Uppdatering hemgjord deodorant med bikarbonat

Den här deon är verkligen effektiv men också lite skarp för mina hyperkänsliga armhålor men oj så effektiv! Skall minska andelen bikarbonat i nästa sats. Gav den senaste omgången till min mindre känsliga mamma som är helt tagen av hur effektiv den är.

Har en modifierad variant på gång som nog kan bli riktigt bra….

Receptet blev mäkta populärt bland er.

Jag skulle rekommendera 2 delar kokosolja och 1 del av vardera bikarbonat och stärkelse. Testa med 2 msk kokosolja, 1 matsked bikarbonat och 1 msk stärkelse. Man kan alltid smälta om och blanda i mer av något.

Ni som testade, berätta gärna hur det gått!

14 comments
  1. Maria said:

    Effektiv med jag blev röd och kli-ig, så ser fram emot den modifierade varianten🙂

    • Om du inte har gjort åt din sast än kan du smälta om med mer olja. Ev kan man sätta till mer stärkelse också för det är förmodligen bikarbonaten du ragerar på.

  2. Lena said:

    Jag fick en reaktion på första receptet, men det som jag har nu funkar bra och är fortfarande väldigt effektivt.
    Jag blandade: 30 g sheasmör, 1 tsk arrowrot och knappt 2 kryddmått bikarbonat. (något mindre än 2 ml istället för 1 tsk = 5ml) so far so good!🙂

  3. Annika B said:

    Detta låter ju så spännande!🙂 Jag måste testa direkt, jag har ju allt hemma! Du har en sån bra blogg Ingrid!

    • Vad roligt att du tänker testa! Minska som sagt andelen bikarbonat om du är känslig.

      Tack för berömmet!

  4. Annika B said:

    Har du varit och kolla in Kicks nya organiska serie Marilou Bio? Hur tycker du dem ser ut? Priserna var hyfsade och jag funderar på handcremen men jag måste lära mig mer om ingredienser🙂

  5. På vilket sätt är denna effektiv, att den håller lukten borta?
    Sen tänkte jag höra, vad ska man används för bruk?
    Både till deo och när man gör egen inpackning? Kan man blanda så att man har ett tag och lägga i en plastburk från konventionell inpackning?

    Sen undrar jag också vad du tror om Thursday Plantation produkterna?

    • Håller lukt och fukt borta. Allt en deo skall göra gör den på mig i alla fall.😀

      Det spelar inge större roll vilken burk, bara den är ren. Jag har en lite glasburk.

      Beror på vilken sorts inpackning. Är det bara fett kan man spara ett tag men är det en blandning av vätska och fett bör man inte spara länge.

      Kollade INCI nu på Thursday Plantation och det ser bra ut. Är faktiskt lite förvånad. Sett reklam för dem men trott att de liksom många andra marknadsför en naturlig ingrediens. Trevligt att jag hade fel.

      • Det låter som en väldigt bra deo! Får nog ta och prova den🙂

        Låter ju lovande att de verkar bra, jag var lite sugen på deras schampo nämligen! Kanske ska få brosan att prova från dem också, typ bodylotion🙂

  6. Catti said:

    Hej på er!
    Finns det någon här som har testat ‘Face naturals Pink grapufruit deo och Ingrids recept? Den från Face naturals är superbra men dyr! Ingredienserna är Typ samma som Ingrids recept. Vore spännande att veta om recepten är likvärdiga. Då kunde man spara pengar. Undrar just hur mycket av effekten som beror på eteriska oljor?

    • Du kan ju ta i samma eteriska oljor som din favorit från Face Natural. Annars förlorar du ju inte mycket på att prova. Tea tree är särskilt bakteriedödande så den har nog en del effekt.

Kommentera

