Siden-rabatt

Sleep in Silk tipsade i kommentarerna att alla Sleep in Silks Facebook-vänner får 10% rabatt på hela sortimentet. Här hittar ni deras FB-sida. Själv kommer jag nog att köpa det här linnet i natur att ha under i vinter. Skulle gärna vilja ha underklänningen och ett till linne, båda i natur. Sidenkoftan i marin skulle inte heller sitta fel. Jag är koftoman men de måste vara i naturmaterial, siden och kashmir är mina favoriter. Lyxigt och dyrare men håller så mycket längre och är mycket bekvämare! Hellre färre i bättre kvalitet!

Redigerad bild från sleepinsilk.se

4 comments
  1. Agnes said:

    Vilka fina grejer! Dock är priserna lite dyrare än jag är van vid, men jag tror dig när du säger att de håller längre. Vad brukar du tänka på när du handlar kläder, material och sånt? Jag läste hos Naturligtsnygg om akryl, att det inte är bra, något mer material man bör undvika? Jag brukar köpa kläder med 100% cotton, dock inte ekologiskt men jag försöker intala mig själv att bomull är bra 🙂

    • Jo det är dyrare. Inga slit och släng grejer direkt så i längden lönar det sig. Det är lite som att investera i en bra BH man kan använda varje dag. Jag köper överlag inte särskilt dyra kläder men lite dyrare än billigt. Det mesta kommer från HM, Zara och La Redoute. De två senare har jättemycket fin kashmir och andra fina naturmaterial. Sen underlättar det ju att jag har en väldigt klassisk stil som jag hållit fast vid de senaste fem åren.

      För mig är det viktigaste att det är skönt och håller länge vilket i sig är miljövänligt eftersom man inte behöver köpa nytt hela tiden. Betalar hellre mer för en topp som håller tvätt efter tvätt. Polyester och akryl tycker jag inte om att ha på mig så det löser sig av sig själv. Dessutom blir det noppigt och fult snabbare.

      När det gäller skor använder jag i princip bara tyg- och skinnskor av god kvalitet för att det är bekvämast. Bra skinnskor kan man ha måånga säsonger om man tar hand om dem på ett bra sätt. Samma sak med väskor. Tänkte göra ett inlägg om hur jag sköter skinnskor och väskor snart faktiskt.

      Ull och siden är bra på det sättet att det inte behöver tvättas lika ofta. Om man inte har det närmast kroppen behöver man i princip bara vädra det. Bomull använder jag också mycket, tror inte att det är så miljöbelastande så länge man använder det man köper. Finns det eko-bomull så köper jag gärna det. Sen är jag lite misstänksam mot både eko- och fairtrademärkning av varor från tredje världen. Det finns många fler aspekter på det än man först tror. Det är lite som bistånd, det låter bra men blir inte alltid bra.

      Det finns många fler aspekter på klädindustrin. Besprutning, regnskogsavverkning för att få plats med bomullsfält, farliga färger, dåliga arbetsförhållanden osv. När det gäller ull har det varit mycket tal om merinoulls-får som råkar illa ut. Det är jag inte så insatt tyvärr. Jag tror att det som normalkonsument är svårt att göra ”rätt” där.

      Oj vad långt det blev. Jag vill inte bli för politisk i bloggen heller men svara gärna på frågor 🙂

  2. Agnes said:

    Ja men precis, låter inte helt tokigt faktiskt. Då spelar materialet kanske inte så väldans stor roll endå, utan det viktigaste är kvaliteten och att man kan använda plagget mycket och länge. Tack för tipsen! Då gör jag kanske inte helt fel endå. Ska tänka på att inte köpa så mycket slit-och-släng saker, utan bara sånt jag faktiskt behöver, tycker om och kan använda länge 🙂

    • Så tänker jag i alla fall men det finns säkert andra sätt som är lika bra och miljövänliga. Tycker att det funkar för mig. Det är väl ett klassiskt stiltips också att ha saker av bra kvalitet som man gillar och använder.

Kommentera

