Torrtvätt

Många får problem med fett hår när man byter till naturkosmetiskt schampo. Eftersom hårbotten anpassat sig efter att hela tiden bli helt berövad på allt vad naturligt fett heter så överkompenserar hårbotten.

Det bästa är egentligen att härda ut så länge det går och inte tvätta oftare än man gjort innan. Står man inte ut är torrtvätt en bra lösning. Man kan faktiskt använda helt vanliga havregryn till detta. Mixa till mjöl och använd som torrschampo. Pudra över de ställen där håret är fett, låt sitta så länge du önskar och borsta sedan ur noga. Det skall också fungera med potatismjöl eller rismjöl. För mörkhåriga skall kakao vara bra. Procueduren är densamma vilken sort man än använder.

Jag har inte testat något av detta själv då mitt hår sällan blir fett. Tvättar det ca en gång i veckan och det fungerar bra. Ibland kan partiet mellan bakhuvudet och hjässan bli platt och lite fet och då brukar jag använda Dr Hauschkas sidenpuder. Eftersom jag inte behöver någon total uppfräschning av håret utan mer punktbehandla för att få lite mer volym räcker det med detta. Det är enklare än att använda havregryn eftersom jag låter det vara kvar i håret och bara borstar igenom. Det finns ett torrschampo som heter Hair Fix som är naturkosmetiskt och dessutom finns i olika färger. Hannah tycker att effekten av det är bra. Finns här!

Har ni testat naturlig torrtvätt av något slag?

10 comments
  1. Jag brukar använda stylingpuder från The All Nighter när min hårbotten behöver fräschas upp eller om jag vill ha mer struktur på håret. Det är inte så ofta jag behöver fräscha upp hårbotten för jag har så himla svårt för hur håret känns efter ett par dagar att jag inte kan låta bli att tvätta det varannan (ibland var tredje) dag.

    • Just det ja, kommer jag ihåg att du skrivit om någon gång. Jag förstår att man känner sig frestad. Det är egentligen jag också men jag tycker det är så tråkigt att duscha så det löser sig haha. Tycker också att håret känns mycket bättre när det är smutsigt sedan jag började sova med tofs mitt på huvudet. Det håller volymen och formen mycket bättre och känns inte lika ofräscht.

  2. Malin said:

    Jag verkade ha ganska tur med mitt hår när jag gick över till naturliga schampon. vet inte om det spelade roll att mitt hår var torrt och det var vinter? Jag märkte bara att mitt hår blev mindre torrt. Kanske lyckades jag få till rätt schampo ganska fort också? Har inte blivit av och testa torrschampo, men vet flera som tycker det är ett bra alternativ just när man har långt år och inte vill slita på det med tvätt varje dag. Bikarbonat ska ju fungera också. En kompis bytte ut sin konventionella torrschampo av ett känt märke mot bikarbonat när hon märke att det innehöll just bikarbonat och två kemikallier…. Man kan också blanda bikarbonatet i vatten och och hälla i det i håret. Det har jag faktiskt provat, men bara glömt bort att prova det igen. Hade tänkt jag skulle testa lite mer ”hemkok” framöver så dags och prova igen.

  3. Ser man på, det fungerar även till det. Jag tror dock att det kan vara lite uttorkande att använda utan vatten direkt i hårbotten men har man inget problem med det så. Tillsamman med vatten är det en helt annan sak.

  4. Gabriella said:

    Jag testade konventionella torrschampoon innan jag gick över till naturkosmetik, ett par olika, däribland ett färgat. Men var inte helnöjd med något av dem, dels på grund av att det inte är så snyggt med dammigt hår (som de ofärgade blev) dels för att effekten inte uppnåddes (som det färgade) men också på grund av de starka kemiska dofterna. Förra veckan testade jag havremjöl, men tyckte inte alls om det! Det var stökigt och håret kändes inte alls bättre! Jag ska definitivt kolla upp de du tipsat om här!

    • Man ser ju lite dammig ut haha. Synd att det inte fungerade för dig med havre. Kanske var det inte tillräckligt pulveriserat? Man kan ju sikta det efter att man mixat för att få finare mjöl.

      Hoppas att du hittar något bland det andra. Har du mörkt hår? Hannah skrev att det ser lite konstigt ut i hårbotten av de mörka varianten. Man får väl försöka hålla det från hårbotten så gott det går i så fall.

      Lycka till!

  5. C said:

    Innan jag började med balsammetoden så använde jag helt vanlig maizena (majsstärkelse) mellan tvättarna. Funkade fin fint. Nu när jag kör balsammetoden (har lockigt hår, men raka kan använda den metoden oxå) så blir mitt hår mindre fett. Så jag behöver inte torrtvätta håret. Nu för tiden tvättar jag mitt hår många gånger endast för att återfukta det. Inte för att det blivit flottigt.

Kommentera

