Gör superenkel deo på kokosolja, bikarbonat och stärlekse

Har länge tänkt göra denna deo och tack vara en tråd i forumet fick jag tummen ur. Har testat några dagar nu och det fungerar kanon. Att göra alundeon jag skrivit om tidigare är inte svårare än att koka potatis och denna ungefär som att göra bechamelsås i svårighetsgrad. Recept finns lite här och var. Detta är från nopoo.se

½ dl kokosfett

½ dl bikarbonat

½ dl majsstärkelse

ev. några droppar eterisk olja

OBS!

Uppdatering: För känslig hud, prova med mindre andel bikarbonat. På mig är det lite för starkt. Eventuellt också mindre sträkelse om det känns smuligt. Se mer här.

Smält kokosfettet och blanda i övriga ingredienser. Häll upp i en burk och låt svalna. Ta en liten klick och smörj in under armarna.

Hållbarhet: Lång

Kokosfettet tycker jag helst skall vara virginkokosolja. Går säkert bra med sådant från matbutiken men man vet inte vad som är i det. Tror bl a att man använder aluminium som katalysator i framställningen och det känns inte lockande. Går också bra att använda andra oljor men då måste man ha i något som göra att det stelnar, bivax eller annat vax.

Stärkelsdelen kan vara maizena, potatismjöl eller arrowrot (asiatisk redning som finns i kryddhyllan eller på Ekoexpressen).

Gjorde mycket mindre än grundreceptet. Egentligen är det ju lika delar av allt utom eterisk olja så man kan göra så mycket eller lite man vill. Går också bra att lägga till kaolin, finns på Crearome men det är överkurs. Först hade jag tänkt att blanda i alun men det fungerar tydligen inte med basiska ämnen vilket ju bikarbonat är. Att använda båda deosarna samtidigt har dock inte vara något problem.

Såhär gjorde jag: Kokosolja smälter vid 25-28 grader så man behöver i princnip bara ställa det i varmt vatten från kranen. Jag använde ett Duralex-glas. De flesta kraftigare dricksglas tål temperaturer upp till nästan 200 grader så länge man inte chockar det från hög till låg temp o vice versa. Ställ i en kastrull och fyll på med varmt vatten från kranen. Värm lite på spisen om det behövs. Sikta ner stärkelse och bikarbonat med hjälp av en tesil eller tekula och rör runt med en tesked ordentligt. Ta ur vattenbadet och droppat i eteriska olja om du vill. Skulle nog ta någon droppe tea tree, kanske apelsin och citron eller ros och lite lavendel. Häll upp i lämplig burk. Om mycket fastnar längs kanterna kan man ställa ner den i vattnet igen och sedan skrapa ur det absolut sista med slickepott- en riktigt ren sådan.

Under tiden massan stelnade rörde jag runt i burken med en tandpetare så att inte allt pulver faller till botten men det är säkert inte nödvändigt. Några timmar senare är den klar att använda!

Det finns många videos på youtube med liknande recept och hur man går till väga, bl a denna.

Vill man inte göra själv finns flera som bygger på samma princip. Hemkokade fin Maria Gold, hyllade Soapwallas som också innehåller kaolin, Face Naturals och Coconut Dream är några exempel. Har inte testat några av dessa men har hört gott om flera.

42 comments
  1. Michaela said:

    Coolt! Men hur funkar den? Håller den svett och lukt borta?

    • Absolut. Bikarbonat neutraliserar svetten och stärkelsen håller torrt. Oljan mjukgör.

    • Tycker jag att du skall testa! Mysigt pyssel även om man inte är hemkokare. Tar typ 10 min.

  2. Pernilla said:

    Jag gjorde faktiskt på onsdagen för första gången min egen deo. Jag blandade kokosolja, bikarbonat och lavendelolja.
    Jag hade inte arrowrot hemma så jag lämnade bort den. Jag visste inte att man kunde sätta majsstärkelse istället så nästa gång skall jag testa med majsstärkelse. Jag har testat bara några dagar, men so far so good. Jag vet förstås inte hur deon klarar av sommaren….men det får man se sedan…

    • Vad lustigt att de sammanföll så! Om du vill kan du smälta om massan och blanda i potmjöl eller majsstärkelse.

  3. Agnes said:

    Det där låter ju riktigt enkelt att göra! Kan man ha t.ex apelsin, grapefrukt eller vanilj som doft i en sån?🙂

    • Man kan ha i vilken doft som helst. Vissa är mer atiseptiska och bättre på att maskera lukt men det är marginellt.

  4. Anna said:

    Hej Ingrid,

    Jag undrar om inte kokosoljan ger fläckar på kläder? Testade Aroma Cream Deon från LUSH (innehåller bl a mandelolja och sheasmör) för ett tag sedan och den lämnade feta ”avlagringar” på BHn som var omöjliga att tvätta bort.

    Trevlig helg,
    Anna

    • Jag har inte märkt något än i alla fall. Tar bara någon ml så det mesta går nog in. Kanske efter ett tag! Hojtar till om jag märker något.

      Trevlig helg till dig också!

  5. Nu har jag köpt en burk kokosolja från Renée Volataire (virgin och raw, såklart). Ska bara köpa hem lite eterisk olja också, resten har jag hemma. Och sen är det dags för mitt allra första hemmakok någonsin😀 Tackar så mycket för tipset!

    • Oj vad roligt! Ibland fattar jag inte att jag faktiskt kan påverka andra såpass mycket via bloggen.

      Om du är ivrig kan du göra lite utan eteriska olja nu och smälta i senare om du vill eller behålla den som den är. Har faktiskt ingen doft i min sats.

  6. Lena said:

    Jag har provat Soapwallas deo som är effektiv mot svettlukt, men mina armhålor får tyvärr röda ömma blemmor av den efter ett par dagar användande. Kristalldeo är inte effektiv på mig, luktar svett efter bara någon timme.
    Men denna måste jag säga är den mest effektiva deo jag har testat!
    Rörde ihop bikarbonat, arrowrot och sheasmör. Jag är svettfri hela dagen efter att bara ha applicerat på morgonen efter duschen. Om jag ska nämna något minus är det att man får vara försiktig när man tar på svarta/mörka kläder direkt efteråt – det kan bli vita märken.
    Men den funkar kanon på mig och jag kommer aldrig att någonsin använda en konventionell deo igen!

    • Vad kul att höra att det funkar. Kan tänka mig att den färgar lätt på kläderna och i vissa fall också lämnar lite ”fett-spår”.

      Du har inte fått några utslag av denna alls eller? Jag fick utslag ett kort tag efter att jag började med denna men jag tror snarare att det beror på en slå rakhyvel (varför använde jag ens den?) men jag har ändå hållit upp ett tag med att använda deon ett tag. Skall testa igen såfort alla utslag har lagt sig och se om det funkar.

  7. Lena said:

    Jag har använt deon i drygt tre veckor och har inte fått någon hudreaktion ännu iallafall. Med Soapwalla tog det ungefär tre dagar innan jag fick utslagen. Jag har i och för sig inga eteriska oljor eller någon doft i den hemkokade deon – jag tror att det kanske var det som fick min hud att reagera på Soapwalla . . .
    Jag rakar på kvällen innan och tycker att en ”manshyvel” med utbytbara blad är allra bäst, (inte engångs-) Gilette Fusion eller liknande.

    Jag blev så glad när jag hittade din sida och tycker att det är jättekul att testa olika saker man har hemma!🙂 Som deon – är förvånad över att den är så effektiv!
    Nu letar jag bara efter ett sätt att rengöra mitt hår. Jag har testat en massa olika naturliga schampon, men som efter ett tags användande tyvärr får min hårbotten att klia och bli torr😦

  8. Lena said:

    Hej! ja absolut, lägg håfrågan i forumet. Tack för alla länktips! Jag ska testa Aubrey. Jag har tidigare provat Honeysuckle Rose shampot från Aubrey och tyckte att det var ok, testar primrose Lavender också. Jag kan hitta det här i stan (gbg) till ett hyfsat pris tror jag🙂
    Som du – jag har också hört en massa bra om äppelcidervinäger, men aldrig kommit mig för att prova! Så det är väl hög tid att jag gör det nu🙂
    Hyvel: Det började med att jag norpade mannens hyvel. Tyckte att den var såpass bra att jag behöll den och ersatte honom med en ny. Jag har en som heter Gilette Fusion. Själva hyveln är ganska dyr, men bra. De utbytbara bladen är inte så billiga de heller, men jag tycker att de är mer skonsamma och effektiva än ”kvinnohyvlarna”. (Raka jämns med hårriktningen först) Brukar raka när jag duschar.
    Hoppas att deon funkar för dig med och att du slipper utslag!

    • Några schampon finns i Färg och Förändrings butik på Linnégatan men vet inte om de har just Primrose Lavender. Annars är jag en varm företspråkare av iHerb som du kanske märkt. Det är billigt och säkert. Frakten kostar bara 4 dollar🙂

      Jaha en sådan. Trodde typ att det var samma som damhyvlar bara annan design. Jag tänkte mig en av den här typen.

  9. Lena said:

    Ja Färg & förändring har bra priser. jag har för mig att jag såg det schampot när jag var där senast. de är ju inte oävna att ta in produkter heller. (skriver upp dem på en liten lista)
    Ska testa iHerb. Har hört att man ska hålla sig till flera små paket istället för en större beställning? Så att man kanske slipper undan tull?
    Merkur, den ser ju snygg ut😉 Men jisses – 649:-! Men den kanske är värd det. (fast vanliga Gilette funkar ju bra den med)

    • Precis så skall man göra med iHerb. I princip allt står i guiderna. Får ofta frågor om iHerb och det är få svar som inte finns i de inläggen.

      Haha svindyr. Isf blir det en billigare, var bara en av de första som kom upp på google.

  10. Lena said:

    Håller med! Blir nästan lite sugen på en sådan hyvel. Bladen är ju iallafall billigare och om man ska tro dem, håller längre.
    Ha en god fortsättning nu!🙂

  11. rana said:

    Efter att ha använt deo gjord på alun blandat med vatten och eteriska oljor prövade jag idag denna variant med sheasmör. Fast jag hade glömt att det var bikarbonat i receptet,:o istället blandade jag en klick smör med 1 tesked alun korn och 1 tesked vatten.

    Visste inte att bikarbonat har samma egenskaper som alun? eller är det olika effekter dem har?

    • Alun är lätt surt och sammandragande. Bikarbonat är basiskt och neutraliserar. De har liknande effekt men fungerar olika.

      Vatten och fett blandas ju inte om man inte får till en emulsion så det kommer förmodligen separera med tiden.

      Den blandningen blir ju alun och vatten med fett🙂 Fungerar säkert utmärkt som deo.

      • Rana said:

        Åh tack för förklaringen Ingrid!🙂
        Ja alun fungerar ganska bra men det torkar ut huden så med shea känns det bättre…men..det motverkar inte dålig lukt så väl :/…ska pröva blanda i lite tea tree olja🙂

        Eller så kan jag kanske blanda en tesked bikarbonat och en halv tesked alun med sheasmör?..ska prova mig fram🙂

        • Alun och bikarbonat tar ut varandra (surt neutraliseras av basiskt och vice versa) så det är nog ingen idé att bland tyvärr. Testa bikarbonat-deon och se, den är väldigt återfuktande.

  12. Lena vöcks said:

    Hej jag har gjort deon sen i somras o är så nöjd men igår gjorde jag en sats som inte vill stelna o oljan lägger sig ovanpå. Har du varit med om detta? Tror du det går att tillsätta mer maizenastärkelse eller vad kan vara fel ?? Tack för en fin blogg med många tips!

    • Vad glad jag blir att den fungerar så bra för dig. Min mamma använder bara denna men jag klarar tyvärr inte av bikarbonat i armhålorna varje dag tyvärr.

      Använde du samma kokosolja som andra gånger? Var den flytande innan? Mer stärkelse kan ju göra den smulig så det skulle jag inte göra om du redan har i så mycket som i receptet. Har inte råkat ut för detta själv men jag skulle testa följande:

      Ställ i kylen och rör om då och då tills den stelnat. Kanske en gång i timmen eller så ofta du kommer ihåg. Om oljan inte var flytande innan du gjorde deon är chansen stor att den återtar sin form när den kyls ner. Har upplevt att kokosolja ibland separerar i två lager, en flytande och en fast.

      Testa att värma upp den på nytt och rör om då och då när den stelnar.

      Har du fortfarande problem, smält om och tillsätt bivax eller annat vax som karnuba. Har du inget bivax finns det på vissa hälsokost, Crearome och på Panduro.
      http://kosmetikkompaniet.se/sv/category/46/Fett-och-vax

      Du kan också testa att smälta i ett cerat om du inte vill köpa bivax. De innehåller ju också vaxer som gör att ceratet håller sin konsistens. Försvarets hudsalva är billigt och naturligt, inte ekologiskt dock. Har inte gjort det själv men skulle ha testat om jag hade samma problem som du.

      Hoppas att något fungerar. Återkom gärna och berätta hur det gick!

  13. Lena vöcks said:

    Hej igen! Jag har provat att ställa den i kylen o då stelnade den men mjuknade så fort den hade stått ute en stund, jag provade då att smälta om den igen men tyckte inte att den blev hårdare för det, så det slutade med att jag gjorde om en sats eftersom jag skulle ge bort i julklapp:) jag använder den mjuka/rinniga själv för den fungerar ju ändå. Jag har använt Kokosojla från samma företag som jag brukar men ny burk, vet inte om det kan vara det som är problemet för jag tog bara pyttelite sesamolja i sista satsen o den blev ändå nästan för mjuk. Bra är den varjefall! Ha en fortsatt skön jul kram Lena

  14. Sofie said:

    Hej!
    Jag har precis upptäckt den här sidan och den verkar ju vara superbra! Kommer nog ha mycket nytta av alla bra saker som finns här! Jag har en fråga angående deon, finns det någon olja som stelnar av sig självt förutom kokosolja? Jag är allergisk emot det så jag är inte så förtjust i att ha såna produkter på huden! Eller är det bara att blanda i något slagt vax istället som gäller? Vart köper man i så fall vax?
    Får man fettfläckar på kläderna av fettet som är i deon?
    När jag får svar ska jag ta och prova det här genast!
    Ha det bra!

    Mvh,
    Sofie

Kommentera

