Helt parfymfritt

Som jag skrev tidigare är det för det mesta inga problem att använda vissa eteriska oljor på barn och doftkänsliga vuxna. Men det finns ju såklart de som inte klara något parfymerat eller helt enkelt inte vill använda det.

Flera webbshopar har en parfymfri flik. Titta in hos SoftskinRenskönhetSimplypureSwedish Beauty FactoryLovekoMaryfly Nea of Sweden har massor men inte under en egen flik.

Här kommer en sammanställning av några produkter som är helt parfymfria.

Lavera har två helt parfymfria sereier, en speciellt för barn och en mer allmän. Hittar dem tyvärr inte på deras svenska sida men de går att beställa enkelt och billigt från t ex Bio-Naturel.de. Mer om hur man beställer därifrån finns här.

Bio-Naturel har också en  flik ”Für allergiker” med bara parfymfritt.

Lavera Baby & Kinder Neutral Wundschutzcreme

Wundschutzcreme/Diapercrem eller blöjkräm. Använd på irriterad hud.

Baby & Kinder Neutral är som namnet antyder speciellt anpassade för barn. Serien innehåller sex produkter; ansiktskräm, lotion, kroppsolja, blöjkräm, kombinerad schampo och duschgele (utan sodium coco-sulfate!) och badolja. Alla produkter, utom oljorna då såklart, har hudens eget ph 5-5,5 vilket år superbra.

Har inte testat något ur serien än men det lutar nog åt schampo och duschgelen vid nästa Bio-Naturel-beställning. Alla produkter finns att köpa här, vissa saker finns också hos Ekoexpressen.

Akutcreme speciellt för hudirritation och eksem

Lavera Neutral är en serie för mycket känslig hud, produkterna skall vara milda och passa allergiker. Hittar den märkligt nog inte på Laveras sidor men serien verkar vara ganska ny så det kanske är därför.

I denna serie finns hela nio produkter för hela kroppen. Kolla in hela utbudet här. Allt ser bra ut utom schampo och duschgelen som innehåller SCS (sodium cooc-sulfate).

Laveras produkter håller hög kvalitet, jag har inte blivit besviken på något från dem. Även vissa delar i den här serien finns hos Ekoexpressen men vissa verkar ha den gamla förpackningen och kanske även lite annat formula men parfymfria är de i alla fall.

Logona Pur Reinigungsmilch

Logonas serie PUR/FREE passar stressad och känslig hud. Serien består av sex produkter för hela kroppen. Finns naturligtvis hos Bio-Naturel och nästan alla produkter finns hos Renskönhet.

Nästa tysk ut är i+m Naturkosmetik som har en parfymfri serie vid namn FREESTYLE och är speciellt utvecklad för känslig hud och för allergiker. Här finns hela elva produkter. Ett av de få parfymfria balsam jag har sett.

Finns i den egna shopen, Simplypure, Bodystore, Bio-Naturel m fl.

bare unscented kit

John Masters Organics har också en parfymfri serie, Bare, med fyra produkter. Finns lite här och var. Är inte helt säker på ämnet babassuamidopropyl betaine men det är upp till var och en. Många gillar ju JMO.

Danska Urtekram har en serien No Perfume med flera produkter. Tyvärr innhåller alla löddrande produkter SCS men resten ser bra ut. Hört mycket gott om deras lotions. Finns på många ställe och även i större matbutiker.

Desert Essence har en parfymfri serie med fyra produkter varav två innehåller SCS men balsamet och lotionen är jättefina. Finns på iHerb.

De har också en parfymfri barnserie som ser härlig ut. Dessutom är Baby, 2 in 1 Gentle Foaming Hair & Body Cleanser helt ren, ingen SCS. Finns också på iHerb.

ECORGANIC CLEANSING MILK FRAGANCE FREE – KÄNSLIG HY- en personlig favorit

Estelle & Thild har en parfymfri serier för ansiktet och även en för barn som ju såklart kan användas av vuxna också. Finns på Kicks och Eleven.

Som jag skrev i tidigare går det också utmärkt med rena oljor och fetter. Förutom oljor från mataffären har Crearome massor av olika, iHerb (sök på respektive produkt eller kolla under Now Foods som har mycket) likaså och numera även Loveko.

Har inte prova något av detta själv förutom rena råvaror. Däremot har jag provat alla märken ovan och alltid varit nöjd.

Har ni provat något parfymfritt?

3 comments
  1. Har inte testat så mycket parfymfritt faktiskt, men de jag testat är ett ansiktsvatten från Estelle & Thild, det doftade gott fast det var parfymfritt men det passade inte min hud. Och så en handkräm från Lavera Neutral, som jag blev lite besviken på faktiskt, den var väldigt fet i konsistensen och fast den var så fet tyckte jag inte att den återfuktade bättre än en mindre fet kräm.
    Jag köper mest produkter med parfym just för att jag gillar hur en god doft kan lyfta en produkt och göra att upplevelsen med den blir trevligare. Men det är verkligen bra att det kommit flera doftfria alternativ för de som inte klarar av parfym.

  2. Lotta said:

    Bra lista🙂 har spanat på de flesta tidigare men alltid bra med en påminnelse. Jag använder mycket parfymfritt dels pga att jag har väldigt känslig och reaktiv hud och dels för att jag gillar att dofta som mig själv. Och de gånger jag använder parfym vill jag helst inte att den mixas med 20 andra dofter från olika produkter. Men det är ju en annan sak när eteriska oljor används för sin effekt och då får det gå före.

    • Tack!

      Gillar väldoftande produkter men visst är det sådär att lukta massa olika saker.

Kommentera

