Jag har blivit köpgalen

Vet inte om det är för att jag börjat blogg eller vad det är men jag har haft enormt köpsug på sistone. Mitt nya habegär är en rengöringsmjölk.

Efter att ha läst ytterliga en positiv recension om Estelle & Thilds rengöringsmjölk blev jag sådär galet sugen på den, igen. Har faktiskt velat ha den ända sedan Ellinor skrev om den för ett bra tag sedan. Riktigt sugen blev jag efter Jennys recension för några månader sedan och nu efter Malins positiva omdöme blev jag ännu mer nyfiken.

Särskilt eftesom jag inte har någon rengöring som riktig fungerar annat än OCM då. Ibland vill jag ha något annat än bara det. Tror att den här mjölken skulle bli perfekt!

Det enda som gör att jag tvekar lite är att de innehåller decyl glucoside och coco-glucoside. Visserligen långt ner i INCI men jag hade tänkt mig en rengöring helt utan tensider. Å andra sidan säger ju alla att den känns riktigt mild och fin.

Nästa lyxproblem blir att välja bland de tre sorterna. Neroli går bort eftersom jag inte gillar neroli-doften alls. Återstår Rose Otto och den helt pafymfria. Ingredienserna är också lite olika men jag tror att båda passar mig bra. Min hud är i och för sig mer känslig än åldrad men ändå.

Båda doftar ganska mycket av de vegetabiliska oljorna men det stör inte mig. Har sniffat på båda men kommer ej ihåg exakt. Rosdoft älskar jag men samtidigt är jag sugen på att doftsätta själv.

Då skulle den parfmfria passa bäst. Eventuellt skulle jag kunna förstärka rosdoften också då jag har rose otto och några fler rosdoftande eteriska oljor hemma.

Decisions, decisions…….

Har ni provat någon av dessa?

Är de riktigt, riktigt milda?

Bilder lånade från estellethild.se.

18 comments
  1. Louise said:

    Estelle&Thild var det första ekologiska/naturliga märke jag använde 🙂 Har använt hela den oparfymerade serien förutom oljan. De är riktigt milda och sköna för en känslig hy. Tyvärr så gick krämerna inte riktigt in i min hy som därför inte blev återfuktad ordentlig. Har provat i omgångar men eftersom mitt största problem är torrhet så gav jag upp. Kanske Rose Otto passar min hy bättre men den doftar så starkt så den klarar jag inte av.
    Jag ville så gärna fortsätta med E&T eftersom jag gillar att det är svenskt samt tanken bakom produkterna. Dessutom är alla förpackningar ljuvliga. Deras kroppsprodukter (luktar ljuvligt av neroli) har jag också haft, de är jättebra men det finns ju så många andra märken man vill testa så jag glömmer bort dem ibland. Min syster som är gravid ska få hela babyserien av mig när den lilla tittar ut. Ska få in henne på rätt spår direkt från födseln 🙂

    • Låter som en bra start! Mina framtida småttingar (förhoppningsvis, man vet ju aldrig hur det blir *peppar peppar*) kommer också att bara få det renaste. Känner att folk kommer undar över barnen som har tygblöjorn, ärvda kläder (mindre gifter kvar) och träleksaker med miljövänlig färg (ingen plast inte). Det är min ambition i alla fall.

      • Louise said:

        En klok ambition. Tyvärr tror jag köpdjävulen tar över när man väntar barn. Min syster är helt besatt av att köpa kläder, leksaker och div babyprylar. Mamma försöker tvinga på henne våra gamla babysaker/kläder men eftersom de är minst 30 år gamla så känns väl inte det så lockande. Ska försöka få in syrran på rätt spår när babyyran lagt sig.

        • Haha, kanske är det så. Det finns ju så mycket kul på marknaden idag. Våra grannar var verkligen alternativa och var raka motsatsen mot köpgalna. De fick barn lite oplanerat. De bodde i en etta och barnet sov i det minimala köket i en gammal barnvagnsinsats. Första tiden bar de runt henne i en tygpåse! Sedan skaffade de en bärsele. Ingen vagn förrän hon var 1 år. Jag passade henne helt själv när hon bara var tre månader utan att föräldrarna tvekade. Så kul för mig men ganska vågat ändå, jag har förvisso god hand med barn men ingen särskild erfarenhet. De fick ganska snart en till men bor nu större på en annan ort. Uppfriskande inställning helt klart.

    • Sarah said:

      Louise: Att företaget är svenskt beror ju bara på att företaget har startats i Sverige och av en svensk. Det behöver däremot inte innebära att själva produkten är svensk. Råvarorna kan ju komma från hela världen, samt även tillverkningen av själva behållaren.

      Men jag gillar deras produkter pga. att de är naturliga och ekologiska. Jag har använt den parfymfria rengöringsmjölken, eftersom min hud är smått känslig och torr. Tyvärr så var deras återfuktning inte tillräcklig för min hud under kallare månader, så jag har fått söka mig till andra alternativ.

      • Louise said:

        Sarah: Det förstår jag men jag gillar när svenskar startar företag med bra koncept och tycker att man ska gynna det svenska företagandet. Det är bra för hela landet i längden 🙂

        • Ja vinsterna beskattas ju förhoppningsvis här och hamnar i stadskassan 😉

  2. Louise said:

    Jag igen: Du ska nog satsa på den parfymfria, Rose Otto är mer för oss drakar som börjar få rynkor. Kanske din ny kan reagera lite på anti ageeffekten.

    • Det är sant….Är rengöringsmjölken det minsta lilla uttorkande? Förrsten skall jag nog maila Estelle & Thild och höra om jag kan få ett prov.

    • Hahaha.. ”oss drakar..” 😀
      Och Ingrid, jag tycker inte rengöringsmjölken är det minsta uttorkande, men vad jag förstått har du torrare hud än jag. Di Tchons rengöring med kamomill är mycket trevlig, men tar inte bort ögonmakeup så bra.

      • Jag jag har nog torrare hud än du har. Blev så extra sugen på den här just för att den tar bort all makeup så bra. Di Tchon verkar riktigt bra men jag vill verkligen att allt följer med.

  3. Louise said:

    Nej, jag upplevde den inte alls som uttorkande, däremot det efterföljande ansiktsvattnet. Deras cleansing gel är mer uttorkande så du är nog rätt på det med mjölken. Jag har generellt lite svårt för rengöringsmjölk då jag inte får den där rena känslan efteråt. Fast med min snustorra hy borde jag satsa på mjölkiga varianter. Gillar bäst olja + mousse eller gel.

    Smart att maila dem, kanske de är lika serviceminded som Cicamed. Annars kan du tvinga personalen på Kicks att hälla över i en tom burk. De brukar vara kinkiga med det, vilket är idiotiskt! Man vill ju veta vad man köper.

  4. Jag har testat Cleansing Milk Neroli. Jag har torr och känslig hy, och den passar mig perfekt. På vissa ställen där man kan läsa om den, skriver dom att den är för blandhy, men på baksidan av flaskan står det att den passar torr hy, vilket stämmer.//Dorthe

    • Använde du den även på vintern då? Salviderms rengöring som många inte upplever som uttorkande alls kan jag inte ha på hösten och vintern. Under sommarhalvåret är den jättebra däremot.

      • Ja jag har använt den både höst och vinter. På sommaren tycker jag, att den blir ”lite för mycket”.

        • Ok, då passar den nog mig riktigt bra. Nu har jag samlat många köpargument hihi.

Kommentera

