Hela örter

Efter inlägget om örter häromdagen fick jag flera kloka råd och tips bland kommentarerna.

Michaela kommenterar flitigt och tipsade om ett väldigt bra inlägg på en väldigt bra blogg. Kolla här!

Där står bl a att det är viktigt att täcka över teet när det drar, annars försvinner mycket av det nyttiga och verksamma. Aldrig hört eller tänkt på men man skall ju koka grönsaker med locket på så det är egentligen lite konstigt att jag inte tänkt på det.

Det är också viktigt att använda hela örter om man vill få bra effekt.  Även om jag kommer att testa färdiga tepåsar för att se vad jag gillar köpte jag några sorter som jag vet att jag kommer att använda. Handlade de på bilden på Gröna Boden.

Hallonblad 36 kr, fläderblom 35 kr, ringblomma 39 kr och kamomill 46 kr, alla 50 g. Köpta hos Gröna Boden i Göteborg

Estelle tipsade om att man inte bör dricka samma sorts örtte mer än tre veckor för det kan tydligen skada njurarna. Gäller det för alla sorter? Någon som vet?

Dessutom kan man utveckla någon slags intolerans. Antar att det är individuellt men värt att tänka på.

Har ni fler örttips?

5 comments
  1. Estelle said:

    Länken du gjorde till mig funkar visst inte!(?)

    • Testar igen nu men jag befarar att det är wordpress som inte accepterar länken 😦

  2. kontakt said:

    Sånt som har verksam kraft, som inte bara är gott te, ska man nog ha respekt för och inte konsumera till vardags. Har det verkningar har det förmodligen också biverkningar. Jag misstänker att många örtteer, om man skulle dricka dem i samma mängd som många dricker kaffe – över litern om dagen – kan vara ungefär lika dåliga för kroppen. Jag har för mig att det rensades bort en del örtteer ur sortimenten för några år sedan på grund av hälsoskadliga effekter som just njurskador – då är vi inne på bra mycket värre än kaffe. Om hälsokostbranschen gjorde det självmant eller om det låg myndighetsingripande bakom vet jag inte.

    Så att växla mellan olika sorter istället för att dricka samma örtte år ut och år in flera gånger om dagen låter klokt tycker jag. Men jag cyklar utan hjälm också, så hittar jag något jag verkligen gillar kommer jag nog inte att följa mina egna råd :p

    • Låter vettigt. Hela örter som drar under lock blir säkert mycket kraftfulla. Bäljar inte i mig flera koppar om dagen utan kanske en på kvällen. Så tror jag att tepåsar inte är lika kraftfulla som hela örter och därmed inte lika ”farliga”.

      Haha! Leva som man lär är överskattat. Jag har iofs alltid hjälm men använder kortisonkräm då och då. Kommer ett inlägg om det snart, kortison alltså.

Kommentera

