Kan man lita på apotek?

Läste precis ett inlägg hos EKOsmetika om hur minst sagt märkliga svar hon fått av ett biträde.

Läs inlägget här!

Jag blir inte förvånad men däremot arg och ledsen. Den här typen av svar får man ofta. Uppenbarligen visste personen i fråga inte vad ämnena faktiskt var eller fått allt om bakfoten.  Jag undrar vilka riktlinjer man har i sådana här sammanhang. Om man inte vet, varför inte bara säga det? Det är ju inte på något sätt unikt för apotek eller smink men det känns extra dåligt att apotekspersonal gör såhär, i synnerhet med tanke på senaste tidens reklamkampanjer om att en viss apotekskedjas produkter är så noga utvalda och hudvänliga och deras kunskap om vad som är bra och inte. Det verkar ju som att det var just samma kedja som haft en sådan kampanj nu som Sofie hade varit inne på.

Jag lägger ingen värdering i att det är syntetiska produkter men man kan ju inte komma med så felaktig information för det. Alla apotek lever mycket på att de är seriösa och kunniga och då anser jag att man har en moralisk skyldighet att vara noggrannare än ett vanligt parfymeri. Inte för att de heller skall sprida felaktig information men där tycker jag att man får räkna med att man träffar säljare som inte kan mycket om produkterna annat än det som kommer från tillverkaren.

Hur många gånger har man inte hört ”Jag använder inte sådant du pratar om, jag köper allt på apoteket och det skall ju vara det bästa.” Som sagt, jag säger inte att det apoteket säljer är dåligt men de kan inte mycket om INCI och det absloult inte naturkosmetik eller ”rena” produkter. Ingredienserna i apotekens produkter är inte oomtvistat milda eller bra ur mitt perspektiv. Det är så det är bara men att personalen säger rent fealtiga saker om vad produkterna innehåller är rent förkastligt tycker jag. Emma har skrivit om apotekens produkter här och här. Inte kallpressade oljor direkt.

Vad tycker ni?

Har ni råkat ut för liknande på aptoteket?

Annonser
13 comments
  1. Camilla said:

    Man blir ju lite lätt mörkrädd…

  2. Sofie said:

    Jag hoppas innerligt att de ser över sina rutiner. Uppenbarligen utbildar de inte sina anställda, och då kan det ju bli såhär. En enveten säljare vet inte svaren på mina frågor och hittar på för att sälja, eller så har hon helt enkelt blivit felinformerad och DET är ju det absolut värsta scenariot.

    Tack för att du tar upp det på din blogg också!

    • Vi får verkligen hoppas att de gör det. Borde egentligen meddela apotekskedjan i fråga och se vad de säger. Var det Apoteket Hjärtat?

      Förmodligen var hon som vilken säljare som helst och gissade lite. Vi får som du säger hoppas det men jag tycker verkligen att de borde bete sig annorlunda.

      • Sofie said:

        Det finns så många så jag vet inte vad det heter, men tror inte att det är hjärtat. De säljer Idun, Nouba och Apoliva där. Tror att det bara är en apotekskedja som gör det. Ska kolla upp det!

        • Sofie said:

          Nu ska vi se. Tror att det heter Apoteket AB
          De har en orm på sin logga. Hemsida: http://apoteket.se

  3. C said:

    Man ska komma ihåg en sak. Säljare kan inget. Och det är ytterst sällan de kan nåt.

    • Håller helt med. Därför borde de inte uttala sig alls. I alla fall inte på apoteket om de vill upprätthålla trovärdigheten.

      • Sofie said:

        Håller med till fullo. Vet man inte svaret på en fråga är det ju faktiskt lite socialt avvikande att svara ändå och hitta på lite. 😛

  4. Sandra said:

    Det är verkligen så man blir mörkrädd, många litar på apoteket och det är respektlöst mot konsumenten att lura skjortan av folk. Att dessutom inte ha en aning om vad de olika ingredienserna är nej, jag blir riktigt upprörd.

  5. Helen said:

    Min mamma var inne på apoteket och nämde att hon inte villa att en produkt skulle innehåll mineraloljor varpå expediten ger motargumentet att mineraler är något som är nyttigt för kroppen….

    • Ojojoj. Vad trött jag blir. Döp om det till petroliumolja nästa gång så får vi se vad de säger.

  6. Lena said:

    Bedrövligt! Tyvärr måste man ha lite koll själv och försöka gå på magkänsla. (Säger därmed inte att jag har full koll på allt själv, men gör mitt bästa för att försöka) Vi vill ju gärna lita på ”proffsen” vare sig det gäller hygienprodukter, mat, medicin … (Kan bara nämna Pandemrix t ex) Bra att du tar upp detta också.

    • Tyvärr är de på apoteket inte proffs på INCI utan litar blint på sina egna produkter, i alla fall enligt min erfarenhet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: