Torra fingrar

Nog för att jag har problem med eksem men händerna brukar inte vålla mig besvär om jag smörjer in med handkräm. Nu har jag fått torra fingrar på ett sätt som inte upplevt sedan jag började spela fiol i 9-årsåldern. Ibland blir något finger torrt men nu är alla fingertopparna rynkig och lite röda. Dessutom är huden tunn och superkänslig. Gör ont! Har smörjt noggrannare än vanligt med mina bästa doningar i och med detta men utan förbättring. Det kom dessutom ganska plötsligt. Kan inte påminna mig att jag använt något konstigt eller nytt. Enda förklaringen jag hittar är att jag håller på med torra papper på jobbet. Å andra sidan har det blivit sämre nu när jag varit ledig under julen så det verkar ju inte helt logiskt.

Skall ge mig på med kortison och se om det gör något för ekorrens tassar gör ont!

Har ni varit med om något liknande?

9 comments
  1. Låter jobbigt med eksem på fingertopparna. 😦
    Har inte varit med om något liknande, oftast dyker mitt eksem upp mera på handryggen och mellan fingrarna. Rent shea smör tycker jag funkar väldigt bra på torrhetseksem (vet dock inte vad du har för slags eksem), har använt det på några torra fläckar på mina ben och det har funkat över förväntan, däremot hjälper det inte vidare mycket på eksemet som är infekterat av svamp, har fortfarande inte kommit på vad jag skall kunna använda för att mota bort det.

    • Visst är det märkligt. De är som torra skrynkliga russin. Tror att jag skall testa ordentligt med shea för att få bort det som är kvar. Tack för tipset.

      Tror inte att mitt är ansatt av svamp utan bara torrt. Annars tycker jag att klassikerna tea tree och lavendel fungerar relativt bra mot blött eksem med svamp. Dock gillar jag inte att använda det i ansiktet.

  2. Malin said:

    Usch, vad jobbigt. Jag brukar bli jättestort om händerna på vinterns och spricka sönder till och med, men inte denna vinter? Vet inte vad jag gör rätt? Jag har gått öv till fast handtväl som ju har många oljor i sig. Annars precis som förut så smörjer jag in händerna och använder handskar? Jag kan få torrhetseksem av mat, men vet inte o det gäller händerna? Det verkar som om jag äter något jag inte tål så kommer eksemen antagligen för stt kroppen får jobba med det den inte tål. Hoppas du hittar en lösning… Gott Nytt År och hoppas du har en bra början på nya året…

    • Det är inte den sortens ekesem jag brukar ha så jag har svårt att tackla det känner jag. Kan inte komma på att det är någon ny vana som utlöst det. Lutar nog ändå att det va alla torra papper jag sorterade under några intensiva dagar. Sedan tog jag inte ordentligt hand om det också blev der värre av ivrigt magasinsläsande under julen.

  3. Malin said:

    Hoppas att det är det för då går det ju säkert över av sig själv efter ett tag utan tidningar…
    Jag har en kompis som inte kan vistas i samma rum som hundtidningen hon prenumererar på när den kommer. Måste ju vara all trycksvärta? Hon lägger ut och vädrar den i minst två veckor innan hon läser den. Så då kan man ju fundera på vad som är i tidningarna? Jag tycker det kliar i händerna om jag håller på med dagstidningar som DN eller liknande.Sen om man väl är torr om händerna så undrar jag om man inte har mikroskopiska sprickor så att ämnena letar sig in ännu bättre då?

    • Kan mycket väl vara trycksvärtan. Mormor nyser av färsk trycksvärta. Jag bläddrade mest i gamla veckotidningar men jag antar att allt papper suger åt sig fukt ur händerna som läskpapper.

      Det är bättre nu men inte bra. Skall nog ta med en egen hårdtvål till jobbet också.

  4. Malin said:

    Vad roligt att du också funderar på att ha med egen tvål! 🙂 Jag känner mig lite fånig men jag har faktiskt packat med mig en egen tvål ibland. Hårdtvål är ju bäst, men känns mer hygienisk hemma. Lättare att ta med sig flytande tvål när man är borta. Men efter en period med att ha bara haft hårdtvål så behövde jag inte använda nån handkräm så det kan ju verkligen göra skillnad…

    • Om jag hade varit på ett ställe där färre använde toaletten hade jag haft med tvål direkt men nu är det inte så här men jag tror ändå att det är värt det. Tänkte att jag kan ha hårdtvålen i ett resefodral och ta med till toaletten eller ev en pump. Har ingen möjlighet att förvara den på toaletten ändå.

Kommentera

