Kliande hårbotten

Många lider av känsliga och kliande hårbotten. Så även jag men nu är det mycket bättre tack vare naturlig hårvård och sköljning med äppelcidervinäger.

De två schampon jag använt som gett bra effekt är Aubrey Organics Primrose & Lavender Scalp-Soothing Shampoo som jag skrivit om tidigare och Logona Sensitive Shampoo Bio-Akazie. Båda är anpassade för känslig hårbotten och de fungerar riktigt bra.

Sköljningar med ÄCV kan jag inte nog hylla för det är verkligen det som fått min hårbotten klifri ordentligt. Förr kliade det som mest direkt efter dusch, nu är det tvärtom, det är mellan tvättarna det kliar som mest. Funderar på om jag tvättar håret för sällan för det kliar alltid mer några dagar efter tvätt. En gång i veckan är nog i minsta laget verkar det som.

Om det kliar mycket mellan tvättarna är  Neem hårvatten från Dr Hauschaka jättebra. Jag har satt på ett spraymynstycke från ansiktsvattnet för att kunna spraya direkt i hårbotten enkelt. Använder den inte så mycket nu eftersom min hårbotten är så pass bra.

Neem Hårvatten

Genom dessa enkla medel har min hårbotten blivit mycket bättre! Hoppas att det fungerar för fler.

17 comments
  1. Malin said:

    Hur gick det med Santes Brilliant Care? Det tycker jag fungerar mot kliande hårbotten eftersom det hjälper om man är torr. Sen tror jag du kan vara inne på något om att det är för långt mellan tvättarna. Jag tycker att sedan jag bytte till naturliga hårschampo som är mycket mildare så håller sig inte håret rent lika länge och kan därför klia. Detta beror ju på mycket vilket schampo man har. Vissa måste jag tvätta varannan dag medan vissa var fjärde dag…

    • Jag brukar inte märka någon skillnad på vilket balsam jag väljer. Förmodligen för att jag inte använder det så mycket vid rötterna.

      Tror definitivt att hårbotten behöver rengöras oftare än håret. Får i princip aldrig fett hår så jag kan bli väl lat när det gäller hårtvätt.

  2. Gabriella said:

    Har tyvärr varit tvungen att använda vanligt shampoo de senaste två månaderna och helvete vad det har kliat! Och så har håret blivit fett nästan meddetsamma, Troligtvis delvis för att jag kliar så mycket och då stimulerar hårbotten att producera olja. Inte nog med det, det har varit helt otroligt statiskt. Har försökt komma ihåg att skölja med ÄCV och det har hjälp. Nu har jag äntligen fått hem min beställning från iherb med dr bronner’s flytande tvål. Har gjort eget shampoo genom att blanda med vatten, glycerin och lite citronsyra. Gjorde ett hårskölj med ÄCV, rosmarinvatten och glycerin med. Bara använt det en gång men herregud vilken skillnad redan!

    • Vad trist att de ger sådant utslag direkt. Hoppas att det blir bättre med Dr Bronner! Härligt att ÄVC fungerar bra för dig med! Perfekt med rosmarin och glycerin i också! Har du gjort rosmarinvattnet själv? Låtit rosmarin dra i vanligt vatten?

      • Gabriella said:

        Tvättade ordentligt med dr bronner’s idag (sist var det bara för att skölja ur henna) och det löddrar inte alls?! Det lämnade dessutom en konstig hinna på kroppen… Ska göra om blandningen med bara dr bronner’s och vatten och testa. Men hårsköljet är underbart! Kokade upp 2 dl vatten, slängde ner 2 msk torkad rosmarin, sänkte värmen och lät det sjuda i en halvtimme. Så j.ä.v.l.a nöjd! Hur gick det med ”färgen” du köpte från iherb? Blev du nöjd?

        • Schamponerar/tvålar alltid in två gånger och då löddrar det. Tar ganska lite första gången och blandar ut med lite vatten. Inte som syntetiskt schampo då men fullt tillräckligt. Om du har tvättat med syntetiskt schampo ett tag kanske det beror på det.

          Hinnan på kroppen tror jag är samma som jag alltid känner av ”ren” tvål. Skrivit lite om det här. https://ingridbbeautiful.wordpress.com/2011/12/05/fin-tval-men-nagot-strav-tval-fran-natures-paradise/
          Det är en vanesak antar jag. Tycker inte att det stör vid dusch längre. Hoppas att du vänjer dig också!

          Det var neutral henna så så det kommer inte att bli någon färg i håret. Har inte testat än. Man skall ta det i rent hår. Oftast när jag är klar med tvätten är jag snabb att hoppa hur. Får bli snart snart.

          • Gabriella said:

            Neutral henna, jag kom inte på vad jag skulle kalla det. Är det cassia eller ambla förresten? Med rent hår menas väl bara att det inte skall vara produkter i det. Jag brukar henna håret samma dag jag ska tvätta håret, inga problem. Och hinnan jag pratar om är inte sträv utan mer… fet på nåt sätt. Som när jag klippte får och allt vatten pärlade sig på huden efteråt. Inte fett på samma sätt som olja på huden alltså. Ah, ska testa lite till och se vad som händer.

  3. Malin said:

    Blanda in vanligt schampo när håret är vant vid naturligt brukar bli rena katastrofen! Jag har gjort det ett fåtal gånger då jag varit bortrest. Hårbotten blev snustorr direkt! Brr!

  4. Gabriella said:

    Svara-knappen försvann… Men iaf, det blev lavendel. Eg ville jag ha unscented men den är ju slutsåld jämt och jag tröttnade på att vänta. Denna är lite stark i doften tycker jag. Nästa gång ska jag prova Dr Woods gjord av shea, unscented. Har provat min Light Mountain (namn?) Dark Brown nu. Katastrof! Grynig så in i h*lvete och smular nåt fruktansvärt. Provade två helger i rad, andra gången fick jag inte ens i det i håret för jag blev så arg på den dåliga kvaliteten. Provat binda med både ägg och honung men samma dåliga resultat.😦

      • Gabriella said:

        Nu vet jag varför tvål-blandningen inte fungerade så bra! Jag hade ju tillsatt lite citron syra och det fungerar tydligen inte alls enligt detta http://lisa.drbronner.com/?p=292 Intressant!

        • Jaha! Alkalier reagerar ju med syror så det låter ju rimligt att det inte fungerar. Det är ju det jag gör med ättika och bikarbonat. Egentligen skulle det kunna bli skumraket av Dr Bronner och syra. Jag tappde huduvet en gång och hällde i bikarbonat i en blandning av ättika och något sorts skummande medel- skumraket haha!

Kommentera

