Shopping i Berlin del 1- guide till DM- och Rossmann-shopping

Fick en fråga bland kommentarerna om Naturkosmetik-shopping i Berlin. Det kan säkert fler ha nytta av så varför inte göra ett inlägg om det.

Tyskland har så otroligt mycket bra och billig naturkosmetik. Därför satsade jag på budgetshopping när jag var där. Passade också på att sniffa på en hel del saker som jag var nyfiken på men lika gärna kan beställa till bra pris på bio-naturel.de.

Eftersom jag är ett planeringsfreak och det finns så mycket att välja på gjorde jag grundlig research innan. Shoppingslistan var lång!

Lite av skörden

Såhär gjorde jag för att strukturera upp shoppingen:

Kollade på Internet vad som verkade intressant och läste sedan recension på ciao.de. Bara att söka och läsa. Jag kan läsa tyska helt ok men använde också google-translate. Här kan man också läsa många recensioner.

Skrev ut kartor på var DMRossmann m fl ligger och försökte få in det i lämplig turistrutt. Antingen kan man söka på respektive hemsidor, se länkar. Bättre tycker jag är att söka på google maps där kartorna är tydligare.

Rossmann på Fredichtraße 147

Rossmann på Fredichtraße 147

Apotekskedjorna DM och Rossmann ett otroligt sortimen av både de egna märken Alverde och Alterra men också  fristående märken som Weleda och Lavera. Som ni redan sett koncentrerade mig på deras egna produkter som är löjligt prisvärda.

Frecichstraße Bahnhof, notera DM 150 m-skylten till höger, vid de blå flaggorn

Frecichstraße Bahnhof, notera DM 150 m-skylten till höger, vid de blå flaggorn

Om man vill ha båda butikerna på ett ställe rekommenderar jag butikerna vid Friedrichstraße Bahnhof. Där ligger både DM (Friedrichstraße 100 ) och Rossmann (Friedrichstraße 147) med ca 150 m mellanrum. Stora fina butiker som ligger centralt ett stenkast fån Unter den Linden.

U-bahn Friedrichstraße.

2 comments
  1. Agnes said:

    Vilken bra guide! Om jag åker till Tyskland någon gång ska jag definitivt besöka DM och Rossmann!🙂

    • Tack! Roligt att du uppskattar inlägget! Tror att i alla fall DM finns i Holland och Tjeckinen. Värt att kolla upp om man skall dit!

Kommentera

