OCM

Lika löser lika, fett löser fett. Just den principen bygger The Oil Cleansing Method på. Man skall alltså tvätta ansiktet med bara olja. All make-up och smuts försvinner och huden blir len och återfuktad. Jag använder OCM när huden känns torr och irriterad. Just nu är det i princip det enda som fungerar på grund av väderomslag.

Vilken sorts olja är valfritt, man kan använda en eller en blandning. Lite eteriska olja kan man också blanda i, mandarin eller lavendel passar bra.  Vanligast är en blandning av någon billiga olja som oliv, raps eller solros och ricin. Som jag skrivit tidigare löser ricinolja upp smuts och fett extra effektiv. Mängden ricinolja beror på hudtyp då den också kan vara lite uttorkande. Enligt den här sidan är följande proportioner lämpliga: Vissa tål inte ricinoolja, det är inte ovanligt så var uppmärksam. Uteslut det i så fall.

  • Fet hud: 30% ricinolja och 70% bas-olja.
  • Normal hud: 20% ricinolja och 80% bas-olja.
  • Torr hud: 10% ricinolja och 90% bas-olja.

Frön från ricinväxten, Ricinus communis

Just nu använder jag bara rapsolja men gillar också att ha några procent ricinolja i. Det går också utmärkt att använda kokosolja som jag tycker är lätt att hantera eftersom den är fast i rumstemperatur.

Det finns flera sätt att tvätta ansiktet enligt OCM. Jag är lite lat och brukar bara värma några milliliter oljan i handen, massera in på torr hud och skölja av med ganska varmt vatten. Om man har problem med oren hud är det bra att låta en varm, blöt tvättlapp ligga över ansiktet tills tvättlappen svalnat. Det blir som en minibastu som löser upp talgproppar och annan smuts. Tror inte att det är nödvändigt för min torra hud. Jag brukar använda både ansiktsvatten och återfuktning efteråt men det är inget måste om huden känns lagom av all olja.

Ni kan läsa om hela rutinen mer utförligt här.  Här står också en del och så kan man såklart söka på ”OCM” på youtube. Det finns flera färdiga produkter som bygger på samma princip, bl a fina Nea of Swedens Deep Cleasing oil och Clearly Gone som säljer ett helt koncept mot acne.

Använder ni OCM?

17 comments
  1. Agnes said:

    Har aldrig testat, men låter som något för mig och min typiska blandhy!🙂

    • Du kan ju ta mandeloljan över hela ansiktet till att börja med. Ricinoljan är inget måste.

  2. För tillfället rengör jag huden med mandelolja på kvällen, funkar bra och löser upp smink väldigt bra. Jag testade också att använda en rengöring med ricinolja och solrosolja tidigare men på något sätt så känns det som att min hud gillar mandeloljan mer.🙂

    • Mandeloljan är väl lite lenare kanske? Bra att du hittat något som funkar.

      • Den känns på något sätt skonsammare, ja lenare kanske den är och jag upplever den inte heller lika ”klibbig” som ricinoljan.

        • Jag vet inte hur jag skall uttrycka det men ja lenare och mildare. Ricin är riktigt klibbig:/

  3. Gabriella said:

    Jag ocm:ar med 1 del ricin till 9 delar jojoba ungefär två gånger i veckan. Älskar det! Sköljer av med en varm tvättlapp, men ångar absolut inte eftersom min hud är torr nog. Till vardags så tvättar jag ansiktet med honung och tar bort smink med en blandning av honung/askorbinsyra (inte dagligen). tyvärr har min rosacea ändå blommat upp i höstkylan😦 Mindre än innan, men fortfarande så det stör.

    • Honung askorbinssyra låter intressant. Vilka proportioner? Tråkigt att kylan stör ens hud så mycket.

      • Gabriella said:

        Tja, jag tar en klick honung stor som en matsked kanske och sen strösslar jag ner lite askorbinsyra direkt ur påsen på det, tar kanske hälften så mkt som honungen. Det blir en fin skrubb av det, du får testa dig fram till hur mkt skrubb du vill ha. Jag aktar ögonen men skrubbar loss på mina torra, flagiga läppar!

        • Skall testas! Skall nog prova att låta det sitta en stund först också. Brukar ju blanda askorbinsyra och ricinolja att använda både som skrubb och mask.

  4. Jag använder bl.a. Nea of Swedens deep cleansing oil just nu och tycker den är riktigt bra. Praktisk pumpflaska också. Nackdelen är bara att den luktar ganska äckligt, men än så länge står jag ut. Har testat OCM några gånger förut och varje gång slås jag av hur snällt, men ändå effektivt det är. Även om man inte kör hela proceduren med ångning m.m. så tycker jag det rengör bra på djupet. Funderar på att komplettera min rengöringsrutin med mandelolja framöver, den känns väldigt trevlig på huden.

    • OCM verkar i princip passa alla hudtyper. Mandelolja är riktig skön, så mjuk och mild.

  5. ran said:

    För 4 år sedan hade jag perfekt hy med lite kvisslor då och då. Vid den tiden hade jag just börjat intressera mig för naturlig hudvård och läste om ocm.

    Jag började rengöra och tvätta ansiktet med olivolja.
    Fick sammetslen hud och tänkte att detta är en perfekt metod.

    Inom några månader utvecklade jag akne. Jag som aldrig ens fick utslag under tonåren fick ny cystisk akne och bölder i hela ansiktet!!!

    Förra året körde jag en kur roaccutan och det blev bättre men min hy har aldrig återställts helt😦
    Fortfarande i obalans😦 använder kräm från estelle och thild som är för bebisar! Så orolig är jag:(

    Är inte helt 100 på att det var olivoljan men jag fick ju aknen i samband med ocm så…

    Har sökt i nätet på eng sidor och finns fler som fått cystor och akne av metoden ocm så jag vet att mitt fall inte är unikt. Undrar varför vissa reagerar dåligt på ocm?

    • Usch vad jobbigt. Har läst att vissa för sämre hud i en övergångsperiod men inte så länge. Kanske du inte riktigt är vän med olivoljan? Det finns massa dålig olja ute på marknaden som orskar hudproblem men jag vet inte om det ger den sortens acne. Kanske ren ekologisk kallapressad svensk rapsolja skulle fungera bättre? Annars borde ju Estelle & Thilds parfymfria serie passa dig.

      Mot ärr är vetegorddsolja extra bra om man klara den i övrig. Vissa upplever den för tung.

      Hoppas att din hud återhämtar sig snart!

Kommentera

