Balsam i hårbotten

Läste ganska nyligen en frisör som tipsade om att smörja in hårbotten med balsam. Egentligen ganska självklart men jag brukar mest fokusera på själva stråna som behöver fukt och fett. Balsamet blir ju som en kräm för skalpen vilket både torr och fet hårbotten kan behöva, lite balsammetod light kan man säga.

Sagt och gjort. I helgen satt jag med Alverde Glans Haarkur Zitronblüte Aprikose som inpackning i både hår och hårbotten. Torrhet och fett löses upp skonsamt.

alverde Glanz-Haarkur Zitronenblüte Aprikose Bild 1

Resultatet kan jag inte klaga på! Testa själva att verkligen smörja in hårbotten.

2 comments
  1. Hanna Li said:

    Jag har alltid fått lära mig att balsamet inte ska ner i hårbotten för att det tynger ner håret eller gör det platt, men det kanske är en gammal ”sanning” som gällde konventionell hårvård? Eller kanske inte ens då?
    Att balsamet ska ner i hårbotten har jag med andra ord aldrig ens tänkt på.
    Jag kanske borde läsa på lite om balsam-metoden, hör jag…

    • Det har jag också hört. Har man inte extremt fett hår så borde det väl inte vara några problem oavsett vilken sort. Vissa upplever att de får fett hår av balsam men jag misstänker att de sköljer ordentligt. För mycket silikon kan nog ge mindre angenäm effekt om man inte får ur ordentligt.

Kommentera

