Siden är bra på flera sätt

Silke andas lyx och överflöd, jag tänker på Gustav III i silkesstrumpor. Fortfarande är siden relativt dyrt men värt varenda krona för mig!

Silkesmaskens kokong, ur dessa utvinns silkestrådar

Jag har tidigare skrivit om att jag lider av atopiskt eksem. I perioder har jag utbrott på bl a rygg och mage. Värst är det på natten när kläder fastnar i de små sårskorpor som bildas av allt kliande. Då finns det bara en sak som verkligen hjälper- sidentrikå.

Silke har hela fibrer till skillnad från bomull och många andra material vars fibrer är brutna och hela tiden retar huden. Silkesgarnet låter istället huden vara ifred samtidigt som de är naturligt bakeriedödande och låter huden andas optimalt genom att transportera bort fukt. Dessutom absorberar inte silke huden eget fett på samma sätt som andra material. Detta gör det skonsamt för både hud och hår.

Första gången jag läste om silkets egenskaper var hos DermaSilk. De säljer silkeskläder m m för medicinskt bruk. Jag vet inte hur stor skillnaden är mot vanlig sidentrikå som finns hos t ex Sidenselma och Sleep in Silk. Har inte själv testat DermaSilk men har man riktigt kraftigt eksem är det ju värt det trots de dyra pengarna.

Jag handlar alla mina sidensaker hos Sideselma och Sleep in Silk och på min hud fungerar det bra. Numera sover jag alltid i sidentrikå. Dagtid använder jag också ofta siden, t ex i form av blusskyddare/blusliv. Alla borde ha en sådan, går in under alla kläder och är bara att skölja igenom på kvällen och använda nästa dag. Sparar massor av tvätt!

Om ni har småttingar som lider av eksem, byt ut pyjamasen mot sidentrikå och låt dem använda sidentrikå istället för vanliga underställ nu när det blir kallt! Ni kommer inte att ångra er!!! Det finns inget bättre för huden. Sidentrikå håller jättelänge om man sköter det rätt.

Tvättar sidensakerna tillsammans med övrig tvätt men med tvättnötter såklart! Om det inte är så smutsigt går det som sagt utmärkt att skölja igenom snabbt och torka över natten.

Siden är också bra för håret, sover alltid på sidenörngott. Har också ett silkesvaddstäcke som är så skönt! Mer om detta en annan gång…..

21 comments
  1. Jag köpte två örngott från Siden Selma efter att du tipsade om det; ett glansigt och ett sandtvättat. Det sandtvättade är riktigt härligt! Blir lite sugen på fler sidengrejer, framför allt uderkläder.

    • Härligt att du gillar det! Har du märkt om det sliter mindre vid tinningarna?

      Siden är så skönt och praktiskt. Om man kan betala lite mer så är det värt det. Finns en del sidengrejer på Twilfit och Åhléns (deras eget sortiment) också men de är inte lika tjock kvalitet. Mamma fick ett par långkalsonger från Åhléns och under byxor är de perfekta för de är så tunna.

      När jag gjorde en megabeställning från Siden Selma fick jag en hel del rabatt utan att jag bad om det- sånt gillas! Annars har de titt som tätt 10% på allt. Håll utkik!

  2. Ja, jag upplever inte att håret blir lika ”tussigt” i tinningarna längre. Så tack för det! Ska definitivt hålla utkik efter erbjudanden och även spana hos Åhléns.

  3. Louise said:

    Siden rules! Sidenklänningar och toppar är ett måste i min garderob på sommaren. Bara man är noga och följer tvättråden så sidenet inte tappar sin lyster (om det inte är sidenmatt från början:)

    • Verkligen!

      Med tvättnötter är man alltid safe på tvättmedelsfronten. Egentligen skall man väl tvätta siden i 30 grader men jag kör för det mesta 40 på vinst och förlust. Har inte märkt att glansen mattas av som tur är.

  4. Qbrium said:

    Tack för tipset om siden! Sover nu med ett underlakan (över det riktiga under-lakandet som är i satin), dock osäkert om det är ”riktigt”, kan lika bra vara mesta dels polyester. Trots detta känns det som att fukten i huden bevaras bättre… dock gör tyget så att jag svettas en del. Har märkt sidan sleep-in-silk som favorit för att läsa mer, och möjligen beställa efter lönedag. 🙂

    • Läs på Dermasilk också! De har bättre info om eksem o siden. http://www.medeca.se/eksem?utm_source=dermasilk-se&utm_medium=direct

      Satinlakan är oftast ren polyester om inget annat sägs, inte alls samma sak. I siden regleras kroppsetemperaturen så du kommer inte att svettas. Kan verkligen rekommendera en blusskyddare under kläderna om du har eksem på bålen och mamelucker om du har på benen. Finns inget bättre!

  5. kontakt said:

    Silke och siden är mycket bra mot eksem. Håller med. Men är det verkligen bakteriedödande? Dermasilk är det, men det beror ju på att de knutit en särskild antibakteriell molekyl till materialet.

    • Bakteriedödande är kanske lite fel uttryck men bakterier förökar sig inte alls på samma sätt i silke som i t ex bomull. Precis som ull har renar det sig själv på ett annat sätt än de flesta andra tyger. Man man kan väl sig att silke är en dålig miljö för bakterier att växa till tack vare de unika egenskaperna; långa fibrer som håller fukt utan att bli blött. Silke luktar inte svett lika fort som andra tyger, bl a eftesom bakterier inte lever bra där.

      • kontakt said:

        Det låter ganska rimligt. Att både ull och silke är lättare att tvätta rent än bomull, att smutsen inte på samma sätt biter sig fast, är uppenbart.

Kommentera

