Hållbar knut med tre nålar

Försöker att använda så lite hårband som möjligt men ändå ha håret uppsatt. I mitt fall slutar det ofta med en krokodilklämma. Håret slits mindre om det är uppsatt och dessutom tycker jag att det håller sig fräscht längre. Omväxling förnöjer och nu har jag hittat en nya variant.

Fick inspiration av den här videon.

Istället för pinnen använder jag tre kraftigare hårnålar, välj typ efter hur mycket hår du har. Den första nålen sätter jag på samma sätt som pinnen skulle suttit annars. Gör man rätt hålls knuten uppe väldigt bra redan nu. De övriga två fördelar jag jämnt över knuten. Man kan såklart har fler eller färre nålar också men för mig är tre stora lagom. Viktigt att använda rätt teknik när man nålar, ni vet sätta in nålen i motsatt riktning mot hur den skall sitta. Såhär!

Knuten sitter uppe som om det vore två hårsnoddar runt! Man slipper fula märken efter hårband och får samtidigt en sofistikerad frisyr. Lite vågor blir det också när man släpper ut håret.

Mitt hår har många men tunna strån och självfall. Det når någon decimeter nedanför axlarna och är ganska uppklippt. Har man mycket kortare hår än det får man nog moderera tekniken. Då kanske det räcker med färre nålar och en knut liknande denna.

Förr gjorde man mycket med små medel. Det vill jag lära mig om. Youtube är en outsinlig källa för inspiration. Det finns mängder av tutorials på det mesta. Hittade t ex lockningsteknikerna där.

Har ni tips på enkla och hårvänlig frisyrer?

1 comment

Kommentera

