Få bort dålig lukt från händern

Känner ni till s k Ståltvålar? Denna skall ta bort dålig lukt och håller hur länge som helst. Det fungerar utmärkt. Det inte många vet är att det fungerar lika bra med något annat rostfritt föremål. Såg ett tips om detta i det gamla tv-programmet Emmas hus och har använt det sedan dess. Mekanismen bakom beskrivs såhär i NyTeknik:

”Rostfritt stål innehåller en del krom, och det är framförallt det som gör att järnet inte rostar. I en syrehaltig miljö uppstår snabbt ett tunt men tätt kromoxidskikt, som skyddar mot vidare korrosion. Men kromet har också förmågan att binda de flyktiga lågvalenta svavelföreningar som bildas på händerna när man hanterar exempelvis fisk, skaldjur, vitlök eller lök. Och när de svavelhaltiga ämnena inte längre är flyktiga så luktar de inte.

Kromoxidskiktet är bara några molekyler tjockt, och det är inte särskilt starkt bundet till metallytan. När man gnuggar händerna mot metallen gnids oxiden av och blottar kromet, som då kan reagera med de illaluktande molekylerna på huden.

I princip behöver man alltså inte alls använda en speciell ståltvål för att bli av med lukten på händerna, det går lika bra med något annat föremål av rostfritt stål. Exempelvis en rostfri kniv (det gäller bara att se upp så man inte skär sig) eller sked. Eller varför inte diskbänken.

Vanligt rostfritt stål står som sagt emot korrosion så länge som syre finns tillgängligt för att bilda det skyddande oxidskiktet, men det är betydligt sämre i en syrefri miljö eller i saltvatten. Där används andra legeringar.”

Själv brukar jag ta närmaste bestick och hålla handen under rinnande vatten. Tycker också att det fungerar lite bättre i kallt vatten men det beror nog mest på att dofter blir mindre framträdande när huden kyls ner.

8 comments
  1. Linnea said:

    Sv: Vad kul att du hittade hit 😀 Ja tycker det är kul att det börjar bli fler och fler!

    OCM har jag faktiskt redan testat och jag blev tvungen att sluta då jag fick utslag av det. Höll på rätt länge i Augusti/September någon gång och ville verkligen ge det en chans men tappade lusten till slut tråkigt nog 😦

    Ja jag har varit in på den där länken via din blogg och testat lite. Tror att jojobaoljan kommer bli införskaffad då många säger att den ska fungera väldigt bra. Kan man använda den som en vanlig dagkräm om man vill?

    Säljer du egna produkter eller använder du dom bara själv? 🙂

    Tack så jättemycket för dina fina tips!

    • Visst är det roligt! Ännu roligare när vi har utbyte av varandra 🙂

      Trist att OCM inte fungerade. Funderar lite på vilken/vilka oljor du använde då? Vissa upplever att vissa oljor inte alls är kompatibla med ens hud. Elizabeth/Beautytalk hade t ex problem med mandelolja och rincin/solrosblandning. Om du inte testat kan ren oliv, raps- eller kokosolja vara värt att testa. Fast om du verkligen inte trivs med det skall man ju inte stånga sig blodig bara för att. Annars rekommenderar jag verkligen att smörja in med neutral olja innan tvätt. För min del blir det oftast rapsolja. Skrivit och länkat här: https://ingridbbeautiful.wordpress.com/2011/10/26/battre-sent-an-aldrig/

      Att ph-reglera huden upplever jag viktigt. Särskilt om man tvättar sig med tvål som är basiskt. Hudens ph skall ju vara lite surt, ca 5-5,5. Man får inte ta i för mycket heller för då kan det bli irriterande för huden. Testa att spraya eller badda på rosenvatten eller annat milt hydrolat. Ev kan man prova att skölja innan med svag citron/ättiksvatten. Läs mer här:
      http://www.shenet.se/recept/ansiktsvatten.html
      Läs om mina vinägerksäljningar av torr och kliande hud.
      https://ingridbbeautiful.wordpress.com/tag/appelcidervinager/

      Jojoba fungerar utmärkt istället för dagkräm. För vissa kan det dock vara lite tunt och man behöver något som skyddar huden i synnerhet på vintern. Man får prova sig fram. Jag är ju inte utbildad utan mer nyfiken och har provat en del.

      Gör bara oljeblandningar till mig, familj och vänner. Nu har mitt blandande och hemkokande varit ganska skralt på senaste men visst svänger jag ihop alla oljeblandningar familjen behöver. Om du vill kan jag göra en liten flaska till dig och skicka. Beskriv din hud och vad du testat innan och vad du tycker fungerat resp inte fungerat. I så fall kan du mejla ingridbbeautiful@gmail.com.

      Lycka till!

      • Linnea said:

        Jag använde ricinolja och olivolja, ibland raps 🙂 jag vet inte riktigt varför vi inte kunde samarbeta men kände att hela processen bara blev jobbig och oljan var svår att få ur osv. Ja jag har testat att använda olja innan tvätt och det älskar jag! Dock så har jag ingen bra rengöring nu men jag kommer få hit den (bor i Norge för tillfället) om ungefär tre veckor. Och då är den almond rengörningen från Weleda jag beställt 🙂 Så då kommer jag börja med ett tunt lager mandelolja över ansiktet, sen tvätta med rengöringen från Weleda och till sist smörja in mig med mandeloljan eller om jag då köpt mig jojobaolja 🙂

        Jag har gjort ett eget ansiktsvatten av ett te jag har, dock vet jag inte om det duger. Men det är iaf vad jag har nu. Rosenvatten verkar tyvärr inte finnas här i Norge men det är något jag verkligen skulle vilja ha!

        Skulle verkligen kunna tänka mig att beställa en olja av dig, men tror jag måste vänta tills jag är i Sverige då det är så mycket dyrare att frakta till Norge plus att det tar väldigt lång tid för mig att få posten av massa konstiga anledningar 🙂

        Det är så kul att få sån här hjälp då verkligen ingen i min närhet ens intresserar sig alls för ekologisk hudvård m.m. har liksom ingen att prata med det om. Därför jag skaffade bloggen 🙂

        • Vi får hoppas att huden blir gladare av Weleda-rengöringen då. Alla deras produkter brukar ju vara superbra!

          Olja innan är perfa! Kom ihåg att man inte behöver ha någon specialanpassad olja utan att ekologisk matolja går lika bra. Mandelolja är såklart jättebra det med men om man vill spara. Till själva insmörjningen är det viktigare att välja rätt. Kolla hudtestet på Crearome för fler oljor.

          Det är jättebra med te-ansiktsvatten! Testa att ha i lite citronsaft eller vinäger för att dra ner ph:t.
          Rosenvatten borde finnas även på norska hälsokost. Invandrarbutiker kan också ha det, de har också ofta apelsinblomsvatten som är fint det med. I Sverige kan man hitta rosenvatten i matvarubutiker på excotisk-hyllan. Ser ut ungefär såhär (bra info och tips i länken också): http://ennioeco.blogspot.com/2011/02/ett-av-mina-basta-tips-rosenvatten.html

          iHerb har också. De skickar ju till Norge på samma sätt som till Sverige. Här finns ett helt rent i sprayflaska som dessutom är billigt.
          http://www.iherb.com/Heritage-Products-Rose-Water-Rose-Petals-4-fl-oz-120-ml/21638?at=0

          Äsch, jag skickar en lite flaska som gåva så kan du kanske blanda själv sedan. Låter jobbigt med postgången bara då. Hojta till när det är läge. Berätta gärna mer om din hud så kan jag fundera på blandningen.

          Underbart att du får utbyte av bloggen. Situationen är samma för mig så mitt utbyte på det planet sker enbart på nätet. Man kommer i kontakt med fantastiska människor.

          Missa inte kategorin forum där du alltid kan fråga. Då kan fler få nytta av det vi säger, annars ligger de ju bara huller om buller under inläggen. Är det ok med dig om jag publicerar den här lilla tråden även där?

          • Linnea said:

            Ja självklart kan du göra det! 😀

            Menar du äppelcidervinäger då? 🙂

            • Äppelcider eller annan går bra men mörk balsamvinäger är väl inte att föredra. Huvudsaken är att ph:t sänks. ÄVC är nog bäst eftersom det har andra egenskaper men det är inte jätteviktigt.

  2. Gabriella said:

    Väldigt intressant! Måste testas, avskyr att lukta vitlök om fingrarna.

    • Nä det är inte mumma. Använder det mest till skaldjur och sådant men det fungera på allt med svavelföreningar.

Kommentera

