Det trodde ni nog inte om mig

Det mesta jag gör som är miljövänligt är inte för miljöns skull utan för min egen. Det mesta som är bra för miljön är också bra för mig. Det låter egoistiskt men jag drivs mycket av att ordna bästa möjliga i alla lägen. Jag vill ha det bästa för min hud, min kropp, mina närmaste o s v samtidigt som jag inte vill lägga massor av tid och pengar på att uppnå det. Det skall vara enkelt och resurssnålt. Då blir det också miljövänligt.

Som tur är är mina laster inte bilar, nya telefoner eller långa resor. Mina laster är istället att hitta den perfekta väskan, koftan, krämen, lampan, städmetoden o s v. När jag hittat det jag vill ha vårdar jag det ömt. Inte för att jag nöjer mig då utan jag hittar ständigt något nytt att leta efter.

Det hela ligger nog i att jag är lite gammaldag och perfektionistisk. Under fliken ”About” står det att jag är en modern husmor. En husmor vet hur man tar vara på allt från mat till trasiga strumpor, hon är alltid rätt klädd för rätt tillfälle, hon har tid att lyssna och att ge ett gott råd men har samtidigt skinn på näsan. Just det strävar jag efter.

Som tur är är inte alla som jag men jag hoppas att jag kan sprida min syn på vardagsnära ting och förgylla er vardag genom det.

Vad är er drivkraft för att leva miljövänligt?

8 comments
  1. Agnes said:

    Jag använder inte heller naturliga produkter enbart ”för att det är bra för miljön”, det gör ju egentligen knappast någon stor skillad att JAG gör det. Jag känner mig fräschare och snyggare när jag använder naturliga produkter och dessutom kan jag ha gott samvete och slipper känna mig som en börda som ständigt spolar ut mineralolja, parabener och jag-vet-inte-vad i naturen. Om jag skulle smörja in mig med en konventionell lotion skulle jag nog känna mig smutsig och ofräsch. Det hade inte alls känts bra nu när jag vet vad som finns i en sådan! 🙂

    • Så är det ju. Man är ju en droppe i havet. Känner precis som du om att använda konventionella grejer. Så mår jag nästan dåligt när jag ser andra som gör det. Börjar nästan bli jobbigt faktiskt haha.

  2. Det är bl.a. det jag gillar med dig och inspireras av – att jag upplever att du inte lämnar något åt slumpen. Jag är också åt det perfektionistiska hållet (tro’t eller ej ;)), men jag styrs väldigt mycket av impulser och känslor. Det leder inte helt sällan till..hrmm..onödiga köp. Jag har som tur är blivit bättre på att tänka efter innan jag handlar.

    Min drivkraft är också delvis egoistisk och mycket handlar om hälsa hos mig och mina nära. Miljövänligt och hälsosamt går hand i hand tycker jag. Sedan har jag alltid intresserats av naturen och miljöfrågor, så det var nog ganska naturligt att jag skulle dras mer och mer åt det ”gröna hållet”.

    • Kul att det gått fram. Nej jag lämnar inte mycket åt slumpen. Har nästan alltid tänkt på varför jag gör på ett visst sätt vilket också gör att jag verkar väldigt bestämd. Det är jag ioch för sig men mest av allt har jag tänkt igenom saker innan jag gör något.

      Har också svårt för att hålla igen ibland men impulsköp gör jag sällan. Snarare saker jag egentligen inte behöver men gärna vill ha. Så är jag ju en ekorre också som gillar att samla på mig och alltid ha hemma 😉

      Håller helt med om att miljövänligt och hälsosamt går helt ihop. Till skillnad från vissa andra bloggare då, hmm inga namn nämnda men det har med läppglans att göra. Människan är ju faktiskt en del av naturen även om vi ofta motarbetar den.

  3. sofe said:

    tänkte fråga om du märkt någon skillnad på huden och kroppen efter att du bytt till enbart naturliga produkter?

    • Absolut! Jag har länge använt det i ansiktet och min hud där är mycket bättre än förr. Har alltid haft eksem och torr hud på olika ställen och det är mycket bättre. Jag blir inte lika torr och får inte lika mycket klåda och eksem. Behöver inte smörja hela tiden och huden håller sig smidigare och bättre över lag. Känner mig sällan helt snustorr trots att jag slarvat med smörjande. Håret är blankare och finare, hårbotten kliar mindre. Allt ser liksom friskar och fräschare ut utan att jag behöver anstränga mig. Kan inte komma på något negativt med själva effekten!

      • sofie said:

        vad härligt! min bild av alla som jag läst och sett använda sig av naturliga produkter har gjort mig inspirerade att börja med metoden då det riktigt ”lyser” om hyn och den ser så frisk och klar ut! måste verkligen komma igång ordentligt med det naturliga nu 🙂

        • Vad kul att du vill börja med naturlig kosmetika!

          Huden lyser av naturlig ”friskhet”! Man kan ju ser riktigt fräsch ut annars också men då är det oftast mycket produkter inblandade. Med hjälp av naturlig kosmetika får man den effekten fantastisk lyster och fräschör även utan smink.

          Vissa har dock mindre angenäma upplevelse i början och både hud och hår bråkar men det är bara att härda ut. Om du vill ha personliga tips på produkter webbshoppinghjälp kan du alltid maila mig! Det är ju en djungel och det är lätt att hamna fel i början. Mitt bästa tips till att börja med är att tvätta ansiktet med OCM och smörja in med vegetabilisk olja. Olja kan du använda över hela kroppen istället för lotion eller kräm.

Kommentera

