Hur börjar man?

En vanlig fråga är hur man börjar gå över till naturkosmetik. Fler än mig har skrivit om detta och det finns inget rätt eller fel. Vissa byter ut successivt och köper nytt när varje produkt tar slut. Andra slänger ut allt. Jag slutade ganska tvärt och gav bort en del och lät andra i familjen använda upp gömmorna. Har sedan länge använt en del naturligt så gränsen var ändå inte skarp.

Enklast är att hålla sig till äkta naturkosmetikmärken och lära sig mer om INCI allt eftersom. För vägledning kan ni spana in mina guider eller köpa sådant jag skrivit om- lite lagom självgod sådär. Om jag inte skriver något annat är produkterna rena enligt mina mått. Om ni undrar över INCI finns alltid forumet, jag svarar så fort det går.

Ren naturkosmetik som jag shoppade till minipris i Berlin

En sak säger jag bara, gå inte på konventionella märkens marknadsföring om naturligt eller försäljares ord. Det mest är INTE naturligt även om det innehåller naturliga ämnen också. Slå dövörat till och håll er till kända märken i vanliga butiker i så fall. Hälsokostpersonal kan oftast inte heller så tyvärr är man rätt ensam i denna djungel. Lita inte på någon annan än dig själv- eller mig haha😉

Glöm inte att övergången kan vara problematisk för vissa men misströsta inte! Det går över! Läs mer om det här.

Mest naturligt tycker jag är att börja med kroppsvård eftersom det går åt så mycket. Duschtvål, handtvål och återfuktning. Sedan kan man byta ut ansiktsprodukter, smink och styling. Dessvärre är just löddrande produkter det svåraste att hitta rena.

Glöm inte att man kommer långt med vanlig olja och annat hemgjort från skafferiet.

I kommande inlägg kommer lämpliga första-inköp från olika nätbutiker. Har också skrivit en del här om detta.

Någa märken som är helt rena i mitt tycke:

Weleda

Salviderm naturligtvis

Maria Åkerberg/Dermanord (ej löddrande produkter’*)

Dr Hauschka

Estelle & Thild

Aubrey Organics

Lavera (ej löddrande produkter’*)

Santé (ej löddrande produkter’*)

Logona

I+M Naturkosmetik

Mádara (ej löddrande produkter’*)

Urthekram (ej löddrande produkter’*)

Det finns många fler men dessa är en bra början.

* De löddrande produkterna i hos dessa märken innehåller tensider (tvättaktiva ämnen) som jag undviker men de är bättre än konventionella. Anledningen att jag anmärker på det är att jag undviker dem och rekommenderar annat. 

5 comments
  1. Hanna Li said:

    Är ganska road av ditt fetade stycke om att endast lita på sig själv och dig, haha! Fast så är det ju, dig litar man på🙂
    Uppskattar din blogg och dina tips!

    • Hahaha, det är ju med glimten i ögat. Hört så många historier om säljare som påstår att saker är helt naturliga och sedan känner man sig lurad.

      Roligt att du gör det!

Kommentera

