Äppelcidervinäger

Nu blir jag lite trött. Här tar man hand om sin hårbotten med oljemassage, specialanpassade schampon, tvättar håret väldigt sällan o s v.  Allt naturkosmetik såklart. Ändå har den börjat flaga och klia nu igen. Gahh!

Hoppas att äppelcidervinägersköljning hjälper. Planen är att blanda med med antingen kamomillte eller kamomillhydrolat. Inspirationen kommer från JMO Herbal Cider Hair Clarifier & Colour Sealer som innehåller just äppelciervinäger (ÄCV) och kamomill(extrakt). Det borde ju vara en dunderkombination för kliande hårbotten, både neutraliserande och lugnande. Kanske lite glycerin och eterisk olja av lavendel i också?

ÄCV-sköljning används flitigt av no pooers och jag vet att många andra också gillar det.

Vilket fabrikat är mest prisvärt? Ekologiskt skall det vara såklart! Funderar på Druvans.

Fundera också på att ta upp det klassisk hälsotipset att dricka någon matsked om dagen. Mer om det en annan gång.

Just idag kan jag inte köpa ÄCV så jag skall prova med citronsaft och vatten tänkte jag. Fler recept på hårsköljningar finns hos alltid lika pålitliga Shenet!

Har ni testat ÄCV-sköljning eller andra håsköljningar?

10 comments
  1. Louise said:

    Stackars dig, inte roligt alls med kliande hårbotten. Har du testat Dr Hauscka Neem Hair Lotion? Fungerade väldigt bra på min kliande hårbotten. Använde den varje dag i 2 veckor och nu är det väldigt sällan det kliar. Jag höll på att bli tokig och testade allt möjligt innan jag köpte den. Luktar kanske inte så gott men det gör ju inte heller äppelcidervinäger. Dessutom gav det hårrötterna ett extra lyft och fungerade lite som ett torrschampo om rötterna var oljiga (feta).

    • Ja den är en av mina favoriter! https://ingridbbeautiful.wordpress.com/2011/09/29/alla-tiders-favoriter/
      Har väl inte riktigt samvete att blaska i den så mycket som skulle behövas när jag vet att det finns andra billigare metoder. Brukar spraya på den på fläckar som kliar särskilt. Nu både kliar det där det brukar klia och flagar vid hårfästet. Vi får skylla på vädret. Tack för omtanken!

      Har du hunnit testa vetegroddsoljan än? Så himla dumt att det inte går att få tag på ekologisk (förutom Alquimia då). Vare sig Crearome eller iHerb har det.

  2. Louise said:

    Ah, det inlägget hade jag missat. Den är ju inte jättebillig direkt 😦
    Nä, jag har inte köpt vetegroddsoljan ännu men det kommer 🙂

    • Haha man kan inte ha kolla på allt. Bra är den i vilket fall!

      Tror att jag köpte min flaska på Gröna boden förra hösten.

  3. Agnes said:

    Får hoppas att äppelcidervinägern hjälper! Har aldrig testat det själv, men hört talas om att det ska göra susen för torr hårbotten och dessutom ska göra håret glansigare. Lycka till! 🙂

  4. Hanna Li said:

    Jag köpte Kung Markattas äppelcidervinäger, flaskan var stor och jag tyckte det var prisvärt. Har dock inte provat att skölja håret med åppelcidervinäger…

    • Skall se om jag hittar den. Tack för tipset!

      Igår var jag tvungen att köpa en oekologisk från Garant eftersom jag inte hunnit förbi fler affärer och hårbotten kliade så in i norden.

Kommentera

