Saltvatten gör under för nosen

Att skölja näsan har lång tradition inom både västerländsk- och österländsk medicin. Inom yogatraditionen har man använt sig av nässköljning, på sanskrit Jala Neti, i tusentals år. Modern forskning visar att regelbunden nässköljning ger god effekt på både inflammatoriska tillstånd i näsan och allergiska besvär. Studier har också visat att personer som arbetar i en dammig miljö blir hjälpta av att skölja näsan med saltvatten.

Sköljningen går ut på att man med hjälp av en pip häller in fysiologiskt vatten genom ena näsborren som sedan rinner ut genom den andra.  Blanda koksalt och vatten till salthalt  0,8-0,9 %, ca 1 ml eller 1 g salt per dl vatten. 2,5 dl brukar vara lagom för en omgång.

Man böjer sig över ett handfat eller badkar och slappnar av och andas genom munnen. Kanalen mellan näsa och svalj stängs reflexmässigt så inget vatten rinner ner i halsen.

Först kan det kännas som en kallsup men slappna bara av, man vänjer sig snabbt!

Snyt ut resterande vatten försiktigt.

Vattnet tar med sig främmande partiklar, överflödigt slem, skorpbildningar m m samtidigt som näsan återfuktas. I förkylningstider bidrar sköljningen till att hålla slemhinnan i god form vilket gör att näsan blir bättre rustad för virus. Snor och andra otrevligheter följer också med ut.

frilagd_nasaline

Jag har under ett par års tid använt mig av nässköljning med hjälp av Nasaline, den ser suspekt ut- jag vet. Det finns flera varianter att välja på. Finns hos apotek, hälsokostaffärer, på nätet m fl. Anledningen till att det blev Nasaline för min del var främst att den tar lite plats och gick att köpa på apoteket. Mina problem är främst att slemhinnorna i näsan lätt blir torra och kliar.

Brukar också återfukta med olja. Tycker att det är mindre bra då jag lätt får stora äckliga finnar under näsan då och att det rinner ut under hela dagen.

Under sommarhalvåret använder jag den för att skölja ut allt pollen som kommer in i näsan då jag är allergisk mot alla pollensorter man testar. Kliet i näsan blir mycket mindre.

Enda nackdelen som jag märker av är att vatten ibland kan samlas i någon hålighet och sedan rinna ut när man minst anar det. Det är ju bara att torka bort men ibland kan en något pinsam situation uppstå.

Vanliga frågor och svar om nässköljning finns bl a här och här.

Om man inte vill köpa en speciell nässköljare så hörde jag av en kompis att hon prövat med en vanlig vattenflaska med såndär sportkork och det gick tydligen bra. Om man vill skölja regelbundet är det väl värt att köpa en riktig nässköljare kan jag tycka.

Sköljer ni näsan? Vilken sorts skölj använder ni i så fall?

8 comments
  1. Louise said:

    Hahaha, vad lustigt! Jag har blivit ordinerad av min läkare att använda denna metod 5ggr/dag för att bli av med min bihåleinflammation. Höll på dö när hon sa det då jag knappt kan använda nässpray utan att dö av obehag. Har verkligen svårt för att föra upp saker i näsan, kan bero på att jag fick göra en del svalgprov genom näsan när jag var liten. Bland det värsta jag visste var avsnittet där Madickens syster petade upp en ärta i näsan, ryser bara jag tänker på det.
    Igår köpte jag just Nasoline och tog mod till mig. Hua, det var ingen trevlig upplevelse. Blir inga 5 ggr/dag inte men jag ska försöka att åtminstone köra 1 gng/dag för jag vill ju verkligen tömma bihålorna. Kan ju vara en vanesak också, kanske blir beroende av detta till slut 🙂

  2. Vilket lustigt sammanträffande! Har också haft mycket problem med bihålorna och jag tycker att sköljning hjälper.

    5 ggr/dag låter lite jobbigt men säkert bra. Tror att du vänjer dig men jag kan inte påstå att själva sköljningen är någon njutning. Känslan efteråt är desto skönare.

    Har aldrig gjort ett sådant svaljprov men det låter inte skoj. Stackars liten.

    • Det är ju så lättillgängligt nu i o m att det finns varianter på apoteket.

      Jag sköljer näsan när den kliar o håller på. Värt obehagat alla gånger.

Kommentera

