Hemgjord enkel skalpskrubb

Det finns ju flera varianter på scalpskrubb. Har tidigare tipsat om den här som innehåller olja vilket kan vara lite bökigt att tvätta ur.

Nu blandade jag istället balsam och socker vilket fungerade utmärkt. Fyllde över i en gammal agavesirapsflaska vilket gör det betydligt lättare att få ner till hårbotten. Precis som med ricinoljan. Applicerade i torrt hår så att sockerkornen inte löses upp för snabb. Därefter masserar jag runt det hela ordentligt.

I duschen även vände jag också Denman Be-Bop Massager för att få extra effekt.

Denman Be-Bop Massager

Man kan också använda salt men eftersom det är lite uttorkande höll jag mig till socker.

3 comments
  1. Christina H said:

    Hej! Ricinoljan du har från now foods, är den kallpressad och anser du det i princip är fine att välja en icke-ekologisk variant? Skall inhandla, men är tacksam för lite input!

    • Försöker alltid köpa ekologiskt men det fanns inte just då och jag behövde olja direkt. För mig är det viktigast att produkter som skall stanna kvar på huden är ekologiska. Förvissa använda jag ricinoljan till hårbotten men sköljde ur den efter ett tag.

      Den från Now Foods är ”expeller-pressed” betyder att den är mekaniskt pressad. Som jag förstår tillsätts ingen värme men däremot uppkommer ju alltid värme vid pressning. Inte säker på om det går att jämställa med kallpressning men det är väldigt likt. Googla så kan du läsa mer.

Kommentera

