Bättre sent än aldrig

Många gånger har jag hört att det är viktigt att smörja in ansiktet med olja innan tvätt, såvida man inte använder OCM då. Har väl tänkt att jag provat någon gång för längesedan och inte gillat det. Så skulle jag sluttesta Salviderms ansiktstvätt inför recension och tänkte att då kan det vara läge med lite (raps)olja eftersom den är för uttorkande för mig på vintern.

Mitt vinterparadis en vecka om året- Åre! Gissa om jag har med olja dit? Ansiktet suger väl upp en liter på den veckan.

Blev ännu en gång inspirerad eller kanske påmind av fantastiska Ellinor om olja innan tvätt. Vilken skillnad. Måste jag göra igen!! Tack igen Ellinor för initierade tips! Skall prova att smörja in kroppen med olja innan dusch också.

Läs om hela rutinen här!

Brukar ni smörja in med olja innan ansiktstvätt och dusch?

17 comments
  1. Nej, det brukar jag (dumt nog) inte göra. Har inte testat över hela kroppen, men i ansiktet tycker jag det fungerar otroligt bra. Har gjort det några gånger nu det senaste och tycker det känns som att oljan löser upp all smuts och att rengöringskrämen/gelén/skummet bara tar bort ”skiten” utan att strippa huden på fett. Att man ska ha så svårt för att komma ihåg bra rutiner.

    • Härligt att du också gillar det! Kändes som om jag tvättade med vispgrädde med oljan i ansiktet, bara mjukt och lent och inte det minsta uttorkande.

      Väldigt märkligt att man inte gör saker som är så bra och enkla. Jag kan ju inte ens få till två glas med vitalvaror om dagen liksom.

  2. sofie n said:

    Hej!
    har blivit så inspirerad av alla bloggar om naturliga produkter så jag ska ställa om livet helt! jag är jättepeppad på att börja men jag är väldigt osäker på vilka produkter som är 100% rena och naturliga. är lite rädd för greenwash!!
    har du tips på bra produkter att starta med, gärna till bra pris och då produkter för alla ändamål. alltså schampoo,balsam,deodorant,cerat mm. använder just nu speciella produkter till ansiktet från Bioline eftersom jag har så dålig hy, finns det produkter inom detta som är bra för problemhy?
    sedan använder jag alltid honung som ansiktsmask, det är toppen och kan inte bli naturligare, ska även köpa en olivolja och prova ditt tips i inlägget.
    hoppas du har tid och lust att svara på alla mina frågor. skulle vara till STOR HJÄLP!
    tack för en inspirerande blogg 🙂

    • Vad roligt att du hittat hit. Välkommen! Självklart ger jag gärna tips om det. Vore det ok om jag sedan publicerade det som ett modererat inlägg sedan?

  3. Estelle said:

    Jo, använder olja innan rengöringen i ansiktet numera eller som på sistone enbart mandelolja (får väl se om jag tycker olja är tillräckligt..) men har hitills inte kört med det på kroppen, men har tänkt att jag åtminstone ska göra det på benen som lätt blir torra…

  4. Gabriella said:

    Det här har jag inte ens tänkt på! Tvättar iofs ansiktet med honung (som sagt) och inte med traditionell rengöring, men det kanske ändå skulle vara bra. Låter onekligen riktigt skönt att tvätta ansiktet med vispgrädde 🙂

  5. Innan ansiktstvätt har jag faktiskt aldrig tänkt på att göra det, även om jag bara använde mousse- och gelrengöringar tidigare så föll det mig inte in, skulle säkert ha varit bra om jag hade gjort det.
    På kroppen har jag däremot testat det ett antal gånger och huden känns verkligen härlig efter att man duschat, ren men inte det minsta uttorkad.

  6. Qbrium said:

    Jag kör olja SOM tvätt istället. Mandelolja. Helt fantastiskt och har gett väldigt bra resultat på min fd blandhud som nu mer bara är torr hud. Blir inte alls sådär… oljigt som man kan tänka sig. Använder även kokosfett som tvål under duschen för att motverka uttorkning av huden. Kan vara ett dundertips såhär mot vintern.

    • Det är himla bra. Kör också ofta OCM. Ibland vill jag ändå ha något annat och då är det bra med olja under.

  7. Pingback: Ingrid B Beautiful

Kommentera

