Kyla och torr luft

Bilden är tagen påväg till Buustamon längst upp vid Rödkulleliften

Har ju tillbringat veckan i Åre och åkt skidor så att det står härliga till! Att vara ute hela dagen är ju såklart påfrestande för huden men inte alls så påfrestande som den torra (och kanske även sporer av något) luften i stugan är för mig. Direkt blossade två eksemfläckar upp. De höll på att göra mig galen så jag fick faktiskt ta till hydrokortison : ( Behövde bara använda det ett par gånger för att lugna eksemet. Sedan har jag använt  två eminenta krämer samt sesamolja. Fungerade över förväntan med tanke på hur illa eksemt så ut.

Lite mer om min favoriter för skidbacken senare.

Sambon har tagit bilden- med systemkamera som han åkt runt med flera dagar. Något överdrivet men fina bilder blir det.

6 comments
    • Nej men usch. Det finns ju mycket skumt i alla branscher. Använder inte så mycket EVOO utan mest rapsolja. Gör nog ett inlägg om detta snart. Tack för tipset!

  1. Malin said:

    Hoppas ni har en mysig ledighet trots eksemen…

  2. Carina said:

    Har atopiskt eksem, som täcker 60 % av min hud. Lider av födoämnesallergi och eksem sedan födseln. För 20 år sedan prövade jag naturmedicin. Jag skulle sluta med cortisonsalvor och mjukgörande som läkaren skrev ut och smörja mej med olivolja istället, samt dricka ett halvt glas Mollipect, tror jag att det hette. Detta försökte jag med i nio månader, men tillslut gav jag upp och kontaktade hud. Då var jag knallröd och infekterad i hela huden, så jag blev inlagd på hudavdelningen i två veckor innan de kunde läka ned mej. Dessutom hade jag gått ner 7 kilo, från 56 kg till 49 kg, jag är 163 cm. Är av denna anledning väldigt skeptisk till naturmedicin och har inte vågat prova det sedan dess, men kanske har även detta utvecklats. Jag fick uppfattningen av att de som höll på med denna typ av medicin mest ville tjäna på sina egna dyra produkter och utnyttjade desperata människor, människor som jag. Har sedan dess smort mej med Eloconkräm på mina röda ytor för att dämpa och Propylenglycol 20% i Essexkräm som mjukgörande. Inom kort ska jag börja äta en mycket liten dos av cellgifter för att få ned mitt eksem och mina förhoppningar är att jag ska få bli en aning bättre och kanske få en bättre livskvalitet och höja min extremt låga självkänsla. Detta känns litet läskigt, men om det kan hjälpa mej är det guld värt.

    • Jag förstår att du har det väldigt kämpigt! Hoppas att cellgifterna hjälper!

Kommentera

