Spelar luftfuktigheten in så mycket?

Nu när vädret slår om och det blir kallt och torrt (särskilt inomhus) säger min hud ifrån hur mycket jag än smörjer. Vetegroddsolja och hemgjort cerat hjälper men ändå blir huden torrare än jag önskar. Särskilt eksemfläckarna vid läpparna blir upproriska. Jag smörjer och smörjer för att råda bot på det.

I lördags vaknade jag ändå men clownmun. Senare på kvällen blev det mycket bättre. Förstod inte riktigt varför men det tackar jag ju inte nej till. Så slog det mig att jag kokat sängkläder och handdukar! Kanske låter knäppt men jag kokade några lakan, örngott och handdukar för att få dem riktigt rena. Normalt tvättar jag i 40 grader, i vardagslag räcker det. Det tog sin lilla tid då jag fick göra det i flera omgångar och det ångade såklart en del. (Jag har induktionshäll så det är inte så slösaktigt som det verkar ; ) ) Luftfuktigheten i vår lilla lägenhet måste ju ha höjts avsevärt av all kokning och ångande tvätt.

Ekorren Ingrid har varit i farten igen. De flesta slutade nog att koka tvätt när tvättmaskinen kom…

För övrigt blev sängkläderna och handdukarna som nya! Gnistrande vita igen tack vare kokning med lite diskmedel, bikarbonat och ättika. Särskilt några örngott behövde sig en omgång efter sambons konventionella hårvax. Det kokvattnet fick jag byta flera gånger då det kom ut massor av smuts ur tyget och det luktade petroliumolja!

Tror ni att det var all ånga eller var det en slump att huden blev bättre så plötsligt?

23 comments
  1. Michaela said:

    Oj, hur gör man när man kokar tvätt? Vill verkligen testa! Hur länge ska sakerna koka? Är det bara att koka upp vatten och slänga i?

    • Jag vet egentligen inte utan slänger bara i det i en stor kastrull med lite diskmedel (Bio Kleen), ättika (ger klarare färger åt kulörtvätt och tar bort bakterier och lukt) och bikarbonat (bleker) om det är vittvätt. Görde det mest för att jag aldrig hinner tvätta de få saker som skulle behöva en 95 graderstvätt. Ju varmare desto renare blir det ju.

  2. Louise said:

    Tror helt klart det är ångan. När vi är i Thailand på vintrarna är min hud så mycket bättre pga luftfuktigheten.
    En fråga bara: hur fick du ner ett lakan i en kastrull? Eller tog du bara örngotten?

    • Jag fick ner ett lakan 120-lakan i kastrullen, den är nog 10 liter tror jag. Handdukarna var jobbigare fast det bara var en duschhandduk typ 70×100. Kokade örngotten för sig som tur var, annars hade de kontaminerat allt.

  3. Jag tror absolut att luftfuktigheten spelar stor roll. Vi har börjat elda en del i kaminen och det märks direkt att lukten blir torrare, inte minst i näsans slemhinnor och huden i ansiktet.

    Tycker t.ex. inte det funkar att bara tillföra massa fett, det känns mest som att det lägger sig ovanpå och täpper igen. För mig funkar det bäst att slösa med ansiktsvatten, smörja med lite olja och sedan en fuktkräm ovanpå. Och så regelbunden maskanvändning förstås..

    • Är det riktigt torrt känner jag av det direkt. Tror inte att vi har under normal luftfuktighet hemma men det kanske är så att huden mår bättre av mer än det man känner av i slemhinnor och så.

      Så himla svårt att underhålla läpparna bra, man slickar ju och dricker. Fast jag kanske skulle testa att spruta ansiktsvatten och kräma in bara där. Min bästa grej är annars Lavera Basis handkrämen på torra fläckar. Skall nog plockar fram den här också http://laveranaturkosmetik.se/product.aspx?r_id=56957

  4. Louise said:

    Jenny: Collagen boost mask😉

    • Haha..fick hem proverna idag🙂 Har precis testat rengöringen, oljan och ögonkrämen. De två sistnämnda kändes mkt trevliga. Rengöringen luktade himla gott, men kändes lite uttorkande, ska prova att ta olja innan tvätt nästa gång. Tänkte testa masken imorgon, ska bli mkt spännande.

        • Louise said:

          Undrar lite över INCI, på Eleven och andra webshoppar står det att de innehåller phenoxyethanol men inte på Cicameds sida. Skulle iofs kunna maila dem och fråga…

          • Louise said:

            Fick svar från Cicamed, de använder sig inte längre av Phenoxyethanol utan det var i den gamla formulan. INCI hos vissa återföräljare är ännu inte uppdaterade. Ifall någon mer än jag undrade.

  5. Malin said:

    Intressant med tvättning. Jag har inte tagit tag i det där med tvättning helt utan kemikalier så jag ligger lite efter. Däremot har jag bytt alla rengöringsmedel…
    Det där med torr luft är lite jobbigt. Precis som Jenny så har vi kamin som inte gör saken bättre. Luftfuktigtheten spelar nog en viss roll. Jag har testat att sova med luftfuktare i sovrummet när jag hade en explosion av torrhetseksem i ansiktet och kroppen och det gjorde saken bättre. Men vet inte hur mycket? Nu var det länge sen jag använde den.

    • Har du läst mitt inlägg om tvättnötter? Det är lätt som en plätt! https://ingridbbeautiful.wordpress.com/2011/09/29/51/

      Låter skönt med luftfuktare i sovrummet. Kaminer verkar ha både för och nackdelar. Det är ju miljövänligt bränsle men tydligen inget vidare för inomhusmiljön, sotigt och torrt verkar det bli. Bara att kämpa på.

      • Malin said:

        Tvättnötter är ju bra till mycket, men min man jobbar på byggarbetsplatser bl.a. med motorer. Så måste få bort maskinolja och byggdamm…

          • Malin said:

            Tack för tipset!🙂
            Jag har tittat just på märkena Ecover och Sonett för jag gillar deras rengöring. Men det blir ju betydligt billigare i de webbshoppar du föreslagit. Ska kolla lite på frakt och så. Vill man ha från svensk webbshop så finns de på jordklok.

              • Provade för att se vad frakten kostade och det verkar som att de inte längre är fraktfritt över 100 € så frakten från Bio-Naturel kostar numera 6,90 €. Det finns ingen viktbegränsning så du kan ju passa på att beställa en rejäl laddning av både tvättmedel och annat så lönar det sig med råge!

  6. Catti said:

    Just när jag går och funderar på hur jag ska få rent våra föredetta vita örngott skriver du ett inlägg om att koka tvätt! Fantastiskt!🙂
    Jag undrar hur mycket diskmedel, ättika och bikarbonat man kan tänkas behöva för ett par örngott i en 10 liters-gryta?
    Har aldrig kokat annan tvätt än disktrasor och disksvampar och de kör jag med tvättmedel.

    • Lustigt! Ibland blir det nästan spooky med sånt haha. Jag tar bara lite på känn, väldigt lite diskmedel, kanske 1-2 droppar, någon tesked bikarbonat och en skvätt ättika. Det var faktiskt förtsa gången jag gjorde det men det fungerade. Tror inte att man kan göra fel faktiskt. Viktigt att inte ta mycket diskemedel om du skall tvätta i maskin efter för då löddrar det ju över. Jag använder ju inte konventionellt diskmedel så det löddrar inte mycket ändå. Du kan ju koka med vanligt tvättmedel om du vill också, blir säkert väldigt rent.

  7. Catti said:

    Tack för tipset iallafall. Väldigt trevlig blogg du skriver förrestens🙂

Kommentera

