Ta hand om dina saker

Förespråkar ofta att det är både miljövänligt och ekonomiskt att ta hand om sina ägodelar och satsa på kvalité. Skor och kläder är utmärkta exempel.

Naturmaterial håller i allmänhet bättre än syntet och är dessutom skönare. Ull och siden (nähä?) är mina favoriter! Skinnskor är också bekvämare, mer hållbart och elegant.

Istället för att köpa nya skor när de gamla går sönder, laga dem istället. Klacka om innan klacken är helt nedsliten. Läcker de- be skomakaren limma där. Tränger skorna någonstans- lästa ut hos skomakaren. Skinnskor går att tänja ut mer än man tror och även andra material går att manipulera också.

Laga kläder som har gått sönder. Mycket kan man göra själv men vissa saker blir mycket bättre om man lämnar in det till en skräddare. Byxor som slits i grenen, i synnerhet jeans, håller mycket bättre om man låter maskinstoppa. Kostar 50-100 kr men byxorna håller minst lika länge till!

Ekorren är alltid med när jag tycker till!

Min övertygelse är att kvalité betalar igen sig själv flera gånger om. Med kvalité menar jag INTE dyra märken utan just bra material och arbete som kanske då kostar lite mer. Ett lysande exempel är curligkängor. Jag har ett par från Clark’s som ju inte är ett superbilligt märke men oftast har väldigt bra kvalité men inte lika dyrt som t ex Bally. Dessa skor har jag haft i sex år och använt flitigt på Göteborgs grusade och saltade gator. Nu börjar sulan slitas sådär som sulor gör men rågummisulan har alltså hållit sex säsonger. De kostar dubbelt så mycket som ett billigt par curlingkängor men hälften så mycket som ett par riktigt dyra. Min sambo som normalt sliter skor på löpande band har haft sina fyra säsonger nu. Jag sköter om dem så gott det går men sulan kan jag ju inte göra så mycket åt och den håller än.

Mamma å sin sida har haft tre par curlingkängor. Först ett par Bally som höll i 15 år med smärre lagningar. Sedan fick hon på något sätt en slags kopia som såg identisk ut, förmodligen från någon större kedja. De läckte in i princip direkt. Då gick hon tillbaka till sina 15 år gamla Bally! De börjar se lit väl trista ut efter 20 år och fodret slets bort så hon fick ett par nya av pappa. Jag tog då över de gamla tills jag växte ur dem, har tyvärr en halv till en storlek större än mamma. De fungerade utmärkt! Nu vet jag inte vad som hänt med dem men det ”nya” paret har väl drygt tio år på nacken nu och håller än!

Det är ju såklart svårt att veta hur kvalitén på en viss sak är men man kan ju sträva efter god kvalité så gott det går.

Hur gör ni?

7 comments
  1. Gabriella said:

    Jag vacklar mellan att tycka äkta läder är bra för det är så hållbart och inte vilja att djur ska dö för att jag ska vara varm/snygg/whatever när det finns alternativ. Samma gäller siden. Säger inte att det ena eller det andra är rätt/fel! Säger bara att det är en fråga jag tampas med.

    • Det är en aspekt. Är inte så insatt i det med principiellt har jag inget emot att djur föds upp för att slaktas och ätas/göras skinn av så länge de har det bra. Jag hoppas och tror att seriösa företag använder skinn från djur som haft det ok men är medveten om att det inte alltid är så. Försöker att köpa svenskt kött eftersom vår djurhållning är ganska bra. Önskar att jag kunde veta varifrån allt kom och hur djuren haft det men tyvärr är det väldigt svårt. Angående silkesmaskar så tror jag att de flesta som säljer siden i Sverige använder silke från maskar som dödats snabbt genom kokning (?). Är medveten om att många tycker annorlunda.

  2. Michaela said:

    Åh, bra, står just i valet och kvalet huruvida jag skall köpa ett par Bally eller ej… Men håller de i 10 – 15 år känns valet ganska enkelt.🙂

    • Michaela said:

      Apropå skor…
      http://manligheter.se/2010/11/22/de-fem-basta-vinterskorna/
      En bra blogg, för övrigt. Fattar inte varför bloggar om killkläder brukar vara både mer välskrivna och fokusera mer på kvalitativa grejer än bloggar som skrivs av tjejer!?
      Det var ju en liknande diskussion inne hos Naturligt snygg-Hannah för ett tag sedan, att killkläder generellt gjordes i bättre kvalité än tjejkläder.
      Kan det vara så att tjejer shoppar mer och trendigare, och därmed struntar i om sakerna håller mer än några veckor eller inte?

      • Gillar för det mesta herr-utbudet mer. Min stil är väldigt klassisk och jag letar ständigt plagg som är tidlösa men eleganta. Dessvärre är många anpassade för tanter i passform och snitt- typ korta och breda.

        Handlar nästan alla kläder till min mamma och sambo och vi tre ser likadan ut haha. Kofta är stapelvaran. Just nu använder jag en del klänning eftersom jag känner mig så ur form men annars är det svarta byxor, vit topp/blus och helst en mörkblå kofta. De andra två brukar se ungefär likadana ut.

        Är helt övertygad om att herrkläder har bättre kvalité för att de oftast används mer och kvinnor shoppar mer slit och släng. Synd! T ex HM:s Classic Man har så mycket bättre sortiment och kvalitet än någon del av dam-HM. Köper koftor till mig själv där ibland. Tänka om det fanns så snygga och bra dräkter som det finns kostymer på HM Herr.

    • Vill man ha ett par Bally är det lätt värt det. Jag gillar Clarck´s bättre eftersom de har mjukare sula och är lättare. Hade ju mammas gamla Bally för och det känns som att gå i skidpjäxor i jämförelse med Clarck’s i mitt tycke. Mamma är däremot väldigt nöjd med Bally.

Kommentera

