Produkter för de små

Jag har inga egna barn än men använder själv mycket som egentligen är anpassat för barn. Passar oss känsliga vuxna också. Dessutom köper jag mycket sådant till andra familjemedlemmar också. Här kommer några tips för både små och stora.

Vanlig olja från mataffären räcker långt när det gäller små barn. Läs mer om det här. Andra rena oljor, rent sheasmör, kokosfett m m är också utmärkt.

Zeta Rapsolja Kallpressad KRAV

Ekologisk rapsolja är min favorit för bashudvården

Det finns såklart många fina färdiga produkter också. Man behöver heller inte begränsa sig till de som vänder sig direkt till barn. Det enda man bör tänka på är att de är milda vilket också kräver viss kunskap om INCI.

Riktigt små barn skall man som regel inte använda doftsatta produkter på. Det är heller inte nödvändigt. Däremot innehåller många produkter för barn eteriska oljor för dess terapeutiska egenskaper, såsom lavendel, kamomill och ringblomma.

Weleda har en väldigt bra barnserie, Weleda Baby, med underbara produkter. Min mamma och mormor älskar zinksalvan som kan användas på all form av irritation eller rodnad. Denna kan ersätta konventionella krämer såsom Inotyol och Bephanten men också svampkrämer.

Allt i serien passar vuxna minst lika bra!

Se upp pm du är överkänslig mot lanolin, många produtker i serien innehåller detta.

Jag köper Weleda från Tyskland/Bio-Naturel.de eftersom det är billigare där men det finns på mååånga ställen i Sverige, både på nätet och i butik.

På Bio-Naturel finns en egen avdelning för barn och mamma med mycket fint.

Perfekt present eller set att ha i skötväskan

Min andra favorit iHerb har också ett stor barnsortiment men titta på INCI ordentligt! Kan ju inte länka till iHerb så kopiera namnen och sök på sidan.

Mina bästa tips därifrån är Aubrey Organics barnlinje. Läs mer om produkterna här.

Dr Bronner och Dr Woods har fina barnstvålar som jag själv också använder. Små barn behöver sällan använda tvål men i dagisålder kan jag tänka mig att det behövs mer.

Dr. Bronner’s Magic Soaps, Hemp Baby Mild Pure Castile Soap, Unscented finns i flera storlekar, så även Dr. Woods, Shea Vision, Baby Mild Castile Soap with Organic Shea Butter.

Det finns många andra flytande tvålar också men tyvärr innehåller alltför många cocamidopropyl betaine och cocamidopropyl hydroxysultaine som jag inte rekommenderar.

Fasta tvålar finns en uppsjö fina. T ex Out of Africa, Organic Shea Butter Soap, Unscented for BabyLoanda Hand Crafted Natural Soaps, Baby Mild Bar, Lavender och Indigo Wild, Wee Bar, Goat’s Milk Baby Soap, Lullaby Lavende.

MADARA - creamy baby oil

Madára har också en barnserie. Dock CPBA i schampot och bodywashen men Krämig babyolja verkar fin.  Här finns en förteckning över återförsäljare.

Jag vet att många efterlyser badskum. 100% Pure har tre sorter som skall vara riktigt bra. Hannah har också skrivit om ett fint från Logona. Det finns också ett för större barn.

Barn drabbas ju ofta eksem, samma sort som jag har så titta på det jag tipsat om tidigare. I princip allt fungerar lika bra till barn. Klicka på taggen eksem eller sök på eksem.

4 comments
  1. Louise said:

    Mádara har också barnprodukter. Min syster använder dem på sin lilla bebis och är nöjd men jag vet inget om doft och konsistens på dem.

  2. Wow, marvelous blog layout! How long have you ever been running a blog for? you make running a blog look easy. The whole look of your website is great, well the content material!

    • Thank you for your kind words!

      Sorry for not approving your comment but it unfortionately ended up as a spam-post. Or are you really a robot?

Kommentera

