ÄCV igen

Jag sköljer ju håret med äppelcidervinäger med gott resultat som jag skrivit om tidigare. Hårbotten har inte kliat alls så som den brukar göra på vintern. Nu har det i och för sig varit väldigt milt i vinter men jag tror att det har hjälpt avsevärt. Varför har jag inte testat innan? Har ju känt till detta i många år. Dessutom blir håret så silkigt och fint. Nog om det. Har ju skrivit om detta innan.

Äppelcidervinäger

Nyligen testade jag att och skölja kroppen med ÄCV-vatten. Kanske låter som att det går åt massor men icke. Använder ett plastglas på ca 2,5 dl med ett par msk ÄCV. Häller ovanifrån så att det rinner ner över hela kroppen. Det räcker! Lät sitta en kort stund och sköljde sedan med svalt vatten. Denna gång kliade det inte något efter. Annars kliar det alltid lite här och var på mig tyvärr. Duschar alltid relativt kallt eftersom värme triggar klådan. De som nyttjar duschen efter mig undrar alltid varför jag duschar så kallt. Det är nog en blandning av klådan och en pappa som var noga med att spara på varmvattnet i villan. Brukar ha extra kallt sista omgången men höjer alltid värmen efter och sköljer av duschplatsen. Ändå tycker alltså många att det är kallt. 😉

Tanken bakom vinägersköljning är ju att göra huden sur som den skall vara. De flesta kroppsprodukter och vatten är basiskt vilket inte gynnar huden. Läste på Shenet att torr hud av sig själv har högre ph än den borde. Inte konstigt att min hud mår bra av sur sköljning. Går också bra att blanda annat surt med vatten, recept finns här. Akta ögonen bara och man har sår någonstans svider det såklart.

Har ni testat att skölja kroppen med sur lösning?

11 comments
  1. Gabriella said:

    Jag sköljde håret med äcv förut men slutade för att jag alltid glömmer att hämta vinägern i köket innan jag hoppar in i duschen. Men min hårbotten har kliat en del på sistone så jag ska försöka komma ihåg att hälla över lite i en flaska jag kan ha på badrummet. Aldrig provat skölja kroppen, det ska jag testa eftersom det alltid kliar överallt på min stackars torra kropp! (och kanske borde jag sänka temperaturen på duschen med…… *fniss*) Toppentips, tack!

    • Har en flaska enkom för duschen men har inte kommit mig för att fylla över i en plastflaska än :s

      Låter verkligen som att vinäger är något för dig! Smörjde dessutom in kroppen med olja innan så blir det ännu bättre. Det är olika hur kraftigt man reagerar på värme tror jag men mer miljövänligt är det i alla fall och bättre för huden.

      Återkom gärna när du har testat! Lycka till!

Kommentera

