Grapefrukt

Min favorit bland de eteriska oljorna för tillfället är grapefrukt. Den luktar fräscht och lagom sött samtidigt som doften känns välkomnande. Finns att köpa på iHerb såklart, från Crearome och Aromacreative.

shenet står det såhär om grapefruktoljans egenskaper:

”Rumsparfym: Uppiggande, höjer humöret – användbar vid trötthet, oro, stress, nervositet, prestationsångest och nedstämdhet och vid de humörsvängningar som ingår i PMS. Grapefrukt kan hjälpa snabbt och enkelt vid stresshuvudvärk och huvudvärk som kommer av täppta bihålor. Vid insomningsbesvär kan en blandning av grapefrukt med sandelträ och frankincense vara mycket effektivt lugnande. Doften sägs också vara bra mot baksmälla och enligt en del aromateraputer ska den vara effektiv mot jetlag. Doften stimulerar aptiten och ökar saliv- och gallsaftsproduktionen och är en effektiv luktborttagare särskilt mot matos – en olja för köket

Hudvård: Bakteriedödande, stimulerande och sammandragande.

Hudtyp: Fet till normal hy. Utmärkt för aknehy och slapp och livlös hy med tilltäppta porer.

Hårvård: För fett hår. Sägs stimulera hårväxten och minska håravfall. Oljan är rik på de ickeflyktiga, glansgivande vaxämnen som de senaste åren marknadsförts som fruktvaxer för håret.
Inpackning: 1-2 % (25-60 droppar per dl)

Massageolja: Massage med grapefruktessens stimulerar matsmältningen och anses stärka lever, galla (elementet Trä) och immunförsvar och vara allmänt renande och avgiftande. Oljans rykte om sig att underlätta nedbrytningen av fett har bidragit till dess användning i massage på celluliter och vid bantning. Den är åtminstone stimulerande för lymfcirkulationen (vattendrivande), varför den kan vara användbar vid ödem. 

Eterisk olja av grapefukt ingår ibland också i oljor för muskelmassage före och efter träningspass, eftersom den slappnar av musklerna och lindrar stelhet och sägs bidra till att driva ut mjölksyra ur musklerna.”

Jag har ofta spänningshuvudvärk och jag tycker faktiskt att den läggar sig snabbare sedan jag började använda grapefruktolja och aromalampan hemma. Värt att testa!

Brukar kombinera med lavendel eftersom det är bra för nästan allt och fungerar bra doftmässigt. Vill jag ha extra mysig känsla tar jag också apelsin och för uppiggande eller uppfräschande tar jag i friska citrustoner eller geranium. Inser att jag borde ha någon basnot också men det har inte blivit så. Har ni något förslag på en passande tyngre doft?

Har ni någon eterisk favoritolja eller blandning?

4 comments
  1. Matilda said:

    Oj! Detta visste jag inte om grapefruktoljan! Tack för infon 🙂 Ska prova mot huvudvärken sen när den dyker upp.

  2. Pernilla said:

    Bergamott är min favorit. Varje morgon andas jag in doften av bergamott. Det känns som att dofta på solsken- alla sinnen öppnar sig – när det är mörkt och kallt ute 🙂

  3. Agnes said:

    Kan tänka mig det! Grapefrukt luktar så gott! 🙂

Kommentera

