Man kan inte frälsa alla…

Häromdagen var jag på apoteket. Före mig var två kvinnor, tror att det var mor och dotter, ca 40 och 65+. De talade om sonen/barnbarnet som hade eksem. Biträdet tipsade naturligtvis om hydrokortisonkräm och mjukgörande. Det är ju så man brukar göra så inget ”fel” på det. Den yngre av kvinnorna sa flera gånger att sonen är torr på baksidan av låren och att han kliar sig där vilket orsakar eksem. Återigen kortison och mjukgörande.

Men jag vill bara springa fram och säga att hon skall strunta i apotekets krämer, gå in i matbutiken och köpa kallpressade eklolgiska oljor och smörja. Ibland är kortison förvisso nödvändigt men inte för lite vanlig torr hud.

Eftersom jag själv har lidit av hudproblem och nu mår så mycket bättre av vegetabilisik hudvård i kombination med siden och en del andra förändringar vill jag dela med mig till alla. Men vad skall man göra? Jag kan ju inte springa fram och övertyga folk på apoteket eller på Kicks. Brukar låta folk själva bli intresserad av när jag berättar hur jag gör. De som vill veta mer frågar och jag berättar. Mer är svårt att göra utan att bli påträngande och jobbig.

Jag tror inte att naturlig kroppsvård är lösningen på allt med på mycket som många idag göder med mineralolja och kortison. På sikt försämrar det huden, det är jag övertygad om. Än mindre är det nödvändigt för att förbättra tillståndet hos de flesta, det finns naturliga alternativ som både kort- och långsiktigt har mins lika bra effekt.

Hur gör ni när ni bara vill att folk skall tänka om och sluta att lyssna på försäljare eller de som måste sälja syntetisk smörja?

33 comments
  1. Michaela said:

    Haha, jag är skitblyg så jag skulle inte säga ett dyft, men för mer framåt personer är det väl bara att ”ursäkta att jag lägger mig i, men jag råkade höra vad du sa, och ville bara säga att jag hade samma problem som din son men blev otroligt mycket bättre sedan jag började använda vanlig olivolja och sidenlångkallingar” eller whatever. Ingen lär ju ta illa upp det för, och påträngande är det inte heller.

    • Bra sätt att uttrycka det. Lägger in i minnesbanken. Jag är motsatsen till blyg haha.

  2. Agnes said:

    Svår fråga. Jag tror inte heller att jag skulle säga nånting, det hade liksom bara känts dumt. Har fått för mig det iallafall! Jag pratar inte så mycket om att jag använder naturliga produkter, bara om någon frågar. Det är så mycket lättare när någon frågar och är intresserad från början än att behöva övertyga någon som inte har en blekaste aning om vad parabener och mineralolja är 🙂

    • I just det här fallet känns det extra dumt mot apotekspersonalen men kvinnorna hade säkert varit intresserade.

      Frågar någon är det mycket lättare. Många inser inte hur onaturligt och nytt mycket är. De flesta kemikalier vi använder kom efter WWII. Så tycker jag att många blir förvånade när man får reda på vad som faktiskt är i. Mineralolja fattar inte många att det kommer från samma ställe som råolja eller att SLES är bilavfettare. Det låter helt befängt för många men de vet inte att det är det som finns i schampot eller att det faktiskt är aluminiumklodid i de absolut flesta deodoranterna.

  3. Jag skulle också vilja att fler skulle förstå hur bra naturlig hudvård faktiskt är men jag brukar inte heller försöka ”konvertera” någon, utan om de är intresserade berättar jag mer. Precis som Agnes brukar jag inte prata så mycket om att jag använder naturliga produkter utan det är bara någon gång jag har nämnt det.
    Jag gör dock ett undantag med min syster, mamma och pappa, de får stå ut med mitt tjat om naturliga produkter. 😉

    • Haha samma här. Fast pappa går inte att omvända. Sen använder han bara schampo, hårdtvål och tandkräm så jag skall nog se till att mamma bara byter ut det så han inte märket 😉

      Omgivningen tycker jag ofta är väldigt intresserad när man börjar prata om det. I synnerhet när de vet att man har en blogg om det. Främlingar är svårare att ”omvända”. Tycker att Michaelas förslag låter toppen!

  4. Estelle said:

    Ha ha, jag brukar ofta lägga mig i eftersom jag har svårt att hålla mun 😉
    Ungefär så som Michaela den första som kommentera säger jag 🙂
    Önskar att fler lade sig i, skulle jag själv definitivt uppskatta i allafall! Vem vet vad mycket bra tips man missar liksom?!?

  5. Rebecka said:

    Hej, jag blir så nyfiken här.. siden? Berätta gärna mera om varför siden är bra. Jag är atopisk och har hört att jag endast ska ha 100% bomull. Nu väcktes intresset väldigt här..

    • Trevligt med en ny bland kommentarerna. Välkommen hit!

      Himla trist att du fått bomull rekommenderat, bättre än syntet men inte bra.

      Skrivit en del om siden och gett massor av länkar här:
      https://ingridbbeautiful.wordpress.com/2011/10/17/siden-ar-bra-pa-flera-satt/
      Alla inlägg där jag skriver om siden hittar du här:
      https://ingridbbeautiful.wordpress.com/tag/siden/

      Kollade runt lite på din blogg och ser att du lider av flera saker och inte bara eksem. Jag är ”bara” allerigsk mot pälsdjur, pollen, nötter och vissa andra födoämnen. Som barn var jag allergisk mot ägg, mjölk och fisk också så jag vet lite vad det innebär. Allt hänger säkert ihop för din del och jag kan inte ge några tips som botar ditt eksem men jag har en hel del tips som kan lindra det. Vet inte vad du provat (kollat på din blogg lite och ser att du inte är naturkosmetikare) men här är mina bästa:

      Siden som sagt. Läs mer under länken.

      Smörj in kroppen med rapsolja, olivolja eller solrosolja(går in snabbare än de andra två). Billigt så det förslår och finns i mataffären. Lotions från apoteket innehåller bl a mineralolja som torkar ut på sikt. Sedan jag slutade med all mineralolja är min hud mycket bättre.

      Smörj också in innan dusch. Läs mer om varför här:
      https://ingridbbeautiful.wordpress.com/2011/10/26/battre-sent-an-aldrig/

      Läs gärna också om kroppens fettsyramantel här:
      http://ekologiskskonhet.blogspot.com/2011/10/vad-ar-en-syramantel-grunden-till-en.html#links

      Tvätta ansiktet enligt OCM, läs mer här:
      https://ingridbbeautiful.wordpress.com/2011/10/23/ocm/

      Använd bara naturkosmetiska tvålar och andra löddrande produkter. Vill du ha tips på sådana är det bara att fråga i mitt forum eller maila mig.

      Testa att göra kroppen basisk. Har skrivit om det här: https://ingridbbeautiful.wordpress.com/2011/10/25/balans/ Har gett många bra effekt och det verkade fungera även på mig. Värt att prova.

      Toppen att du använder BM! Urtekrams schampo är ren naturkosmetik.

      Kanske har du provat en del av det här men förhoppningsvis några värdefulla tips. Tveka inte att höra av dig igen om du undrar något.

      Lycka till!

  6. Rebecka said:

    Tack Ingrid! Ja, jag har tusen frågor 😉 fast jag ska läsa runt lite först!
    Jag är väldigt ny på detta och har ignorerat mina allergier, el överkänslighet i många år. Har bara bedövat allt med allergitabletter och levt i förnekelse.

    Just olivoljan har jag god erfaranhet utav, pappa brukade smörja in mig i det som liten. Vi hade god kontakt med homopater när jag var liten och pappa hade även studerat inom det.
    Min mamma använder olivolja på vinterfötter osv.

    Som du såg så blev jag tipsad om dig från Agnes 🙂 Väldigt tacksam för det, för här kan jag nog lära mig en hel del!

    Jag ska kika upp solrosoljan, men jag är skeptiskt, då jag faktiskt inte tål dom färska.
    Frön och nötter är jag inte allergisk emot men jag korsreagerar mot dom.

    Du har rätt i att allt mitt hänger ihop i alla fall. Det mesta handlar ju om proteiner i mitt liv. Atopi är en ärftlig benägenhet att utveckla IgE-antikroppar mot proteiner.
    Tack för tipsen.. ska kika och frågorna kommer sen 😀 Kram

    • Jag förstår dig. Man vill bara inte tänka på skiten. Det krävs ganska stora ansträngningar för hitta något annat än kortison, miniderm/propyless och antihistaminer.

      Olivolja är superbra! Jag använder mest rapsolja eftersom det finns i den svenska floran och därmed ligger närmare till hands men olivolja är lika bra.

      Vi kan absolut utbyta erfarenheter på flera plan! Har kollat igenom mina inlägg och taggat fler med Eksem och Atopiskt eksem där jag tar upp något om det. Du kan också söka på eksem i sökrutan, då kommer allt upp. När det kommer till utlandsshopping är jag en räv….

      Om oljan är raffinerad är allergenerna borta. Kallpressade oljor kan innehålla spår av proteiner så det undviker jag också. Raffinerade är en helt annan sak, jag är dödligt allergisk mot jordnötter, kan inte vara i samma rum utan att få svårt att andas men raffinerad jordnötsolja använder jag utan problem. Man kan aldrig vara nog säker så det är bäst att testa lite på underarmen först.

      Läs mer om vilja oljor som passar dig här: https://ingridbbeautiful.wordpress.com/2011/10/21/hudtyp-och-oljor/

      Skulle också vilja tipsa om Antiparasitkur. Läs och köp här: http://www.regnbagscentret.se/antiparasit-p-93.html
      Innehåller skal av svart valnöt, både min bror och kusin är allergiska mot valnöt men tar kuren utan problem. Verkar inte som att det innehåller allergener.

      • kontakt said:

        Antiparasitkur??? Mot problemhud? Hur då?

        • Rebecka said:

          Jag antar att det är för att man som atopiker har enklare för att få bakterier på huden. svamp, staflylokocker osv trivs bättre i eksemhy än hos andra.
          Jag antog att det var därför hon tipsade om det, men jag kan ha fel 😉

          • Det är min teori men jag har inga andra belägg för varför det fungerar annat än att det fungerat för två jag känner med krafitgt atopiskt eksem. Om kroppen får hjälp att bekämpa det som gör tillståndet värre kan kroppen läka ut det andra bättre.

            Behandlingen är vare sig farlig eller dyr i jämförelse med mycket annat så varför inte?

            • Rebecka said:

              Ja! Varför inte när jag har återkommande sår/utslag/blåsor som ser ut som staflyokocker. 🙂
              Jag tror säkert att den är bra. Kostade dock lite granna, så det får bli en kur efter julhandel.

              • Precis! Prova skadar ju inte om man har råd. Det är billigare än mycket annat som finns så man har inte mycket att förlora.

            • kontakt said:

              Vad medlet säljs mot är inälvsmask, inte svamp och bakterier. Sen kanske de där eteriska oljorna är svamp/bakteriedödande, det vet jag inte.

              Hur vet du att behandlingen inte är farlig? Malört är rätt giftigt.

              Shenet: http://www.shenet.se/ravaror/eomalort.html

              ”Akut förgiftning: Det är tujon (thujon) som är giftigt. De första symtomen är hjärtklappning, inflammation i mage och tarm, gallstockning och uppsvälld lever. I ett fall gav 10 ml malörtsolja (drucket av en vuxen karl som trodde det var absint) upphetsning, förvirring och akut njursvikt. Särskilt gravida kvinnor har anledning att se upp eftersom oljan ger blodöverfyllnad i bäckenet vilket kan skada njurarna och framkalla menstruation, blödning och spontan abort. Den som har anlag för kramper eller har epilepsi bör också se upp. Hos djur framkallar redan mycket små doser eterisk olja epileptiska anfall och så lite som en tredjedels gram (300 mg – 7 droppar) dödar en hund på 5-6 kilo.
              • Kronisk förgiftning (absintism): Se malörtstinktur.”

              • Jag antar att när magen-tarmkanalen är i form och immunförsvaret gott kan kroppen ta itu med annat. Högst ovetenskaplig förklaring. Det enda jag vet är som sagt att det fungerat för folk i min närhet.

                Malört är gifitigt i högre dos liksom mycket annat. Har inte koll på exakt dos men litar på Regnbågscentrets erfarenhet. De säljer sina preparat även hos andra och har nästan 40 års erfarenhet av naturmedicin. Jag hade inte vågat beställa liknande produkter från någon liten suspekt utländsk aktör. Har inte sett något negativt om Regnbågscentret trots att jag letat så jag är inte orolig. Man skall ju följa rekommendationerna och inte ta mer än vad som rekommenderas. Om man är på det humöret kan du förgifta dig på muskot från kryddhyllan eller varför inte Alvedon.

              • Förresten står det såhär också:

                Kostillskott som består av de traditionellt använda örterna Malört, Kryddnejlika och Valnötshull.

                Användning: Intas med vatten före måltid.
                Dag 1-2: 1 kaps,
                Dag 3-4: 2 kaps,
                Dag 5-6: 3 kaps,
                Dag 7-8: 4 kaps,
                Dag 9-10: 5 kaps,
                Dag 11-12: 6 kaps,
                Dag 13-14: 7 kaps,
                Dag 15-16: 8 kaps,
                Därefter 7 kapslar 1 ggr per vecka tills burken är slut.

                Vid utlandsresa 1 kapsel före varje måltid.

                Rekommenderad dos får ej överskridas. Använd ej i samband med graviditet eller amning. Kosttillskott ersätter inte en varierad och hälsosam kost och livsstil.

  7. kontakt said:

    Jag noterar att Regnbågscentret raskt – väldigt raskt, efter att jag skrev kommentaren ovan – ändrat sin text, tagit bort allt om maskar och parasiter till den grad att det inte ens längre står att medlet förut hette Antiparasit. Nu står det ”tidigare A-P”. Och så har de lagt in den text du citerar ovan.

    Malört har en lång historia av att förgifta folk. Om du vill likna det vid muskot från kryddhyllan… så får du väl göra det. Men undviker parabener gör du, trots att parabenskräcken rakt av baseras på myter.

    Tack och hej, leverpastej.

    • Märkligt faktiskt. Vet inte om de bevakar kommentarsfältet här eller om det är ett sammanträffande. Vet att de för ett tag sedan bytte namn från Anti-Prasit till Huldas Tre Örter och ett tag använt båda namnen parallellt.

      Malört har under lång tid konsumerats och överkosumerats. Det är just det som är min filosofi, gamla ämnen som vi vet hur man skall använda litar jag mer på än nya ämnen som man inte sett långtidseffekten av. Tror att jag skrivit hos dig innan att jag gärna använder syntetiska ämnen som man under långt tid sett goda effekter av som överväger biverkningarna. Många vi har idag uppfyller inte det kriteriet. Kalla mig gärna foliehatt! 😉 Jag vet att du inte håller med mig 😛

      Jag vet inte hur giftigt malört är kontra muskot, vill bara illustera att mycket annat som vi använder bekymmerslöst också är gifitigt i högre doser. Andra klassiska exempel är saffran och alkohol. Malört må förgifta folk i högre doser men det är också en beprövad läkeört. Jag är inte inläst på just malört men jag litar på att en känd leverantör inte har så högs doser att det förgiftar mig eller skadar levern om man använder dem enligt rekommendationerna.

      Att parabenskräck bara baseras på myter håller jag inte med om. I alla fall inte när det gäller vissa sorter, kommer inte ihåg vilka nu men vissa har ju bevisat negativ inverkan så till den grad att danska myndigheter har förbjudit dem i produkter till barn. Personligen är inte parabener det värsta jag vet eller ens är särskilt rädd för. Däremot finns andra konserveringsmedel som är mer beprövade och använts av människan under mycket längre tid. Därför föredrar jag dessa.

      • Rebecka said:

        ”Men undviker parabener gör du, trots att parabenskräcken rakt av baseras på myter.”

        Nu förstår jag inte alls var du har fått din information ifrån. Du vet att det faktiskt finns människor som inte tål parabener?
        Jag undviker också parabener just för att jag är väldigt känslig. Jag visade inget utslag mot parabener vid mitt lapp-test men för mycket annat.
        När man har en överkänslighet och en medfödd benägenhet att bli allergisk så är det bra om man kan undvika allt som kan irritera?
        Konserveringsmedel överhuvudtaget är ju inte så nyttigt, det måste du väl ändå veta själv? 🙂

        För att prata om den accepterade dosen utav de olika ämnena som går under ”parabener” så blir det ju faktiskt högre doser om det är parabener i alla produkter man använder? 🙂

        Det säger väl sig själv att det inte är nyttigt, men sen hur farligt det är, vet man inte riktigt då det fortfarande pågår forskning kring detta.

        För dig att sitta och bestämma att det är myter, känns ju faktiskt inte så genomtänkt 🙂

        • Jag tror att Konakt menar att många som håller på med naturkosmetik ofta säger att man inte vill använda parabener för att det skulle vara dåligt/farligt. Tror inte att hon har något att invända mot allergier.

          Jag har aldrig nämnt att jag skyr paranener, vet inte vad den invändningen syftar på. För egen del är jag mer skeptiskt mot phenoxyethanol eftersom det är mindre beprövat. Jag undviker ju alla syntetiska konserveringsmedel (beror lite på hur man definierar det såklart) så gott det går och det göra man om man håller sig till äkta naturkosmetik.

          Jag tycker inte att allt naturligt är bra men jag tror att det som ingår i naturkosmeitk och klassisk örtmedicin rätt använt är bättre än syntetiska diton när det gäller mindre ”komplicerade” och akuta åkommor. Som jag skrivit många gånger innan tycker jag inte att man skall bota hjärtinfarkt och brutna ben med örtavkok. Hänvisar till mitt resonemang här: https://ingridbbeautiful.wordpress.com/2011/11/20/vad-tror-ni/

          • Rebecka said:

            Fast om det då kan framkalla allergier, är det något bra då? 😉 Är det inte dåligt då?

            Bara för att något att godkänt, så måste det inte vara bra.
            Konserverad barnmat el Mc Donalds är inte heller farligt, men inte direkt nyttigt heller.
            En Mc D. burgare och strips ser ungefär likadan ut efter ett år, som den gjorde ny. Vad ska man kalla det? Nyttigt för att maten är godkänd? 🙂
            Jo, jag vet att jag svamlar lite här nu men jag tror att ni efter detta förstår vad jag menar.

            Därför tycker jag att det är dumt att skriva att allt baserad på myter. Sen får ju hon/han självklart ha en egen åsikt.

  8. C said:

    Att använda rena örter som medicin är problematiskt då dosen av det aktiva ämnet varierar i växten.

    Det är inget fel på örtmedicin så länge det hålls sakligt. Jag kan tycka att det är lite tragiskt att det finns läkare och läkarstudenter där ute som tror att alla mediciner vi har är 100 % påhittade av oss människor. Många gånger har man hittat en substans i en växt som sedan reproducerats av oss människor. Ibland fungerar det naturliga ämnet bättre än det syntetiska, som malariamedicinen.

    Var inne på websidan ni diskuterat och hittade inget om innehåll, bara att det kan innehålla spår av valnötter. Ganska oseriöst tycker jag. Att någon våga beställa därifrån förvånar mig inte, folk tror på vad som helst bara de får (tillfällig?) bot. Enda anledningen till folk fortsätter att köpa det är på grund av placeboeffekten.

    Jag är för alternativmedicin men det finns gränser för vad som är ok. Det som finns att köpa på regnbågscenter får vi väl hoppas på att doserna är så pass låga så ingen kommer till skada.

    • Att medicinera med kraftfulla örter håller jag med om är problematiskt. Skulle inte våga själv men annat än så som rekommenderas från säker källa.

      Har inte stött på någon läkare som tror att alla läkemedel är syntetiska men substansen är oftast syntetiserad.

      Regnbågscentret verkar omarbeta sin hemsida. Tidigare stod det vilka örterna medlet innehåller. Olyckligt att det inte står just nu. Har fått det rekommenderat av min kusin som efter 35 blev med eksem fick en helt ny hud och ett nytt liv men inte provat själv. Min bror har också fått goda effekter.

      Så är jag övertygad om att ett företag som säljer farliga preparat inte skulle finnas kvar efter 40 år. Ser heller inte varför de skulle vilja sälja farliga saker. Konspiration?

      Håller med om att det finns gränser men jag ser ingen anledning att var så extremt kritisk mot detta som många är.

  9. C said:

    Det som vissa reagerat på är kanske att du väljer bort parabener för att du tror (och många andra tror) att det är skadligt, att man väljer bort det av pga allergi kan jag förstå. Sen tycker du att man ska inta ett visst ämne som man vet är garanterat skadligt som malört. Visst mkt handlar om dos (i för stora doser är allt farligt), men tar man en låg dos under lång tid har det konsekvenser också.

    Jag hoppas verkligen att ingen tar malörtpreparatet på daglig basis. Som tillfällig kur mot inälvsmask, ok.

  10. Rebecka said:

    Måste ju bara skriva en sista sak då…. eftersom C här uppe skriver att malört under en längre tid skulle vara farligt, så är det nog självklart att parabener i större doser el i långvarit bruk också då kan ge något?
    Det finns ju ingen direkt forskning kring detta. Precis som läkare förr stod och gjorde reklam för cigaretter och vi säger ”hur dumma kunde dom vara” så kommer nog människor längre fram säga samma sak om oss 🙂

    Som du kanske vet så kan man också bli förgiftad utav linfrön.. ??? cyanidexponering har visats vid högre doser och man rekommenderar inte ett långvarigt bruk, då man inte riktigt vet riskerna. se länk: http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Linfro/

    Det finns mycket som kan vara nyttigt vid lägre doser men rent av livsfarligt vid högre. Nu säger inte jag att jag ens har tänka att köpa detta medel med malört i, då jag inte ens vet om jag skulle tåla det el om jag tror på det.. dock så litar jag mera på naturliga produkter än på kemiska. Fast det beror förstås vad det är.

    Jag äter tex medicin på adhd och skulle aldrig äta naturliga tabletter mot det… dock är det ju bevisat tt människor med adhd kan blir hjälpta med fiskleverolja i högre doser. Vilket även jag har upptäckt, redan innan jag fick min adhd diagnos.

    Nu ska jag vara tyst igen 😉

  11. Regnbågscentret said:

    Svar från Regnbågscentret

    Kul att det blir diskussioner om örter och örttillskott på nätet. Det behövs definitivt fler diskussioner om detta spännande ämne!
    Vi har funnits sen 1973 och har mängder av utbildningar och inte minst erfarenhet och kunskap bakom oss. Vi arbetade först som terapeuter men gick senare över till att hålla kurser och föredrag samt att vi sålde ett litet utbud av produkter. Vi ser oss som en del av hälsorörelsen då vi själva lever efter de hälsoråd vi ger. Vi har givetvis inte svar på alla frågor inom hälsa, men vi vill bidra med den kunskap vi samlat på oss under åren.

    Vi ser att det de senaste dagarna blossat upp en debatt om Hulda Clark och hennes forskning på parasiter. Det har framställts som om vi är förespråkare av hennes teorier och vi vill här ge en lite mer nyanserad bild av vår syn på henne.
    När vi först hörde talas om Hulda Clark 1993 var under en utbildning i USA. Hon var då fortfarande okänd i Sverige. Vi fann vissa delar av hennes teorier intressanta medan mycket annat var vi skeptiska till och ifrågasatte skarpt! Vi håller med om den kritik som finns mot henne, vilket vi nämner både i vårt infomaterial samt på våra kurser och till våra kunder.

    Vi har alltid varnat folk för att svälja allt med hull och hår och det gäller även det vi lär ut, var gärna kritisk! Alla människor är olika och det som fungerar bra för en person är inte alls säkert att det fungerar bra för nästa. Det vi anser är den viktigaste kunskapen att bära med sig, är att vara nyfiken så att man hittar det som fungerar bra för ens egen hälsa och välmående.

    Vad gäller Hulda Clark och vår produkt så har vi tagit ”russinen ur kakan” och utvecklat det till ett eget koncept. Framförallt lovar vi inte de mirakulösa hälsoeffekter hon gör. Vi har aldrig sagt att A-P är lämpligt att använda för långvarigt bruk, utan de ska endast användas som en kur vid behov. Vi har sedan lång tid tillbaka funderat på namnet på produkten och om det namn vi har idag leder till missförstånd får vi givetvis titta på det på nytt.

    En av ingredienserna är Malört som på engelska heter Wormwood. När det gäller Malörts giftighet så finns det väldigt lite forskning och referenser på vilka doser som är giftiga.

    Enligt Giftinformationscentralen så anses malört som sannolikt ofarlig http://www.giftinformation.se/search.asp?sSearch=malört men å andra sidan så gäller det när barn smakat på örten. Malört är en bitter ört och sannolikheten att ett barn skulle smaka på tillräckliga mängder för att bli förgiftad får man nog anse som väldigt låg.

    Det finns en 13 veckor lång studie på möss där man inte sett några toxiska effekter av malört. Studien är publicerad på US National Library of Medicine National Institutes of Health och finns att läsa via direktlänken http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14746350

    EU-organet EFSA http://www.efsa.europa.eu/en/supporting/doc/280rax1.pdf har de senaste åren utarbetat en lista på olika örters eventuellt toxiska effekter. På den listan anges att Malört har en toxisk effekt, men samtidigt så anses den inte farligt att förtära. Det anges även att Malört används som smaksättare i livsmedel och de flesta känner nog till Malörtsbrännvin, Absint och Vermout.

    Vid kontakt med National Institute of Medical Herbalists http://www.nimh.org.uk/?page_id=1639 i England för flera år sedan angående Malört fick vi följande info:

    The recommended dosage for Artemesia absinthium (wormwood) is:
    1 – 2 g dried herb
    4 – 16ml tincture Absinthium BPC 1934
    1 – 2 ml Liquid extract
    1 teaspoon per mug of boiling water to make an infusion (up to three times daily)

    The above are assumed to be a daily dosage.

    I Hope this information is of help to you and please do not hesitate to contact us in the future.

    Yours sincerely,
    Justine Geyer BSc. MNIMH

    Den erfarenhet som finns hos örtterapeuter i England är att doser upp till 2 g = 2000 mg torkad Malört anses som säker dos. Vårt A-P innehåller 95 mg/kapsel. Vår rekommenderade maxdos är 8 kapslar/dag, dvs maximalt 760 mg, dvs under 1 gram. Och denna maxdos 8 kaps/dag, ska bara intas under 4 dagar!

    I kommentarsfältet på denna blogg så har det angetts att Malörtsolja är giftigt och det är vi helt överens om. Visserligen framställs Malörtsolja från Malört, men effekterna och förgiftningsriskerna mellan torkad Malört och Malörtsolja är enorm. Malört innehåller 0.03 – 2 % olja. Låt oss anta att Malört innehåller 2 % olja, det innebär att man skulle behöva ½ kg Malört för att få fram 10 ml Malörtsolja. Det har nämnts ett exempel i där en man ska ha druckit 10 ml Malörtsolja i tron att det var Absint. Med tanke på hur mycket Malört, 10 ml Malörtsolja motsvarar så får man nog anse det rimligt att han blev förgiftad. Man får nog även anta att de flesta örter blir giftiga i den mängden…

    När det gäller vår produkt så innehåller Hela burken totalt 9.5 gram Malört och totalt 100 kapslar. Så inte ens om du skulle stoppa i dig alla 100 kapslarna på en gång så skulle du komma upp i de mängder som orsakade förgiftning i ex med Malörtsoljan.

    Vi hoppas med detta ha visat på att våra erfarenheter samt doseringar bygger på fakta och inga så kallade esoteriska kunskaper.

    Rent generellt med örter är det viktigt att inte ha för stor tilltro till örter bara för att de är ”naturliga”. Örter kan mycket väl ha biverkningar och skadliga effekter och det gäller att följa producenter och tillverkares rekommendationer vad gäller dosering. Allt som växer i naturen är inte ofarligt och mycket kan ha starka gifter med både kända och okända biverkningar, ex Johannesört som man de senaste åren uppmärksammat har kontraindikationer med många läkemedel. Så det gäller verkligen att ha kunskap!
    Samtidigt har många örter traditionellt använts i hundratals år och ibland tusentals år, så det finns ändå relativt mycket samlad kunskap i världen.

    Vi välkomnar synpunkter på våra produkter och hur vi jobbar, men blanda inte ihop oss med andra och vilka mirakulösa hälsoeffekter de utlovar.

    Mvh
    Regnbågscentret

  12. Pingback: Ingrid B Beautiful

  13. Rebecka said:

    Ett mycket bra, ärligt och informationsrikt inlägg må jag säga 🙂

Kommentera

