Skovård

Att ta hand om sina skor är naturligtvis A och O för att få dem att hålla. Här kommer några enkla sätt att sköta skor:

Smörj in skinnskor ordentligt. Jag gör eget skinnfett av bivax, ullfett (finns hos Crearome), kokosolja och någon annan olja. Annars finns flera bra att köpa, se bara till att det är helt naturligt för det är bäst för lädret.

Lanolin är ullfett med lite vatten och passar perfekt i lädervård

Använd skoblock! De håller sig släta och fina mycket mycket bättre.

Lägg tidningspapper i skor som blivit fuktiga.

Borsta av med lämplig borste. Mockaskor blir som nya med hjälp av en mockaborste. Skinnskor blir fina av ren tagelborste. Tygskor är mindre känsliga. Även en såndär billig svamp för glans är mer användbar än man tror. Tar bort smuts och damm samtidigt som det blir en skyddande hinna på. Vad hinnan består av vet jag tyvärr inte…

Torka salt av salt direkt med en gammal strumpa, ljummet vatten med lite diskmedel och citron eller ättika i. Det sura tar bort saltet!

Illaluktande skor kan man lägga i frysen, då dör de flesta bakterier som skapar dålig lukt. Man kan också strö i bikarbonat som tar bort fukt och lukt. Dammsug ur.

Fler skor än man tror går att tvätta i maskin. Sista utvägen men värt att testa på hopplösa fall. Använd milt tvättmedel och kör på mild tvätt eller handtvätt.

Gör rent säsongsskorna innan du stoppar undan dem. Ha gärna tidningspapper i.

Har du inge skaftstöd till stövlarna? Ta upp och ner vända pet-flaskor!

Har ni skovårdstips?

9 comments
  1. Vilket bra tips! Har faktiskt funderat lite på detta själv, då jag märkt att läderbalsam ofta innehåller bivax och avokadoolja t.ex. Dock innehåller de flesta även minderalolja, vilket inte känns så kul.. Lanolin finns väll hos Iherb, eller är jag helt ute och cyklar? Hur länge håller sig en sådan blandning fräsch? 🙂

    • Ja det finns på iHerb. Så länge man inte pillar massa i håller den säg länge, flera år.

  2. Malin said:

    Bra tips!
    Använder ganksa liknande.
    Jag har jättesvårt för lukten av skokräm så det har inte gått att använda på länge.
    Undrar vad det är i dem egentligen?

  3. Halloj,

    vilken fantastiskt ren, snygg och trevlig blogg att läsa!
    Och vilka bra shoppingtips!
    Själv är jag väldigt mycket inne på bioidentiska hormoner för min pms, naturligt ”rules”!

    (Hit hittade jag eftersom jag ”prenumererar” på det mesta som skrivs inom ”skor”, för jobbets skull.)

    Lycka till med bloggandet och ha en bra vår!

    Bästa hälsningar

    ”WebMia”

    • Tack så mycket! Kul att du hittade hit. Roligt att höra att du gillar formen på sidan. Försöker att hålla den så ren och snygg som möjligt med små medel. Vill egentligen göra mer specialanpassat men inte tagit mig för.

      Är dåligt insatt i just naturidentiska hormoner men det mesta finns att hämta i naturen brukar jag säga. Utvecklat resonemanget lite här:
      https://ingridbbeautiful.wordpress.com/2011/11/20/vad-tror-ni/
      https://ingridbbeautiful.wordpress.com/2011/10/19/tillbaka-till-naturen/

      Fin butik du har. Skall verkligen botanisera där sedan.
      Blir redan nu sugen på
      http://www.jobi.se/footsoul/kangor/jodhpurs.html
      http://www.jobi.se/footsoul/skor/seglar-ballerina.html
      Sugen på att testa de här som komplement till Birkenstock, praktiskt att de är lätta också, bra på resa då jag annar tar med Betula-badtofflor.
      http://www.jobi.se/arbetsskor/arbetsskor-sandaler/latta-sandaler/jobi-sandal-svart.html

      Har ganska mycket problem med mina fötter men också med spända axlar och spänninghuvudvärk. Begynnande plantar facit gör sig påmind samtidigt som ma gärna vill stå så mycket som möjligt för rygg och axlars skull. Har ett datorjobb så för mycket sittande är inte heller bra. Precis börjat använda rullskor och stå några timmar per dag. Annars har jag ACO pensionärsmodell 😉 med rejäl sula och Birkenstock inlägg av kork i. Den här fast i svart: http://nordmalingsskor.se/aco-skinnsko-2

      Drömmen vore ett par rull-sandaler som är riktigt stilrena! Ligger lite i saken natur att de är ganska ”klumpiga” men de flesta ser ut som sportsandaler. Skulle garanterat köpa ett par Birkenstock/JOBI sandal med hälrem och rulsula!

      Vad långt det blev. Välidgt lustigt att du hittade hit eftersom jag just kämpar med att hitta snygga fotriktiga skor.

      • Hahaha, min sambo använder också Dubbeldusch 🙂 .
        …och det kliar på hans rygg också, såklart! Jag brukar smörja med den här när jag kommer åt: http://minkram.se/Specialoljor/kropp/Min-Kroppsolja/prod_40.html. Jag gillar deras grejor, särskilt ögonkrämen, men tyvärr står innehållet bara på själva burkarna.
        Mötte dem på Fredriksdals årliga julmarknad. Ett par som verkligen brinner för sina produkter.
        Dottern har blivit av med sin acne efter flitig användning av Propoliskrämen.

        Då fick jag lära mig vad plantar facit betyder, tack :)!
        Jag skulle definitivt rekommendera http://www.jobi.se/skon-jobbsandal.html?___store=jobi_sv eller vår storsäljare i detta sammanhanget http://www.jobi.se/sportsandal-3.html?___store=jobi_sv.
        Jag har ”bott” i mina jodhpurs sedan förra säsongen…

        Må gott!

        Mia

        • http://halsporre.com/ är en bra sida!

          Underbart att hon blivit av med acnen!

          Tack för rekommendationen. Hmm, de är säkert sköna och jättebra men jag är tyvärr för fåfäng. Det är nog att jag går runt i klumpiga rullskor på jobbet eller mina pensis-skor. När jag var på en lägenhetsvisning för ett dödsbo och öppnar garderoben ser jag att den 93-åriga kvinna som bott där innan har exakt likadan ACO-skor som mig. Fick mig ett gott skratt! Kom ju inte direkt som en överraskning heller….

  4. Smart tips med eget skovax, det måste testas någon gång!

    • Det är toppen faktiskt. Går ju dessutom att använda som salva om det behövs.

Kommentera

