INCI – flytande tvål, schampo och annat löddrande

Här kan vi diskutera ingredienser i allt som löddrar; schampo, tvål, löddrande ansiktsrengöring m m.

Något av det svåraste att ha full koll på tycker jag är tensider. Det kommer ständigt nya varianter och kombinationer, både bra och dåliga. Några är självklart ”dåliga” andra är riktigt svåra att få fram information om.  Här tänkte jag lista tensider löpande.  Eftersom det är så svårt kommer jag att ge en eller två siffror till varje ämne.

1 Helt ok
2 Förmodligen ok
3 Osäker
4 Förmodligen inte ok
5 Inte ok

Jag kommer att uppdatera inlägget utifrån våra diskussioner och saker jag stöter på.

22 comments
  1. Estelle said:

    Även fast det finns tensider som är bättre och inte lika uttorkande/irriterande så är det ju hur som helst bäst att hålla sig undan tensider så mycket man bara kan eftersom det skadar hudens egen syramantel/immunförsvar..
    Särskilt i ansiktet borde man undvika det så långt som möjligt eftersom det både kan ge torr/fet/irriterad hy.
    Det är ju lite svårare med håret, fast det finns ju vissa schampotvålar som inte innehåller tensider, tyvärr har de inte funkat särskillt bra för mig 😦
    Well, det är bra att ta upp ämnet tensider eftersom en del bara har koll på Sodium Laureth Sulfate och tror att resten är ok och milt!

  2. Gabriella said:

    Jag undviker allt som slutar på ”sulfate” men så långt sträcker sig min kunskap. Vad för fler namn finns det på tensider? Jag använder Urtekrams Henna Schampoo och den är sulfatfri, jag har bara antagit att det betyder att den är fri från tensider. Att ”tensid” bara är det svenska namnet på ”sulfat”. Nu blir jag fundersam…..

    • Finns många andra ämnen som inte slutar på sulfat som är dåliga också. Sedan beror de hur noga man vill vara. Urtekrams Henna Schampo innehåller t ex cocoamidopropyl betain som helst undviker. Skrivit om det tidigare.
      ”Cocoamidopropyl betain är vanligt och alla reagerar inte på det. Mádras schampo innehåller det och det gillar ju både Hannah och Jenny. Det beror på hur noga man vill vara. Så länge man inte reagerar på ämnet så är det väl ok. Min filosofi är mer att jag försöker vara så ren jag hinner och kan. Det hjälper mig också att sålla bland produkter eftersom det ändå finns så mycket att välja på. På skindeep står det såhär om ämnet:

      ”Cocamidopropyl betaine is a synthetic surfactant; it has been associated with irritation and allergic contact dermatitis, reactions that could be due to the ingredient itself or to impurities present in it, such as 3-dimethylaminopropylamine.”
      Problemet tror jag mest är de föroreningar som kan finnas kvar från framställningen.”

      • Gabriella said:

        Nä, jag reagerar inte på det men jag reagerar inte på sulfat heller. Det är ju inte därför jag undviker det. Kan jag lägga till -propyl på listan av ämnen att undivika då? Jag menar är alla propyler dåliga? Allra helst vill jag också kunna undvika allt ”dåligt” men jag lever tyvärr på socialbidrag och har helt enkelt inte råd att göra det valet just nu. Eller har du nåt billigt, snällt schampoo/balsam att rekommendera?!

        • Ne så tänker jag med.

          Jag tror att det är så med propyl men inte hittat någon bra förklaring. Tror att det har med framställningen att göra. Säger till om jag hittar något.

          Har inga superbilliga tips på saker jag testat själv tyvärr. Hur billigt skall det vara? Har hört att Dr Bronner och Dr Woods tvålar fungerar bra i håret. De är helt rena och väldigt billiga, i synnerhet om man köper stora flaskor. Värt att testa en liten flaska iaf, kan man ju använda till annat om det inte fungerar.
          http://www.iherb.com/Dr-Bronner-s-Magic-Soaps
          http://www.iherb.com/Dr-Woods
          Finns också billiga schampotvålar:
          http://www.iherb.com/J-R-Liggett-s

          Balsam finns många bra och men inte jättebilligt. Det bästa jag hittat är Nature’s gate vars balsam är rena såvitt jag sett och superbilliga. Schampona är dock inte rena.
          http://www.iherb.com/Nature-s-Gate-Hair-Care
          Ett superbilligt tips är äppelcidervinägerskölj som jag skrivit om tidigare. Gör under för hårkvaliteten!

          Det finns fler alternativ men det beror på hur mycket man vill betala. Specificera gärna så har jag fler förslag!

    • Föredömligt!

      Det ser bra ut förutom ev Cocamidopropyl Hydroxysultaine. Många bryr sig inte om det ämnet men jag gör det. Likt cocamidopropyl betaine många sätt. Kolla här.http://chemicaloftheday.squarespace.com/todays-chemical/2011/3/8/cocamidopropyl-hydroxysultaine.html
      Gillar du det och huden inte reagerar på det så är det väl inte hela världen. De flesta tensider är syntetiskt framställda till viss del. Kommer att ta upp mer om tensider här ovan när jag får tid men det är så omfattande. Enkelt är att akta sig för saker med propyl och sulphate i.

  3. emmi said:

    Garrrhhh! Jag som gillar det så mycket. Men jag vill verkligen minimera antalet ”gifter” i huset. Göra så mycket jag kan.

    Ser fram emot att lära mig mer här då 🙂

    • Jag förstår verkligen din irritation. Så trist när ens favvos inte är så bra som man trodde. Det där ämnet är mer tveksamt än direkt dåligt men det kan finnas föroreningar i som jag förstår det. Du får testa lite andra sorter och se om någon annan kan mäta sig.

      • emmi said:

        Testat Aubreys Primrose lavender schampo nu och det verkar bra so far! Behövde dessutom bara pyttelite och håret känns så rent och luftigt. Tack för tipset!

    • Den ser bra ut!
      Nästan alla fasta tvålar är bra faktiskt. T o m Barnängens skulle duga i krig även om helt naturkosmetiska är bäst.

      Om man gillar fasta tvålar finns så mycket roligt att välja bland och för det mesta riktigt billigt! Går även att tvätta håret med om man har lite tålamod. Min lilla mormor som haft problem med hårbotten gav jag en aleppotvål och hennes hårbotten har blivit mycket bättre. Kan också bero på att jag sa till på skarpen att om hårbotten skall bli bra får hon bara använda det jag ger henne 😉 eller rättare sagt bara naturkosmetik.

      Här finns massor av skojiga:
      http://www.iherb.com/Bar-Soap

      Nea of Sweden gör också fina tvålar:
      http://www.neaofsweden.se/

      Aleppo finns bl a här:
      http://webshop.ennioeco.se/kroppsvard/tval/

      Vanliga hälsokosten brukar också ha en del bra saker. Savon du Midi bl a.

  4. kontakt said:

    Vilka är dina kriterier på bra och dåliga tensider? Det är svårt att avgöra något absolut här, tycker jag. I slutändan blir det upp till tycke och smak.

    • Tycker också att det är skitsvårt. Det jag kommit fram till än så länge är att man kan framställa dem på olika sätt. Reservation för ej helt korrekt beskrivning nu. Vissa görs genom en reaktion mellan naturliga ämnen under tryck. Andra görs av naturliga ämnen under tryck men med hjälp av kemikalier som inte skall vara med i slutprodukten men rester finns kvar. Det är väl på den klyverinivån jag befinner mig nu.

      Supersvårt att ta reda på hur tensider framställs och ännu svårare att veta hur olika tillverkare gör rent praktiskt. Så lång orkar jag inte gå men det har också betydelse.

      • kontakt said:

        Vad är ett naturligt ämne, enligt dig?

        Det är inte nödvändigtvis så att rester av kemikalier som använts under tillverkningen finns kvar. Tänk på sockerfritt bröd, där lite socker använts vid bakningen men jästen använder upp den. Men vill man ha säkerhetsmarginal förstår jag tänket, absolut.

  5. Sofie said:

    Hur noga är det egentligen med alla ämnen? Nästan alla produkter (shampo, tvål) innehåller ju någon form av sodium, parfum eller ammonium sulfat fast det står att det ska vara helt naturligt. Finns det någonting som är helt rent? Förutom Dr. Woods pure black soap som istället är gjord på kokosolja (som jag inte tål). Det hade varit trevligt att faktiskt hitta en riktigt bra och ren produkt, men än så länge är det konstigheter i allt jag sett! 😦

    • Det är alltid en fråga om ambitionsnivå. Jag vill att det naturliga innehåller skall vara så högt som möjligt men tycker det är ok att ämnena är ”processade”.

      Jag älskar ju Aubreys hårvård. https://ingridbbeautiful.wordpress.com/tag/aubrey-organics/

      Allergenet är ju proteinet. I tvål borde inget av proteinerna finnas kvar men är man extremt känslig är det väl lika bra att undvika. Många kommersiella tvålar och sulfater baseras på koksolja men där finns garanterat inga proteiner kvar. Jag kan utan problem använda högrenad jordnötsolja trots att jag inte kan vistas i samma rum som jordnötter annars. Proteinerna är helt borta och inga proteiner finns kvar. I mer råa produkter kan jag tänka mig att vissa proteiner finns kvar men såpass råa är inte Aubreys grejer. Tensiden i Aubrey, decyl glucoside, kan vara baserad på kokosolja men bör som sagt inte lämna några proteiner kvar. Du kan ju mejla dem och fråga om några proteiner av kokos lämnas i deras produkter.

      Min favorit från John Masters Organics innehåller inte heller kokosolja ens som bas vad man kan se. http://www.johnmasters.com/ingredients_sc.htm

      Att vara allergisk mot kokosnöt är ju relativt vanligt men jag har inte hört om många som har problem med kosmetika som innehåller någon form av raffinerad kokosolja. Virginolja är ju däremot uteslutet!

      Olivtvål är ju ett annat alternativ, finns många att välja på.

  6. Sofie said:

    Det har jag faktiskt inte tänkt på, då kanske jag ändå tål den! Jag tar och mailar de och frågar innan jag köper någonting 🙂 Olivtvål har jag inte sett, men det ska jag leta upp! Det borde jag ju ha tänkt på, haha.
    Den från John Masters Organics ska jag prova, den låter passande.
    Tack så mycket för svaren och tipsen! Det är verkligen till nytta!

Kommentera

