Bästa städredskepet

Det bästa städredskapet jag vet är micromopp, förutom ättika och bikarbonat då haha.  Effektivt, miljövänligt och tyst. Kör ett varv med den så gott som varje dag. Oftast använder jag den torr för att få upp damm, hår m m .

Gör också skinande med lite vatten på! Se bara till att själva textildelen är anpassad för våttorkning, annars stannar moppen. Brukar också använda lite diskmedel och eftertorka på med lite ättika. Betoning på lite vatten, diskmedel och ättika för mycket behövs inte. Milt för alla material. Om man inte har extremt smutsigt räcker det med detta!

Om man ser till att torka regelbundet behöver man inte dammsuga särskilt ofta annat än på mattor. Man sparar både tid och energi.

Jag har ett moppskaft från ICA:s Skona och flera olika moppar. Alla fungerar bra.

Använder ni micromopp?

4 comments
  1. C said:

    Jag använder den där också när jag inte orkar slita fram dammsugarn. Har man marsvin så kan det bli mycket spån i lägenheten.

    • Det kan jag tänka mig att de gör. Själv fäller jag en del, funderar nästan på hårnät ibland. Har hört många som invänder att det är lika enkelt att ta fram dammsugaren men det är det inte.

  2. Estelle said:

    Aldrig ens funderat på faktiskt! Men eftersom alla städare man möter på olika ställen brukar ha sådana borde de ju vara något att ha 🙂
    Köpte nyligen en sådan där disktrasemodellmopp (i stället för trådmopp) men tycker inte något vidare om den eftersom plasten där den sitter fast i tenderar att hamna i golvet och repa hela tiden 😦
    Bra att du tipsade! 🙂

    • Garnmoppstypen (även om trådarna är i wettex) är sällan bra till vanlig städning men effektiv när det är skitigare. Dessutom är det lätta att plasten kommer emot golvet som du skrev 😦

      Testa tycker jag! Kul om det fungerar för dig också.

Kommentera

