller peelad min hur var, foundationen blev flagig med detsamma.
    Har du inte jättemycket du vill täcka tycker jag både Logonas och dr Hauschkas foundations ger jättefint resultat, den senare med mer lyster.

    • Skönt att höra att vi är flera!

      Dr H:s är verkligen fin. Det enda jag har lite svårt för är den lätt järniga doften. Oftast älskar jag deras dofter men den här luktar nog mycket av pigmentet också.

  5. Jag upplevde inte det problemet med denna, men så var jag nog ganska försiktig när jag smorde in den och nästan mer klappade in. Tyckte dock att den aldrig riktigt torkade utan var nästan lite klibbig och gummiaktig på ytan, så det blev aldrig nån favvo hos mig heller.

Kommentera

