Hudtyp och oljor

Allt jag kan om vegetabiliska oljor har jag läst på nätet, de främsta källorna är Shenet, som jag ofta länkar till, och Crearome.

Jojoba kallpressad eko

En favoritolja som passar de flesta

Crearome har ett enkelt test för vilken hudtyp man har (för tillfället, huden är ju inte statisk) med tillhörande information om vad som passar ens hud. Med hjälp av den kan man se vilka vegetabilska oljor och eteriska oljor som passar ens hud och en del andra tips. Det kan vara bra att veta både vid köp av produkter och om man vill blanda själv.

Här hittar ni testet!

Crearome säljer massor av oljor och det mest man behöver för att tillverka egen naturkosmetik. De importerar Logona och Santé samt säljer de egna märket Lendelunden och några fler varumärken. Minsta ordervärde är 148 kr och fraktkostnaden 48 kr. Vissa av Crearomes oljor finns i hälsokostaffärer.

De vanligaste vegetabiliska oljorna finns också hos iHerb där det ofta är lite billigare.

Bild från Crearome.se

8 comments
  1. Spännande! Detta har jag inte sett innan, ska nog gå in och ta det testet. Tack för tipset och trevlig helg! 🙂

  2. Vilket bra test! Jag har på sistone gått och funderat på vilka oljor som passar bäst för en akne benägen hud och nu fick jag ju svaret. 🙂

    • Vad bra! Då var du det perfekt för dig! Det märks verkligen att paret Ledelunden som driver Crearome har gedigen kunskap. Jag gör mina blandningar till stor del efter testets rekommendationer.

  3. Estela said:

    Tack för tipset om crearomes hemsida. 🙂 Tycker att jag skulle ju börja någon gång kunna blanda egna produkter, men vet inte vilka ingridenser man ska ha osv till olika produkter man vill tillverka.

    • Crearome är en guldgruva. Att blanda egen olja är ju superenkelt. Jag tänkte lägga upp ett enkelt recept på cerat som är superlätt att göra. Håll utkik!

Kommentera

