Uppdatering på ricinoljeprojektet

Ricinolja gör utan tvivel både hår och fransar starkare. Hur mycket inverkan på tillväxten den har har jag svårt att bedöma. Fransarna  är friskare och jag tappar färre men inte direkt längre. Håret är så svårt att se, dessutom har jag klippt mig under tiden.

Tror att oavsett vilken olja man tar blir håret starkare och friskare. Ricinolja är ett bra alternativ men för min del  fungerar kokosolja också bra. Har man skadat hår som inte vill växa ordentligt är ricinoljebehandlingar definitivt värt att prova.

Kommer förmodligen fortsätta att smörja in fransarna men inte med hårbottensbehandlingarna. I alla fall inte varje gång. Det är så jobbigt att tvätta håret tre gånger eller fler och dessutom använda att skarpare schampo. Tror att allt gnuggande och schamponerande gör min hårbotten mer irriterad än den behöver vara. Dessutom kommer släpper man fler strån än nödvändgit. Om jag testar ett nytt schampo kan jag heller inte vara säker på att all olja går ur och jag riskerar att gå runt med fett hår nästa dag. För det mest löser det sig med lite borstning och ev torrschampo men det är alltid ett risktagande.

Förresten har jag fyllt över ricinolja i en tom Agavesirapsflaska från Now Foods med pip, förenklar appliceringen avsevärt.

Läs mer vad jag skrivit om ricinolja genom att klicka på taggen ricinolja.

Har någon annan testat?

5 comments
  1. Agnes said:

    Tycker att det är synd att man inte kan köpa små förpackningar med ricinolja på Iherb. Den lilla ”mascara förpackningen” verkar vara himla bra faktiskt. Blir lite sugen på att testa ricinolja på ögonfransarna, tror dock att jag skippar hårbehandlingen. Men kokosolja däremot låter toppen 🙂

    • Till ögonfransarna tycker jag verkligen att du skall testa. Mascaraförpackningen kommer som sagt från Crearome. Man kan ju ta en liten vanlig flaska och en gammal mascaraborste och doppa annars.

      Det finns ju en ganska liten. http://www.iherb.com/Heritage-Products-The-Palma-Christi-Castor-Oil-4-fl-oz-120-ml/37283?at=0

      Annars har hu Crearome 100 ml. Misstänker att ni också fått en rabattkupong från Life i veckan så då kan du ju passa på.

      Vill du bara testa lite till fransarna kan jag såklart bistå också. Äsch vet du vad. Jag skickar såklart en lite flaska med posten om du inte har någon plan på att köpa i dagarna.

  2. louise said:

    hej jag tänkte testa det här med ricinolja! men jag undrar bara hur länge man ska ha i det, i hårbotten respektive på ögonfransarna.

    • I hårbotten sägen man nog ca 20 min minst men jag brukar ha det i hela kvällen och natten om jag skall tvätta håret dagen efter. Man kan inte ha i det för länge vad jag märkt.

      I fransarna har jag alltid över natten men det är valfritt. Bara man ser till att ta bort det innan man tar på mascara. När jag vaknar är all olja absorberad så jag tvättar liksom aldrig bort det.

      Skriv igen om du undrar något!! Lycka till!

Kommentera

