Rakningsprodukter

Det finns flera alternativ. Både direkt anpassade och andra produkter som fungerar utmärkt att använda istället för konventionella rakprodukter.

Har redan tidigare skrivit om att balsam fungerar bra, det använder jag ofta när jag är på resande fot. I analogi med det här inlägget borde någon slags lotion också gå bra.

Hemma använder jag Aubrey Organics Crème De La Shave Raspberry Honey. Det finns flera mumsiga sorter. Min är köpt hos iHerb för $4.90.

Weleda Creamy Body Wash fungerar också utmärkt som rakkräm. Kan tänka mig att andra krämiga duschkrämer också funkar. Någon som testat?

Har hört att det skall gå bra att smörja in benen med olja men inte provat. Någon som har?

Vad använder ni istället för raklödder?

10 comments
  1. Jag brukar precis som dig antingen använda Santes balsam eller Weledas duschtvål. Någon speciellt anpassad naturlig rakkräm har jag ännu inte testat men Aubreys såg spännande ut.

  2. Louise said:

    Mádaras deep purifying foam fungerar utmärkt som raklödder. 100% Pures body wash är också bra. Olja har jag testat men tyckte inte att det fungerade något vidare.

    • Kan tänka mig att den passar bra till det.

      Vilken sort har du på 100% bodywashen? Jag har lite svårt att bestämma mig för vilken jag skall beställa nästa gång.

      Olja verkar inte vara någon höjdare. Kanske funkar bättre om man bara ha ett rakblad på hyveln?

      • Louise said:

        Håller med, det är så svårt att välja. Senast hade jag coconut men jag har också haft strawberry, lika goda båda två. Har även haft deras shower gel i doften tangerine men den finns nog inte längre. Den var helt ljuvlig. Blood orangedoften har jag också haft, fast i skrubbform och den var också god. Puh, lycka till med att välja 😉

        Tror inte det blir bättre med ett blad för som Catti skrev förstör det rakbladet. Det glider liksom förbi själva stråna. Däremot efteråt är det skönt med olja.

        • Tål att tänkas på. Kommer inte att köpa än på ett tag så jag har tid att fundera.

  3. Catti said:

    Vad roligt att du också använder Weledas duschcremer till rakning. Balsam har ja också testat med bra resultat. Har aldrig använt speciella rakcremer. Olja har jag testat vilket å ena sidan smörjer benen direkt vid rakningen men kladdar ner rakbladen och det är svårt att tvätta bort och försämrar rakförmågan radikalt. Är nog bäst om man använder engångsrakhyvlar men det är ju inte speciellt miljövänligt.

    • Kan tänka mig att det kladdar ner bladen. Särskilt sådana med tre blad. Vi håller oss till balsam och duschkräm helt enkelt.

  4. kontakt said:

    Jag gjorde en variant av Princess Potions duschkräm (följde inte receptet exakt men nästan). http://princesspotion.se/4-duschcreme.html och exet tyckte det var den bästa rakkräm han någonsin haft. Bra glid, och inte uttorkande.

    Själv har jag en stor flaska rakskum som med tanke på hur lite jag rakar nog räcker i fem år… jag gör slut på den innan jag ger mig på experiment på det temat.

Kommentera

