I aromalampan

Aromalampan går varm här hemma. Levande ljus är alltid mysigt och med väldoft blir det ännu bättre.

Aromaterapi sägs ha många goda effekter. Hur stor effekt eteriska oljor har skall jag låta vara osagt. Det enda jag vet är att olika oljor påverkar mig på olika sätt. En stor del av upplevelsen har nog att göra med mina egna emotionella kopplingar.

Citron, pepparmynta, japanmyntatallbarrgrapefukt  och rosmarin gör mig pigg.

Lavendel, rosengeramium, apelsin, tangerin och ros får mig att känna mig trygg och ger myskänsla.

Ros och jasmin ger lyxkänsla. Blandat med lime och apelsin får man en fräsch och lyxig doft. Denna kompositon är inspirerad av en av mina konventionella favoritdofter CLEAN Fresh Laundry men jag har tyvärr inte riktigt lyckats helt. 

Aromalampafrån Indiska, 39 kr

Min favoritblandning just nu är tangerin och lavendel, mer lavendel ju senare på kvällen för dess rogivande effekt. Mitt på dagen blandar jag gärna i lite rosengeramium eller ros också.

Vill man läsa mer om olika oljors effekter finns det flera ställen, t ex här och här.

Vilka är era favoriter?

Pssst, ni har väl tänkt på att paraffinljus är en ren petroliumprodukt? Det sägs dessutom att vid förbränning bildas hälsoskadliga gaser.

8 comments
  1. Michaela said:

    Intressant inlägg om bivaxljus på min favoritblogg, My new roots:
    http://mynewroots.blogspot.com/2008/02/burning-question.html

    Jag brukar också köra på bivax, men de är ju hyfsat svåra att få tag på. Anser du stearin vara lika bra? Är lite misstänksam mot stearinljus, eller iaf tillverkningen, om man inte gör dem själva…

    • Gör du egna bivaxljus förresten? När jag var liten kommer jag ihåg att det var populärt att rulla bivaxkakor till ljus.

      Iherb har en del olika sorter av både bivax och vegetabilska vaxer.

      • Michaela said:

        Nej, men man borde ju pröva! Tror du man kan blanda i lite eteriska oljor? Fast då måste ju bivaxet smältas först, och då kanske det inte stelnar en gång till sen?
        Kommer ihåg att vi stöpte ljus på dagis, dock inte med bivax utan stearin.
        Skulle vara trevligt att göra egna doftljus, har bara hittat ett enda märke ekologiska doftljus, och de ”smakerna” tyckte jag inte om. Åh, honung, vanilj, sandelträ, clementin, kanel…

  2. Louise said:

    En av mina favoritdofter är Clean warm Cotton och det är ursvårt att hitta ett naturligt alternativ. Gillar de flesta dofterna från Clean, finns inget härligare än en ren och nytvättad doft. Sätter mitt hopp till dig, att du hittar den ultimata naturliga blandningen 😉

  3. Ja CLEANs dofter är fantastiska. Hoppas att någon annan kan hjälpa oss också. Så fort min förkylning är borta skall jag blanda igen. Gillar också rosdoft men inte lyckats få till den ultimata.

Kommentera

