Perfekt för kalas!

Såg ni Gokväll i lördags? Underbaraclaras frisyr är supersnygg tycker jag. Lustigt nog såg jag nyligen en video på youtube hur man gör en liknande frisyr på ett enkelt sätt.

Gillar den tjejens videor, de gör verkligen skäl för namnet Hairstyling is easy with Littlemoon. Tycker om frisyrer som inte kräver massor av specialgrejer, flera uppsättningar händer och massa hårspray. Helst skall de inte baseras på hårsnoddar utan gammaldags redskap vilket är mer skonsamt för håret, i alla fall om man varierar frisyren.

Just nu skulle jag vilja lära mig att göra en frisyr av den här typen, Margret Schroder i Boarwalk Empire, på ett enkelt sätt. Vet ju inte frisyr en kallas så det är svårt att få fram. Ser ut som någon sorts Gibson Tuck med tvinnat hår kring sidan. Det skulle också kunna vara en låg vanlig knut med intvinnat sidoohår, ungefär som denna fast mitt bak.

En lady Sibyl Crawley skulle inte sitta fel heller. Också den frisyren vill jag lära mig att göra utan snoddar och annat som sliter. Ungefär samma typ som Margret Schroder faktiskt och i ärlighetens namn inte helt olik Lauren Conrads, fast Laurens är ledigare.

Ni har nog märkt vid det här laget att jag för tillfället är inne på två saker särskilt mycket; knutar och foundations. Tråkigt för all korthåriga men jag är dålig på kort hår, har aldrig haft det.

Har ni tips på andra frisyrer, både för kort och långt hår?

8 comments
  1. Gabriella said:

    Frisyren du inte vet vad den heter, heter chignon. Jag hoppas denna länken fungerar, säg till annars så mailar jag en bild till dig: http://pinterest.com/pin/50313720806661364/
    Själv har jag haft allt från så långt hår att jag kunnat sitta på det till delar av håret snaggat. Älskar att göra frisyrer och brukar kidnappa min kusin som älskar när jag pillar med hennes hår 🙂

    • Aha, jag fattar. Testade en liknande uppsättning för ett tag sedan men mitt hår är nog lite för kort för att få snyggt i bak. Skulle gärna använda vilja göra det utan snoddar. Antar att de band ihop det förr. Kanske går att göra en flätomgång och sedan dra igenom håret? Sett att det fungerar på en chinese bun.

      Spännande sida förresten, får kolla in mer.

      Tack så mycket!

  2. Gabriella said:

    Fantastisk sida; istället för att spara alla bokmärken på datorn (och oroa sig för att dom ska försvinna om datorn kraschar) sparar man dom på olika digitala anslagstavlor och så kommer man åt dom från alla datorer. I’m in love haha! Vet du, jag skickar en inbjudan till dig! Vad är en chinese bun?

    • Här kan du se hur man gör en chinese bun utan hårband.

      Annar gör de flsta såhär.

      vissa gör också med två flätor istället för lösa längder.

      En fråga om chignon. Trodde att det är en allmänn benämning på en låg knut. På youtbe verkar det vara så det används men kanske är ”ur-chigonen” den som du länkade till. Vet du?

  3. Gabriella said:

    Var tvungen att kolla: The word “chignon” comes from the French phrase “chignon du cou,” which means nape of the neck. Så du hade rätt!
    Chinese bun var ju jättefin och herregud vad långt hår! Blir sugen på att växa ut håret för att kunna göra en massa frisyrer, men sen kommer jag ihåg hur det var att tvätta det…. och då blir jag genast mindre sugen.

    • Nu vet vi! Undra om just den chignonen har något speciellt namnt…? Supersvårt. Borde finnas ngn sida med bara vintage hairstyles. Räcker ju med bilder. Gamla böcker i ämnet vet jag att det finns iaf.

Kommentera

