Silkesvadd och ull i sängen

Har funderat på att följa upp succén med silkesvaddstäcket med silkesvaddsmadrass. Känns dock lite onödigt att köpa en sådan till vår säng nu då vi inom en ganska snar framtid kommer att köpa större säng. Å andra sidan kan man ju köpa den större redan nu och vika in kanten.

Silkevaddsmadrass

Silkesvadd skall man ju inte tvätta i onödan utan bara vädra. Har fungerat bra hittills med mitt täcke. Bara att lägg på tvättställningen då och då för att vädra och eventuellt spruta på lite ättika. Enda dumma är hålen uppe i påslakanet där lite av täcket sticker ut. Har ett par påslakan utan sådana hål som jag tidigare avskydde men till det här är det perfekt.

Fler idéer om hudvänliga och naturliga bäddtextilier i nästa inlägg.

När det gäller madrass i silkesvadd är jag lite mer tveksam hur det fungerar att inte tvätta. Har alltid ett bäddmadrasskydd men om man har det över försvinner ju en del av effekten med silkesvadden. Efter upplevelserna av vinterkräksjukan kan jag säga att jag inte vill vara utan något form av skydd. Sist hade jag tvättat allt i sängen som gick att tvätta, bäddmadrasskydd, täcken, kuddar o s v precis innan sjukan slog till. Mer tur kan man ju ha. Helst vill jag ha plastad frotté men det känns inte alls hudvänligt. Fundera på att tillverka ett eget skydd av tvättbar tjock ull  eller ulltrotté som ju också är väldigt skönt att ligga på och borde ta upp det värsta.

Borde fungerar att klippa till och sy fast resår i hörnen och eventuellt fålla en bit ulltyg. Även om ull inte är lika bra att ha precis närmast huden då det inte består av långa, hela fibrer regelerar ull temperaturen bra och ger en fantastisk omslutande känsla. Enligt min erfarenhet går de flesta sorters ull inklusive kashmir att tvätta på låg temperatur och skonsamt program i maskin om man har rätt tvättmedel- tvättnötsavkok använder alltid jag. Har tvättat både mormors säkert 50 år gamla filt, dyra kashmirtröjor och annat som endast skall kemtvättas i maskin med perfekt reslutat. Har hittills aldrig krympt eller förstört något.

Valkad ull Natur
Valkad ull Natur från sonjas-textilatelje.se

Hörde på radio en gång att Freud hade tjocka ullmattor ovanpå sin berömda schäslong vilket fick patieneten att känna sig tryggt omsluten och upplyft av den härliga ullen. Kan inte annat än hålla med i den känslan. Finns det något härligare än att känna sig omsluten av en skön ullfilt eller ligga på ett härligt fårskinn? På ”min plats” i soffan har jag ett fårskinn som jag alltid sitter på. Både skönt och praktiskt eftersom man kan tvätta det och klädseln slits mindre. Snyggt och inbjudande är det också. Se upp bara för alla fårskinn är inte tvättbara, det beror på hur de är behandlade.

Har ni erfarenhet av silkesvadd och ull i bäddtextil?

2 comments
  1. Malin said:

    Är ju såld på silke, men ingen erfarenhet av silkesvadd eller ull. Känns lite jobbigt att inte kunna tvätta det. Nu tror jag ju att man säkert tvättar saker alldeles för mycket egentligen, men att inte kunna tvätta alls verkar svårt. Men varför går det inte att tvätta? Jag använder SidenSelmas speciella tvål för siden till mina örngott och underkläder, man kanske kan använda den i värsta fall? Eller är det risk att den klumpar ihop sig som dunkuddar så man måste tvätta med tennisbollar? Bara funderar om det är rekomendationen att inte tvätta eller om det inte går alls?

    • Det går att tvätta men man bör undvika det. Misstänker att tvätt minskar sidenets smutsavvisande egenskaper vilket ju blir rätt motsägelsefullt. Jag skulle säkert drista mig att tvätta det ändå men inte på samma sätt som jag gör med sängskydd fron ikea.

      Här finns Siden Selmas skötselråd:
      http://www.sidenselma.se/p-223-ls-mer-om-silkevadd.aspx

Kommentera

