Extern otit…

Sedan cirka 10 år har mitt atopiska eksem (börjar bli en följetong) fått för sig att också mina öron skall invaderas. Detta gör att jag lätt får inflammation i hörselgången, extern otit. Oj vad det kan klia och göra ont. Oftast börja det med att huden i hörselgången är torr och börjar klia på sedvanligt atopiskt vis, tror att jag kliar ohämmat i sömnen, vilket resulterar i sår som både blir infekterade och i många fall bildas en sekundär svampinfektion.

Från vården får man Betnovat Kutan lösning i inledningsskedet, alltså kortison. Om det blir infekterat och gör ont använder man istället Terracortril med Polymyxin B som också innehåller kortison men också ett antibakteriellt ämne som heter oxitetracyklinhydroklorid. Terracortril tar bort klådan och värken men den vill jag inte använda i onödan.

Har gjort en egen blandning med sesamolja, lavendel, tea tree och myrrah som mjukgjorde bra men dämpade inte infektionen nämnvärt.

NutriBiotic, Ear Drops, 30 ml

För några månader sedan beställde jag NutriBiotic Ear Drops från iHerb. Vilket lyckokast! Har inte behövt Terracortrilen en enda gång sedan dess. Den innehåller glycerin, alkohol, grapefruktkärnextrakt och tea tree vilket man enkelt kan blanda ihop själv. Nu kostar flaskan bara ca 27 kr så det är inte dyrt.

Den är både mjukgörande, baketerie- och svampdödande. Passar både barn, vuxna och husdjur. Kan svida lite p g a alkoholen men det går snabbt över. Pipen på flaskan gör det lätt att droppa i örat.

Från mig får den högsta betyg!!

Kan vara bra att veta att förpackningen ser annorlunda ut nu.

14 comments
  1. Vad bra att du hittat något som funkar för dig, har du testat att använda dropparna på eksem på andra ställen än i öronen också, det borde väl också funka eller?

    • Testade lite på en annan eksemfläck eftersom de ju också ofta har en sekundär svampinfektion som gör att eksemet inte kan läka. Det fungerade helt ok men jag har som sagt bara testat en gång så det kan ha varit en tillfällighet. Skall testa i natt och se vad som händer. Återkommer!

      • Okej, jag misstänker att mitt handeksem också är infekterat av svamp och bakterier efter vad jag läst på nätet. Tror jag skall slå till på örondropparna om du tycker att de funkar bra, jag har testat en hel del naturliga alternativ för eksem men de flesta verkar bara dämpa eksemet och hålla det någorlunda under kontroll, utan att klara av att ta bort det helt.

        • Hade på det nu över natten men än så länge ser jag ingen skillnad. Skall testa några fler nätter.

          Tycker inte heller att naturliga preparat helt tar bort eksemet. Tror att det ligger djupare. Testat en del syra-bas-balsans och sådant. Det funkade när utbrotten var som värst för ca fem år sedan.

          Nu sitter mitt eksem mest under underläppen och en fläck på halsen. Ibland orkar jag bara inte med clown-mun. Om jag får riktiga utbrott använder jag faktiskt Daktacort som innehåller både kortison och är svampdödande. Daktacort är en receptfri salva mot fotsvamp egentligen men eftersom den också är svampdödande behövs mindre kortison.

  2. Malin said:

    Oj,oj,vad jobbigt det låter med eksem överallt. Vad bra iallafall att du hittat nåt som funkar för dig!:-). Jag har bara eksem i arm och knäveck under vintern. Har hänt att det spridit sig till rygg och ben men klarar mig oftast. Jag märkte en klar förbättring när jag gick över till naturliga duschschampon och lotions, men jag har fortfarande inte helt kontroll för det dyker upp lite då och då iallafall. Jag är väldigt allergisk mot kortison så har jag på det så blir eksemet tio gånger värre och svider som attan. Kan också få stora vattenblåsor som håller i sig i flera dagar. Sjukvården har bara kortison som lösning så har inte gått att få nån hjälp där heller. Testar just nu bivax som verkar bra…

    • Ja den är verkligen bra och mild till öronen.

      Naturkosmetik är verkligen bra för eksem.

      Fy vad jobbigt att vara allergisk mot kortisonpreparat! Är det kortisonet i sig du är allergisk mot eller något annat i krämen?

      Det finns en salva som inte innehåller kortison men har liknande effekt som heter Protopic, den aktiva substansen är Takrolimus. Den har jag också haft och den funkar. Jag tål bara inte alkohol tillsammans med den. Blir pionröd där jag använt salvan av en mun vin efter några minuter! Bränner och kliar gör det också! Det är en väldigt ovanlig biverkning så det vore värt att testa om du inte gjort det.

      Bivax lär ju ha liknande effekt som kortison men på mig är det inte lika effektivt. Propolis som också är en biprodukt skall också vara effektivt. Skall testa Egyptian Magic som innehåller allt möjligt från bin och borde vara bra mot eksem.

      Har du läst mitt inlägg om siden? Borde vara bra för dig. Du kanske borde testa DermaSilks silkestubber för arm- och knäveck?

  3. Malin said:

    Jag är allergisk mot själva kortisonet.

    Jättesnällt med alla tips, jag tror inte jag ska ge mig på någon medicinsalva utan ska testa lite olika oljor. Propolis är jag lite nyfiken på för jag hört bra saker om det. Jag har testat rapsolja lite, men min hund är jätteförtjust i det och håller på och försöka slicka sönder mig så jag behöver använda den när han inte är med…😉 Vilket är lite svårt eftersom han är i stort sett är med mig 24 timmar om dygnet…😉
    Jag gillar Badger balm annars och naturligtvis har jag sidenörngott och pyjamas och även jättehärligt linne och ha under kläderna!🙂

    • Ne det skulle jag också undvika så långt det går.

      Det är bara att härda ut med olja. Haha gullig vovve! Du kanske kan ha i någon mild eteriska olja vovven inte gillar. Enligt Crearome är kamomill romerska och german, rölleka, lavendel, myrra, olibanum, neroli, geranium och enbär extra bra för eksemhud. Något där borde ju vara inte gott för en hund.

      Bra med sidenet!

  4. Estelle said:

    Åh vad jag önskar att jag hade läst det här tipset under alla år med extern otit som jag haft utan att hitta/komma på något bra som hjälpte…kortison hjälpte ju en kort period när jag använde det med gav mig på köpet stora böldfinnar bredvid örat och längs hela kinden som tack och lov gick bort när jag slutade med det..
    Kliade mig i öronen i sömnen varje natt och höll i gång förloppet😦 och hade det här i ca 8 år tills det äntligen försvann av sig självt för något år sedan!🙂
    Jag hoppas verkligen att du använder dig av fetvadd i öronen varje gång du tvättar ansiktet eller håret, det har jag gjort under alla dessa år (på rekommendation av öronläkare) och gör det fortfarande för att inte bli mer irriterad.

    • Skönt att det gått över. Lät riktigt jobbigt. För ca 8 år sedan hade jag också stora problem med finnar fast i ytterörat, förmodligen också pga dropparna.

      Använde länge fetvadd men jag tyckte att den i sig irriterade så mycket att det kund kvitta. Det fungerar bättre för mig att ser till att ha mjukgörande olja eller de här dropparna då.

      Kul att du hittat hit förresten. Tittar in på din blogg ibland och tycker att du skriver bra och modigt. Det behövs flera som skriver om det icke-perfekta livet.

  5. Estelle said:

    Ja, jag tycker också att det är kul att jag har hittat hit🙂
    Vad kul att du tycker att jag skriver bra och modigt, det behövde jag verkligen höra🙂
    Är så lätt att känna att det blir så jäkla deprimerande det jag skriver om…vem vill läsa om det liksom?!?
    Well…tydligen några i allafall🙂

    • 🙂
      Det behövs verkligen någon som skriver om det fula i livet. Jag är så trött på alla livsstilsbloggar som skriver helt oinspirerat om en smal liten del av livet som ser perfekt ut.

      Jag skriver själv om mestadels positiva saker men ur ett helt annat perspektiv. Så skall det förbli men jag skulle gärna skriva om saker som inte bara är positiva. På en annan blogg en annan gång.

Kommentera

