Balans

Vitalvaror är ett känt begrepp i den natuliga hälsans värld. PH-balans säljer vitalvaror med fokus på kroppens syra-bas-balans.

För ca 5 år sedan provade jag att göra kroppen basisk med hjälp av basiskt pulver och en viss diet. Mitt eksem blev bättre men jag vet inte om det berodde på att det blev varmare ute eller det andra.

Nu i början av sommaren tänkte jag testa hela PH-balans koncept med helnyponpulver, nässelpulver, kalk, dinkelkli och nakenhavre samt ett ört/krydd-te. Tyvärr har jag inte tagit det så mycket som jag borde. Ordinationen jag fick vara att ta allt det här två gånger om dagen. Det har jag inte lyckats med tyvärr och därför märker jag heller ingen nämnvärd effekt. Så synd för jag vill gärna ta det som jag borde. Det är inte det att jag glömmer utan det blir helt enkelt inte av.

Har ni testat vitalvaror?

Tar ni det två gånger om dagen?

Tips på hur man får in rutinen?

Har ni fått bra effekt?

Bild lånad från phbalans.se

8 comments
  1. Hej där! Ja PH balansen är väldigt viktig att hålla koll på. Dricker man t.ex. mycket kaffe så försuras kroppen och hälsoproblem kan uppstå. Det är därför viktigt att balansera upp med lite basiska ämnen. Därför dricker jag väldigt mycket färsk ingefära te och citronvatten, dessa två är basiska och hjälper tarmen att må bra igen! Jag brukar börja min dag med en kopp varm vatten med färsk citron i (sätter igång cirkulationen och avgiftar kroppen) och avslutar dagen med te och färsk ingefära… sedan har jag ingefära i vattenflaskan min under dagen! Då slipper du alla dessa pulver och produkter som kan innehålla mer onyttiga saker än nyttiga. Plus att citron o ingefära är grymt bra för immunförsvaret!!

    • Välkommen hit! Ser att du är ny i kommentarsfältet. Alltid lika kul med kommentarer.

      Många bra tips! Ingefära i vattnet, låter riktigt gott! Skall nog ta med lite ingefära till jobbet och ha i min tillbringare. Citron har jag lite svårt för på det viset tyvärr. Kommer börja med äppelcidervinäger nu tänkte jag. Det är väl också ”basiskt”? Låter så bakvänt att skriva basiskt om något som är surt men basiskt för kroppen kan man väl kalla det.

  2. Lotta said:

    Jag tar kalk, nässelpulver och helnyponpulver. Brukar ta det en gång om dagen och då i samband med frukost. Vet att jag aldrig kommer att lyckas ta det två gånger om dan så jag nöjer mig med en. Jag blandar nässelpulver och kalk med lite vatten, skakar om och dricker. Sen blandar jag nyponpulver i muslin eller i gröten. Har inte ätit det tillräckligt länge för att få effekt och gjorde dessutom rätt långt uppehåll i somras, så vi får väl se vad som händer.

  3. Lotta said:

    Jag tar typ en dryg tesked (vanlig tesked alltså, inte ett teskedsmått) av alla tre. Kanske inte är exakt så man SKA göra, men på det sättet får jag i mig det överhuvudtaget. Annars hade det inte blivit av alls..är inte så bra på att komma ihåg sånt. Och det är ju inget som är farligt.

  4. Estelle said:

    Har tagit ph-kalk på kvällen i något halvår och nässel/nyponpulver (en tsk av varje) som morgondrink i vatten varje morgon någon halvtimma innan frukost…
    Tyvärr vet jag inte om jag har märkt av någon skillnad…
    Hade hoppats att tåla solen p.g.a. Ph-kalken som sägs kunna hjälpa en med det, men icke vad jag har märkt 😦
    Har i och för sig inte haft något nässelpulver de senaste veckorna och har känt mig tröttare och blekare, men det är svårt att säga om det beror på att jag inte har käkat nässelpulver eller om det är beror på all stress och skit som jag har omkring mig…..

  5. Har just aldrig tagit vitalvaror men jag har funderat på att börja ta nässelpulver och se vad det kan göra för huden, efter att jag läste på Ellinors blogg att det bland annat skall verka antiinflammatoriskt har jag blivit nyfiken på att testa.

Kommentera

