Bloggar jag inte kände till

Ibland förstår jag inte hur jag lyckas missa vissa saker. Antar att de bloggar som inte ingår i samma sfär är svåra att upptäcka. Många nya hittar  jag via länkar och kommentarsfälten hos bloggkollegorna. Nu snubblade jag över några fina bloggar när jag googlade produkter. Annars har jag de flesta i länklistan.

Hemkokeriet – mina hårresande experiment

Handlar precis som man tror om hemkokning och en hel del om vad man kan göra mot eksem.

Nights n days

Egentligen en personlig blogg om allt möjligt men samma person drev tidigare The Green Beauty Guide som var en renodlad naturkosmetik blogg. Nu skriver hon fortfarande om en del sådan.  Kolla igenom den gamla bloggen också.

Your space

Elisabeth skrev om den blogg häromdagen. Denna blogg handlar mestadels om naturkosmetik men också en del annat.

Har ni tips på bloggar i ämnet naturkosmetik som jag verkar ha missat?

13 comments
  1. Qbrium said:

    Hej! Tack för länken, kände inte heller till din blogg fören jag kollade varifrån dagens besökar-flöde kom ifrån. Du verkar ha en intressant blogg… ska kolla vidare om jag hittar något matnyttigt 🙂

    • Haha, nu vet vi båda att vi finns! Förresten. Vi kan nog ha en del utbyte ang eksem. Jag skriver ganska ofta om det men just nu mår min hud bra. Har bara några fläckar. För några år sedan hade jag över hela bålen som höll på att driva mig till vansinne. Det bästa tips jag har förutom allt med olja och grejer är siden. Kolla min inlägg om siden. Annars går de ju upp och ner med eksem, mycket beroende på hur man mår. Testa också att göra kroppen basisk. Kolla phbalans.se. Känner du till det?

  2. Agnes said:

    Oups! Kom på nu att jag räknat fel när jag beställde från Iherb. Jag räknade inte med frakten.. Så mina grejer kostar egentligen sammanlagt 45,1 dollar som är ungefär 318 kr. Tror du det slinker igenom endå?

    • Vet inte riktigt men så noga är de nog inte. Om du inte fått shipping confirmation kan du moderera odern o plocka bort något. Alt cacellera hela o lägga en ny. Om du fortfarande kan den hade jag plockat bort ågot. Glöm inte rabatten!!

      • Agnes said:

        Så stressande! Hittar inte hur man avbryter hela ordern!

  3. Agnes said:

    Det går inte längre att ändra. Hann lista ut hur man gör men då fanns inga pengar på pappas kredit och han svarade inte på mobilen. Nu står det tyvärr ”leveransklar”, annars hade jag ändrat det. Tycker iaf att det är himla bra att man kan ändra och hålla på även när man har beställt, det var väldigt lätt att beställa när man väl listade ut hur man gör och vad man gör för fel (= man måste sätta in pengar på krediten först, annars går det inte). Får hoppas att det slinker igenom endå 🙂 Hoppas, hoppas, hoppas! Det positiva är att jag slipper ta bort nånting, min hund får sitt efterlängtade (*host* hon tycker inte alls om att bada) hundschampo ändå 🙂

    Förresten så tog Eleven bort duschkrämen från min beställning. Vilken tur alltså!

  4. kontakt said:

    Jag känner väl inte helt igen mig i beskrivningen ”naturkosmetik”… men är glatt överraskad över att hitta fler bloggande hemmakokare som skriver på svenska! När jag började fanns det inget alls, inte som jag kunde hitta i alla fall.

    • Nä det kan jag förstå men det mesta man kokar hemma är naturkosmetik även om man inte tänker på det.

      Jag bloggar inte så mycket om hemkok men ger lite tips och recept ibland. Gillar att visa hur enkelt det är att göra vissa saker själv och hur bra det blir. Många läsare är väldigt intresserade av detta så om de inte får sitt lystmäte hos mig finns ju din blogg!!

      • kontakt said:

        Det beror väl lite på vad man menar med naturkosmetik. Jag är ordentligt kritisk till själva konceptet. Boken ”Skönhet till vilket pris” blev en aha-upplevelse. Naturkosmetik är alltså den ”alternativa skönhetsindustrins” term för att lyckas definiera sin nisch och sin marknad… aha! och det är ju bra, på många sätt, så man har ”vapen” mot typ Body Shop. Men kriterierna för de där olika märkningarna känns ändå ganska slumpmässiga och framför allt extremt anpassade till vad som är praktiskt möjligt. Tensider är inte naturliga hur man än vänder på det, men eftersom vi behöver tensider godkänns de ändå – typ. Men mycket annat som inte heller är varken farligt eller mer eller mindre ”naturligt” godkänns inte.

        I Sverige är det ganska självklart att hemmakokeri = naturkosmetik. Jag tror det beror på att det är den del av hemmakokeribranschen som nådde hit först, och snodde marknaden s.a.s. I USA och Kanada ser det annorlunda ut. En del av sånt jag vill ha får jag köpa på annat håll. Jag kan t.ex. köpa propylenglykol (jättebra mot mina eksem) av farmaceutisk kvalitet dyrt på apotek, eller beställa från Tyskland.

        Folk brukar haka upp sig på parabener. Själv tänker jag mer på den där balsamemulgatorn som är såpass giftig att det är varningstext på förpackningen – okej, jag tror de varningarna mera är för de som jobbar i industriell miljö och hanterar hundratals kilon av den. Men dock.

        Jag är inte heller rädd för vare sig silikoner eller mineraloljor, även om jag hittills inte just använt någondera i mina hemmagjorda blandningar. Jag vet inte om jag tror på att mineraloljor är så fruktansvärt dåliga men jag tror att vegetabiliska och animaliska fetter är bättre för min hud, därför använder jag hellre dem. När jag fick en mineraloljebaserad kroppslotion (från Fleur de Sante, hah. Givaren trodde garanterat att den var jättenaturlig) i present blandade jag i en massa sheasmör för att göra den tjockare, det blev jättebra både handkräm och ansiktskräm och eksemkräm, den sistnämnda även med propylenglykol och karbamid i. Jag märker inget dåligt av mineralfettet. Men jag vet att det finns människor vars hud funkar annorlunda.

        I

        • Visst finns det mycket mer hemkok än bara naturkosmetik. Tror att det blivit såpass synonymt med naturkosmetik här i Sverige beror på Crearome. De har en uttalat naturlig vinkling på allt de säljer även om inte allt platsar i min bok. Svår att få tag på något annat än deras grejer (ev Sanna natur då men de har ju också naturlig vinkel)

          Såhär tänker jag ang. syntetist kontra naturligt:

          Vissa märkningar är inte alls särskilt genomtänkta. Jag bryr mig aldrig om märkningar och bryr mig inte om vad de står för. Kollar INCI istället.

          Många tensider är väldigt processade och inte alls särskilt naturliga. De tär väl en kompromiss då många vill använda schampo som vanligt men mer naturliga varianter. Läser på massor om fler tensider just nu och det är svårt att hitta bra alternativ. Mycket beror också på hur man valt att framställa ämnet. Vanlig hederlig tvål är väl egentligen att föredra, finns ju flytande som framställs på samma sätt som fast genom reaktion med lut.

          Alla parabener är inte bevisat skadliga. Jag tänker mer att eftersom det finns helt naturliga och beprövat ofarliga metoder väljer jag det istället. Många ämnen vet vi inte långtidseffekter av. Tänker likadant med mineraloljor och silikoner. Min hud har heller aldrig mått dåligt av dessa ämnen som jag märkt direkt. Man vet att de inte tillför någon näring utan lägger sig som en plastfilm som iofs skyddar men också täpper till. Bivax är lika skyddande men också vårdande. Sedan jag slutade med allt vad mineralolja och syntetiska ämnen heter har huden och håret blivit mycket finare- det är inte en slump.

          Alla sysntetiska ämnen är inte direkt dåliga men jag tror att vi vet alldeles för lite om långtids- och cocktaileffekter för att smeta in oss bekynnersfritt med dem. Precis som läkemedel tror jag att syntetisk kosmetika kan ge biverkningar samtidigt som de gör nytta. Jag ser heller ingen anledning att använda syntetiskt/petrokemiskt eftersom allt vi behöver för det dagliga finns i naturen. Det är precis som med det vi stoppar i oss. Så länge vi lever någorlunda normalt behöver vi inga syntetiska uppfinningar. Såklart att det behövs i mer akuta fall, där har vetenskapen gått framåt och det skall man såklart ta vara på.

          Jag är ingen bakåtsträvare men jag tror att det gått för långt inom skönhetsindustrin, precis som matindustrin gått för långt och nu börjar gå tillbaka till rötterna. Välbefinnandeproblem och annat botas inte med piller i första hand utan med livsförändringar. Samma sak med huden.

          Kul att höra andras syn på saken! Vill bara förklara hur jag tänker men jag respekterar andra ståndpunkter och åsikter.

          • kontakt said:

            Ja exakt, det var Crearome jag syftade på som tog hemmakokandet till Sverige.

            Du har en del poänger. Jag ska inte kidnappa det här kommentarsfältet med en megadiskussion i ämnet. Möjligen återkommer jag på min egen blogg, men det blir i så fall inte imorgon.

            • Haha ingen fara. Tycker att det är roligt att faktiskt diskutera det hela. Du har verkligen en genomtänkt uppfattning som vi inkörda naturkosmetikare kan lära mig något av. Kommer naturligtvis att hänga i ditt kommentarsfält också 😉

Kommentera

