Räddare i kylan

För några dagar sedan slog det till och blev kallt och torrt här i Göteborg. Direkt säger både näsan och huden ifrån.  Jag har numera ganska normal hud men så fort kylan kommer blir huden torr, känslig och får atopiska inslag i form av eksemfläckar.

Jaha, vad skall man göra? Näsan vet ni hur jag botar men vad är bäst för huden? Började först lite lätt med arganolja som jag hade nära till hands tillsammans med en kraftig och lugnande kräm. Huden återfuktades på ytan men kändes fortfarande läderartad. Sedan famlade jag efter Dr Hauschka Intensivmask som i och för sig är jättebra.

Så kom jag att tänka på min gamla kompis vetegroddsoljan! Hade nästan glömt bort den under sommaren när jag inte haft eksem. Smorde på ett bra lager. Nästa morgon trodde jag knappt mina sinne. Vilken skillnad! Mjuk och smidig och som ny!

Vetegroddsolja är idealisk för atopiskt eksem. Jag har själv lidit av detta sedan barnsben och på mig är denna olja outstandig!

Läs gärna Emmas fina inlägg om vetegroddsolja.

Jag använder Crearomes kallpressade vetegroddsolja. Finns i Emmas fina webbshopen,  r och här. Se upp för den kallframställda oljan som kan innehålla spår av lösningsmedel.

5 kommentarer
  1. Louise sa:

    Håhå, det måste jag testa. Har en supertorr och känslig hy, kanske vetegroddsoljan kan utföra mirakel med den precis som arganoljan. Aldrig fel att testa lite nytt.

  2. Gör det! Enda minuset är att vetegroddsolja luktar starkt, typ hö men jag tycker att det doftar gott.

Lämna en kommentar