Vad tycker ni?

Ingrid B Beautiful föddes för knappt tre veckor sedan. Det blev en riktig rivstart! Kan inte lova att jag håller uppe samma takt men jag kommer att göra så gott jag kan.

Ekorren personifierar mig; liten, energisk, envis, egensinnig, glad, snabb

Ekorren symboliserar mig; liten, energisk, envis, egensinnig, glad och snabb

Tankar på att blogga om naturkosmetik och annat som gör livet härligt har funnits ett bra tag. Gulliga Jenny har låtit mig testa några gånger också! Tack vare många positiva ord om mina kommentarer på andra bloggar kom jag äntligen igång.

Det har blivit drygt 30 inlägg där jag hunnit ta upp en hel del. Hittills känner jag mig ganska nöjd med blandningen.

Fler recensioner kommer det att bli för det kan man inte få för mycket av. Vill bara testa produkterna och fräscha upp minnet nära inpå att jag skriver ner mina åsikter. Det blir många så här i början. Gillar ni också recensioner?

Tips och praktiska lösningar älskar jag och vill gärna dela med mig av så det har jag för avsikt att fortsätta med. Vad tycker ni?

Bra shopping, både prisvärd shopping och sådan som ger mervärde vill jag också skriva om. Kommer att försöka blanda tips på billiga webbshopar och små lokala aktörer och producenter som gör ett fantastiskt arbete. Funderar på en nätshoppingguide med olika teman. Skulle ni gilla det?

Jag länkar ofta och mycket. Tycker att det är ett bra sätt för läsaren att få ut mer av inlägget och kunna läsa vidare. Gillar ni det?

Syns länkningen? Jag kan inte själv utforma hur länkarna markeras automatiskt i texten. Jag tycker att den är lite svag. Skall jag göra en egen understrykning på varje länk så att det blir tydligare eller duger det som det är?

Tack för alla fina kommentarer ni skriver! Det gör det ännu roligare att blogga! Skulle bli jätteglad om ni vill skriva en kommentar med åsikter om bloggen!

Vad gillar ni?

Vad vill ni se mer av?

Vad gillar ni inte?

Alla synpunkter mottages tacksamt!

17 comments
  1. Michaela said:

    Åh, ekorrar är så söta!
    Men till bloggen: jag tycker den är jättebra! Uppskattar blandningen, visst är skönhet roligt, men jag gillar verkligen att även få tips om städning, kläder, allmänt hälsosamt och naturligt levende et c. Älskar också tips!

    Skulle uppskatta om varje länk kom upp i ett nytt fönster och inte i samma, ofta vill man kolla flera länkar och kanske läsa vidare på en av länkarna, blir så himla krångligt om man ska trycka sig tillbaka till originalinlägget upprepade gånger. …fast nu ser jag att de redan gör det, men jag låter det stå kvar så du inte får för dig att ändra inställningen. ;P

    Skulle tycka det vore roligt med fler bilder på resultatet – t.ex., om man testar en mascara, att man inte fotar mascaran utan snarare sina ögon. Såna bilder tycker jag ger mycket mer än en bild på en förpackning. Förstår dock om det är svårt, kan vara ganska krångligt att ta bra ansiktsbilder, med ljus, zooming et c.

    Något som jag aktivt ogillar är generiska bilder – typ man skriver om sin middag med köttbullar och laddar ner en bild på en köttbulle från nätet eller skriver om lycka och googlar upp en bild på en skrattande kvinna med hund. Ger verkligen ingenting, förfular, plottrar till samt drar ner läsupplevelsen. Orden är ju ändå det viktigaste! Har man ingen bild till ett inlägg tycker jag det är bättre att bara ha text än att ta någon random bild från internet.
    Tror faktiskt inte du brukar ha såna bilder, men massvis av bloggare kör ju med sådana, and I hate it…
    …dessutom tar det längre tid när man läser via mobilen, och då uppskattar iaf jag att bilderna är relevanta…

    Uppskattar att bloggen är skriven på bra svenska, stör mig så på särskrivningar et c.
    Slutsats: jag tycker din blogg är jättebra och har väntat på den!

    • Michaela said:

      Förresten, både ekorren och blomman är jättefina, det ser jag mer som…illustrationer. Men att lägga in en stor blaffbild på något som bara förfular och tar en himla plats tycker jag inte om.

    • Ja visst är Ekorrar fina! Kallas för Ekorren (eller bara Korre) av några av mina närmaste och det är jag glad för🙂

      Gillar också sådan länkning och tänkter inte sluta med det. Ibland kan det hända att jag missar. Vissa webbläsare accepterar inte det och då får man göra det manuellt genom att högerklicka- irriterande.

      Mina ambition är att ta mer bilder på resultat, i synnerhet på smink. Anledningen till att jag inte gjort det på de två jag recenserat är för att de är
      så gamla att en bild på dem nu inte skulle bli representativ. Kommer göra det i fortsättningen så gott det går. Behöver hjälp av sambon till en början.

      Klockren beskrivning med kvinnan och hunden haha. Gillar inte heller det. Samtidigt vill jag alltid ha en bild till. Om jag inte har
      någon egen bild som passar letar jag länge. Svårt när man inte har tillgång till bildbanker. Ellinor (Beauty & Nature) har ofta en bild
      på en blomma eller liknande och det gillar jag. Håller på att arbeta fram bildspråket i bloggen då jag är en perfektionistisk estet och vill ha en riktigt snygg blogg. Har flera gånger bytt bilder i inläggen i efterhand och redigerat om bilder. Redigerar alla egna bilder för att få dem som jag vill ha dem.

      Bilderna jag använder är ofta höguplösta inte är optimalt i för mobilsurfning. På min smartphone visas oftast testen även om bilderna laddar långsamt. Man kan välja att låta bloggen visas i ett anant format i mobiler men det gillar jag inte. Det är helt klart ett problem.

      Gör så gott jag kan med språket och det är jätteviktigt för mig. Samtidigt vill jag att det skall vara roligt att läsa bloggen och inte en superkorrekt akademisk text- sånt får jag nog av i övriga livet. Ibland blir det ändå fel, särskilt när man håller på med en text länge. Jag är jättedålig på att se mina egna småfel. Typ fel kasus för att jag ändrat ett annat ord i meningen.

      Tack för att du tog dig tid att skriva! Tack för berömmet!

  2. Gabriella said:

    Gillar recensioner, gillar tips, gillar shopping; gillar bloggen!
    Jag tycker det är kul när skribenten testar på olika saker. Försöker komma på ett exempel…… tex ”jag läste om tvättnötter och tänkte att jag skulle testa” och så får man följa med på testandet. Lite som en recension fast inte så bundet till produkter.
    En annan sak som jag kan tycka hade varit intressant är att få veta mer om dig. Det är inte alls säkert att du känner dig bekväm med det och det respekterar jag fullständigt (har själv en personlig sfär på typ 10 kilometer). Men ibland när jag läser dels recensioner, dels tips så bidrar det till helhetsbilden om jag vet lite mer om bloggaren bakom det.
    Länkarna syns faktiskt lite dåligt, så en understrykning eller så hade varit bra.
    I övrigt tycker jag som Michaela att du har ett bra skriftspråk, vilket jag som språknörd uppskattar🙂

    • Skall tänka på det om ”icke-recensioner”. Lite som ett slags tips men mer under tiden man provar något nytt? Tror att jag har sådan grej på gång i så fall.

      Skall bli med understrykningar på länkarna! Bra att ni säger till!

      Berättar gärna mer om mig själv. Har bara inte kommit underfund med balansen. Det här skall inte bli en blogg om mig utan snarare om mina intressen naturkosmetik, husmorstips m m. Samtidigt vill jag ju vara personlig. Mitt yrke gör att jag inte heller bör vara för privat, om man googlar mitt namn vore det inte lyckat om man får reda på en massa om mig liksom. Privat och personlig är helt skilda saker å andra sidan. Om det är fler som uppskattar det kan jag gärna berätta mer om mig själv.

      Ang språket, kolla svaret till Michaela. Kul att du också gillar det!

      Tack så jättemycket för synpunkter och beröm!

      • Michaela said:

        Apropå privat – du har sett att ditt namn syns på iherb-inlägget? Du kanske inte bryr dig, men om du vill vara helt anonym kan det vara bra att veta. (På ena bilden var det svartmarkerat, inte på den andra.)

        • Tack för att du sa det! Missade det. Det är inte hela världen eftersom det inte är sökbart men jag skall rätta till det när jag får tid.

  3. Louise said:

    Jag tycker du har lyckats mycket bra med din blogg hittills🙂 Älskar att läsa recensioner och ser fram emot fler sådana. Tips och tricks är heller aldrig fel. Du förmedlar en varm och sund känsla i bloggen och det gillar jag. Dessutom tycker jag om att du precis som Jenny svarar på alla kommentarer, underbart! Det blir liksom lite som en dialog/chatt och man kan dela med sig av sina erfarenheter och tankar.
    Keep up the good work🙂

    • Åhh vad roligt att ja lyckats förmedla en varm känsla! Det är ett av mina mål men så himla svårt att veta hur det uppfattas.

      Att svara på kommentarer känns viktigt för mig. Jag vill ju att bloggen skall hjälpa läsarna och att vi skall kunna utbyta erfarenheter. Kul att du gillar det också!

  4. Jag tycker att du ska fortsätta på samma spår och att du ska skriva om det som ligger dig varmt om hjärtat, för det bli oftast mest inspirerande att läsa. Om man bara fyller upp sin blogg med en massa inlägg som man hoppas ska göra andra nöjda så förlorar man lätt den personliga känslan.

    Bra bilder är alltid trevligt, även om textinnehållet är det viktigaste. Vid det här laget så tror jad du känner mig så pass väl att du vet att jag, precis som Louise (och dig givetvis) uppskattar chattliknande dialoger🙂

    • 🙂

      Kul att det blir inspirerande! Jag älskar ju både lyxiga produkter men också vardagsnära tips. Tycker inte att det finns någon annan som jag känner till med nischen riktigt så jag har väl ett tomrum att fylla.

      Visst är det fantastiskt när kommentarsfältet blir som ett eget forum! Du är ett föredömme där!

  5. Malin said:

    Jätterolig läsning och en bra blandning! Jag fastnade nu idag för en stund sen och har inte fått nåt annat gjort utan bara suttit och lästs alla dina inlägg!🙂

    • Haha! Vad roligt att du gillar bloggen. Brukar också fastna så på bloggar jag inte läst innan. Tur att jag inte hållit på så länge då att du blir fast en hel dag eller så.

      Roligt att du hittat hit! Välkommen!

  6. Malin said:

    Jag tänkte också att det var tur att jag hittade den nu och inte senare för då hade jag inte fått något alls gjort idag…😉

Kommentera

