Vattenånga, nästan ett mirakel

Det finns inga mirakelkurer för fin ansiktshy. Man får göra vad man kan för att ge så bra förutsättningar för kroppen som möjligt. Förutom att rengöra och återfukta lagom mycket finns ett knep som jag läste på Ellinors topphälsablogg. Inlägget finns nu också på Ellinors eminenta blogg Beauty & Nature.

boiling pot of water

 Det enda man behöver är en kastrull, vatten, spis och en handduk eller liknande.

Såhär gör jag:

Tvätta av ansiktet ordentligt med rengöringsmjölk eller OCM. Ibland passar jag på att exfoliera också. Torka av och smörj in med jojobaolja (andra oljor går också bra) i ansiktet. Oljan hjälper till att lösa upp överflödigt talg och återfuktar samtidigt.

Koka upp vatten under tiden, gärna i en vid kastrull så att ångan sprider sig bättre över ansiktet. Ta av från värmen. Tillsätt gärna några droppar lämplig eterisk olja, t ex lavendel, ros, rosengeramnium eller mandarin. Håll ansiktet över ångan och lägg en handduk över huvudet så att ångan inte far iväg. Sitt så minst 5 minuter. Passa på att andas in den fuktiga luften som gör gott för torra luftväger nu när inomhusklimatet blir allt torrare.

Skölja av ansiktet lätt med ljummet vatten. Återfukta med valfti kräm, olja eller varför inte en ansiktsmask. Havremasken som Ellinor skriver om är riktigt bra men inget måste. Testa att ånga ansiktet på detta sätt. Det är ljuvligt och ger fin effekt!

11 comments
  1. Agnes said:

    Det är något jag verkligen borde göra ofta! Men jag är lite lat av mig och tycker att det är lite obehagligt att sitta där över kastrullen och svettas som en gris, haha 🙂

    • Då har vi olika upplevelser. Tycker att det tvärtom är härligt och inte särskilt svettigt och jag är varm av mig normalt. Smaken är som baken.

  2. Agnes said:

    Haha, jag gör säkert något fel i så fall! Men de gånger jag har testat har jag knappt stått ut för att det har varit så varmt. Men det spelar ju egentligen inte så stor roll om man endå är hemma och ska duscha efteråt så jag kanske provar igen ikväll! 🙂

    • Du kanske sitter för nära? Har för tätt omkring så att ingen ånga slipper ut? Det skall ju inte kännas obehagligt eller jobbigt. Rapportera gärna hur det gick. Lycka till!

  3. Ellinor said:

    Tack gulliga du för reklamen 😉
    Önskar att jag själv ångade mitt ansikte oftare, lever inte alltid som jag lär tyvärr, ibland är jag helt enkelt för lat…

    • Bra inlägg skall spridas tycker jag. Varför inte när någon annan har ett bra tips liksom?

      Det går i perioder för mig. Hade gärna gjort det oftare också. Det är ju både skönt och bra.

  4. Hanna said:

    Jag njuter verkligen av ansiktsångbad! Har gjort det flera gånger nu de senaste veckorna. Använder Dr. Hauschkas ansiktsångbad men kan inte komma ifrån att det blir himla dyrt – en flaska för ca 200 kronor räcker ju bara till 4 ångbad. Nu ser jag mig om efter alternativ, dina tips var fina! Berätta gärna mer om vilka eteriska oljor man kan använda och dess olika effekter. Jag läste att man kan göra ansiktsångbad med ett par tre påsar kamomillte i vattnet, så det köpte jag hem och testade! Väldigt skönt och behagligt.

  5. Hanna Li said:

    Skrev en kommentar nyss – försvann den?
    Hur som helst, ångbada ansiktet är så skönt och avkopplande. Jag har nyligen kommit igång med att göra det regelbundet. Kul med tips på vad man kan ha i vattnet, tipsa gärna om fler lämpliga eteriska oljor och dess egenskaper i det här sammanhanget. Jag letar efter alternativ till Dr. Hauschkas ansiktsångbad, flaskan kostar ca. 200 kronor och räcker till 4 ångbad, vilket blir en del pengar om man ångbadar ett par gånger i veckan. Läste att man kan kasta i ett par tre påsar med kamomillte i vattnet.

    • Kamomillte kan jag tänka mig funkar.

      Du kommer att gilla ett inlägg som kommer om några minuter.

Kommentera

