Babassuamidopropyl betaine

Har ju länge varit sugen på John Masters Organics Zinc & Sage Shampoo men är osäker på huvudtensiden. Tensider är mer eller mindre syntetisk framställda hur man än vrider och vänder på det men det finns vissa som är bättre än andra.

Det som får mig att undra om babassuamidopropyl betaine är just propyl-delen. Framställs det på samma sätt som cocamidopropyl betaine men med en annan olja i basen? Som jag förstått det anger -propyl att det framstäls med Dimethylaminopropylamine/3-(Dimethylamino)-1-propylamineCocamidopropyl betaine innehåller föroreningar av bl a 3-dimethylaminopropylamine och har visat sig ge kontakteksem. Läs mer här och här.

Har inte hittat någon bra information om babassuamidopropyl betaine. Har diskuterat det lite här och var men ingen verkar hittat mer information.

Kommer att maila JMO och fråga mer om ämnet men jag misstänker att jag inte kommer att få något objektivt svar.

Någon som vet mer om babassuamidopropyl betaine?

zinc and sage shampoo with conditioner

7 comments
  1. kontakt said:

    Nu kanske jag missförstår dig. ”Propyl” beskriver att det på molekylen sitter en kolkedja om tre kol, det säger inget om hur det tillverkas. Men det verkar mycket rimligt att det enda som skiljer de två tensiderna åt är fettråvaran, ja. Kanske det finns fler sätt att framställa fettsyra-propyl-betain på, det vet jag inget om…

    • Jag är med på att namnet inte beskriver framställningen utan ämnets sammansättning även om jag inte vet vad namnet innebär.

      I det här fallet undrar jag om de inte borde vara så att det är just Dimethylaminopropylamine (DMAPA) som gör att kolkedjan ser ut som du beskriver. Att man använder DMAPA för att få fram ämnen med den sammansättning.

      Problemen är att föreningen inte blir helt ren utan innehåller rester av DMAPA som är allergiframkallande och i viss mån skadligt.

      Drar en sådan icke-slutsats eftersom jag just inte vet mer om framställningen och sammansättningen av babassuamidopropyl och cocamidopropyl. Eftersom namnet och användningen är så lika kan man ju misstänka att även framställningen är det. Vet inte heller om det finns fler metoder att framställa dessa ämnen som gör dem helt rena. Det är just därför jag undrar. Det är ju samma som att jag inte vill ha en fin olja som är extraherad med hexan pga föroreningsrisken. Finns ev fler problem med cocamidopropyl men föroreningen är den största invändningen.

      Förstår du min tankegång? Vet inte om jag använder korrekt terminologi dock.

      • kontakt said:

        Jag tycker du tänker helt riktigt – man kan utgå från att tillverkningsmetoderna i allt väsentligt är desamma. Iofs torde det vara mer än bara propylgruppen som följer över från dimetylaminopropylaminen – amin och amid är nästan samma sak. Men det spelar i sammanhanget mindre roll.

  2. Pingback: Ingrid B Beautiful

Kommentera

