Örter

För ett år sedan var jag besatt av att lära mig allt om oljor och andra ingrediensers egenskaper. Nu är jag besatt av att lära mig allt om örter. Har inte kommit så långt än men de vanligaste kan jag, kamomill, hallonblad, pepparmynta, ringblomma mf l. Jag vill lära mig allt om vilka egenskaper örter har, både i kroppen och utanpå.

Hallonblad innehåller hormonet Oxytocin som utsöndras i kroppen vid kroppslig närhet och har således en lugnande och avslappnande verkan

Enklaste sättet att få i sig örter tycker jag är att dricka te. Kamomillte och s k kvällsörtte har jag länge druckit för dess rogivande verkan men ocskså andra sorter för att de är goda. För en nybörjare som mig är färdiga tepåsar ett enkelt sätt att få tillgång till flera olika örter. Jag har inte riktigt möjlighet att förvara massor av påsar med örter och kommer förmodligen mest att använda de som står längst fram i så fall.

IHerb har en hel del teer så där kommer jag att köpa en del tänkte jag. Crearome, Ekoexoressen och Örtagubben säljer rena örter om man vill ha det.  Tänker mig att jag provar med färdigt te först och provar mig fram. När jag hittat favoriter köper jag örten ren  och gör eget te.

Använder ni örter och till vad?

Vilka är er favoriter?

Varifrån köper ni?

14 comments
  1. Kamomillte mot mensvärk! Det funkar faktiskt!
    Jag läste hos mynewroots.blogspot.com att man skall tänka på att täcka över teet när det drar, på det sättet förångas inte de välgörande örtångorna, utan stannar kvar i teet tills det svalnat och man dricker det.
    Man ska även vinnlägga sig om att köpa hela blad och inte färdiga tepåsar, för i de sistnämnda är det bara det smuliga bottenskrapet kvar och de flesta välgörande ångorna har redan fördunstat.
    Oh well, jag kan ju länka till inlägget direkt i stället…
    http://mynewroots.blogspot.com/2007/11/put-lid-on-it.html

    • Lärorikt och intressant inlägg. Låter rimligt att det är så. Skall testa just med kamomill a s a p! Tänkte nog ändå prova med tepåsar tills jag hittat teer jag gillar annars lär jag stå där med ett par kilo örter.

      Använder du hela blad? Var köper du dem?

      • Jag pluggar i Tyskland just nu, så för tillfället köper jag dem i den ekologiska supermarkteten (underbar!) Alnatura.
        http://www.alnatura.de/de/produkt/12214
        Det känns som det är betydligt billigare här än i Sverige!
        Annars är väl hälsokostaffärern ens bästa bet. Örtagubben här i Stockholm har ett hyfsat sortiment.

        • Åhh lyllo (eller mocklo dig som vi säger i Gbg) dig att ha tillgång till allt härligt de har i Tyskland. Av någon anledning fick jag för ett tag sedan för mig att du bor i Italien. Hade jag titta ordentligt hade jag ju sett att du är i ett tysktalande land iaf.

  2. Estelle said:

    Har druckit en massa olika under årens lopp, numera brukar jag dricka te på salvia veckan innan mens eftersom det motverkar svettning.
    har druckit Hallonbladste med, men tyckte det var för halmaktigt/gräsigt och trist i smaken.
    Nu har jag Rosmarin hemma som jag tänkte dricka då och då eftersom det anses hjälpa en med minnet och koncentrationen, vara lite uppiggande och bra för blodcirkulationen.
    Köper i bland på Örtagubben eller på andra hälsokostar om jag får syn på något bra där.
    En grej värt att nämna med örte´ är att man helst inte ska dricka samma ört i mer än tre veckor i sträck eftersom det kan skada levern annars.
    För ett antal år sedan drack jag mycket av både pepparmynta och Kamomill en längre tid och blev överkänslig mot det eller något, fick diarré och kan inte dricka en enda kopp någonsin utan att jag reagerar så även nu 😦

    • Du har testat en del! Salvia har jag hört skall vara bra för allt ”kvinnlig”.

      Bra att veta att man inte skall dricka för länge. Det är ändå kraftfullar saker. Synd att du inte kan njuta av de där teer längre 😦

  3. Malin said:

    Har testat lite alla möjliga. De jag återkommer till är ju pepparmynta, fänkål, kamomill och Ayurveda té. 🙂 De senare inte så billigt men gott! 🙂 Just nu har jag köpt ett relax från märket Pukka som jag gillar. Vet inte om det är téet i sig eller det faktum att jag försöker ta en lugn té stund på eftermiddagen som gör att jag känner mig lite mer avkopplad?

    • Låter gott!

      Så länge det fungerar så! Jag har också svårt att skilja det ena från det andra.

  4. Malin said:

    Boktips; Gröna Apoteket av Marie-Louise Eklöf. Liten uppslagsbok om de olika örternas användningsområden… 🙂

    • Den får jag kolla in! Köpte lite riktiga örter idag på Gröna Boden i Göteborg idag.

    • Tack för tipset förresten. Jättesvårt att veta vilka böcker som är riktigt bra.

Kommentera

